Lang voor het social media-tijdperk werden beroemdheden ingezet om evenementen te promoten en om geloofwaardigheid te creëren. Maar met de komst van social media kijken consumenten steeds achterdochtiger naar reclame. En wat blijkt? 92% van hen vertrouwt een influencer eerder dan een advertentie of traditionele aanbeveling van een beroemdheid.

En daar komt het belang van influencer marketing om de hoek kijken. Het gebruiken van het netwerk van invloedrijke personen is een perfecte manier voor organisatoren om evenementen onder een betrokken publiek te promoten en bezoekersaantallen te verhogen. Maar naarmate de sector bekender en succesvoller wordt, stijgt de prijs van het werken met influencers. Vooral als ze miljoenen volgers hebben!

Het lijkt misschien logisch dat een groter aantal volgers een groter bereik oplevert, maar steeds meer marketeers beginnen in te zien dat een groter bereik niet per se altijd beter is. Zogenaamde ‘micro-influencers’ hebben weliswaar een kleiner publiek maar kunnen toch enorm waardevol voor je evenement zijn.

Waarom micro-influencers?

Hier geldt het gezegde: kwaliteit boven kwantiteit. De kracht van micro-influencing komt namelijk neer op de focus die bij een kleiner publiek mogelijk is. Micro-influencers zijn in staat persoonlijke relaties met hun publiek te onderhouden, waardoor de betrokkenheid van hun volgers hoger ligt. Dit betekent dat er meer mensen over je evenement horen van iemand die ze écht vertrouwen, waardoor de boodschap beter aankomt. Micro-influencers worden gezien als authentieker dan grotere influencers en door ze goed in te zetten ben je dus een stuk efficiënter in je marketing. Ook zijn ze veel betaalbaarder om mee te werken.

Voor een zo goed mogelijk bereik en maximale impact kun je het beste met verschillende micro-influencers werken. Je hoeft ze ook lang niet altijd te betalen voor hun diensten. Vaak is het bieden van een ervaring aan een micro-influencer (zoals VIP-tickets of toegang tot exclusieve feestjes) een prima vergoeding én een geweldige manier om media-aandacht te genereren, die de impact van je boodschap weer een boost geeft.

Het werken met micro-influencers zal je ook helpen een specifieke doelgroep te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een nichepubliek of locatie. Goed nieuws als je bijvoorbeeld een evenement in een bepaalde stad wilt promoten of fans van een bepaald muziekgenre wilt aanspreken.

Hoe vind je de juiste micro-influencers?

Voordat je je opties gaat verkennen is het belangrijk om eerst vast te stellen wat je wilt bereiken door met micro-influencers te werken. Waarschijnlijk wil je brand awareness creëren als eerste opstapje naar het verkopen van tickets. Maar hoe zit het met het vergroten van je online zichtbaarheid, het aantrekken van nieuwe doelgroepen en het vergroten van de loyaliteit van je klanten? Door deze doelstellingen op papier te zetten, krijg je een beter beeld van wie jouw doelgroep is en wat er nodig is om deze te bereiken.

De volgende stap is het vinden van de micro-influencers die het beste bij jouw evenement passen. Begin dicht bij huis: zoek via je bedrijfspagina op Facebook en LinkedIn, via andere social media kanalen of via relevante hashtags voor mensen met een kleiner aantal volgers (1-60K). Zodra je begint met ‘luisteren’, kun je bepalen wie je micro-influencers zijn, wat voor content ze maken en waar ze die content delen.

Er zijn bureaus die je kunnen helpen micro-influencers te identificeren, je strategie vorm te geven en je het werk uit handen te nemen. Of je doet het zelf, eventueel met behulp van social media tools. Hou in gedachten dat het opbouwen van een persoonlijke relatie en het streven naar een langdurig partnership belangrijke factoren voor succes zijn. Als micro-influencers het gevoel krijgen dat ze de vrijheid hebben om content te creëren en met je mee te groeien, zul je een veel natuurlijkere samenwerking hebben.

Aangezien het gebruik van social media alleen maar toeneemt, komen er steeds meer mogelijkheden voor evenementorganisatoren om de kracht van micro-influencers te benutten. Wat je niche ook is, er is altijd wel een micro-influencer met wie je kunt samenwerken om meer bezoekers naar je evenement te krijgen.

Alles weten over hoe je je evenementmarketing strategie naar een hoger niveau kunt tillen door social media in te zetten? Download de ‘Essential Guide: alles wat je over social media moet weten’ hier.