Van de tien beste clubs ter wereld… hebben slechts twee officiële Spotify-accounts. Dat is verrassend, aangezien deze baas op het gebied van muziek streamen meer dan 60 miljoen abonnees en 140 miljoen actieve gebruikers heeft. Als je je locatie in de markt wilt definiëren, deelbare content wilt maken en muziekliefhebbers van over de hele wereld wilt bereiken, waarom zou je dan niet beginnen daar waar publiek opzoek gaat naar (nieuwe) muziek?

De uitdaging is simpel: Spotify is geen traditioneel sociaal netwerk en het opbouwen van een volgersbase is lastig. Maar toch is het een unieke kans voor locaties om met fans in contact te komen en een boost te geven aan hun kaartverkoop. En als het ticketingsysteem dat je gebruikt je evenementen automatisch al naar Spotify distribueert, wordt je kans om Spotify fans naar kaartkopers te converteren nog groter.

Maar hoe moet je als locatie je profiel instellen om optimaal te kunnen profiteren van Spotify en hun abonnees? Volg deze stappen:

Stap 1: Maak een profiel aan voor je locatie

Allereerst moet je een sterk profiel opzetten. Net als andere social media netwerken is jouw profiel de basis. Het toont je meest recent afgespeelde nummers, je afspeellijsten, volgers en meer. Hoewel locaties geen uitgebreide artiestenpagina kunnen opzetten, kun je je profiel wel laten verifiëren – hiermee bewijs je dat je locatie het account beheert (en krijg je ook dat ongrijpbare blauwe vinkje achter je naam).

Om het profiel van je locatie op te laten vallen, is het handig dat je een duidelijke en overtuigende profielafbeelding uploadt. Het logo van je locatie is vaak de meest logische keuze. 9:30 Club in Washington, DC en Tomorrowland in België hebben via die weg beiden een sterke volgersbase opgebouwd.

Dat gezegd hebbende, wat originaliteit op dit gebied zal ook geen kwaad kunnen om op te vallen. Misschien werkt een actiefoto van fans tijdens een show, een artiest die opgaat in het moment op het podium of een foto van de feesttent buiten je locatie wel beter voor je. Zorg er wel voor dat het bestand een JPEG van 4 MB of kleiner is zodat je de gekozen afbeelding kunt uploaden.

Stap 2: Maak afspeellijsten aan

Zodra je tevreden bent met je profiel, is het tijd om de thema’s voor je afspeellijsten te kiezen. Hier laten de meeste locaties, blogs, festivals en promoters hun creativiteit op los. Een afspeellijst bestaat uit vier delen: naam, afbeelding, beschrijving en de muziek zelf. Alle vier geven je de mogelijkheid om je account te differentiëren en een uniek gevoel te creëren.

Neem de Starbucks en AFAS Live afspeellijsten als voorbeeld. AFAS Live heeft een playlist ‘binnenkort in AFAS Live’ waar ze voor hun artwork gebruik maken van de album covers van artiesten die op de locatie zullen gaan optreden. Starbucks maakt voor hun artwork gebruik van een houtnerfafbeelding om luisteraars het koffiegevoel te geven. Daarnaast staat hun lijst vol ‘warme en gezellige’ muziek.

Ook zorgt Starbucks ervoor dat hun logo duidelijk zichtbaar is in de playlist. Dit zorgt voor merkherkenning. Zodra je het artwork van jouw afspeellijst hebt gecombineerd met een korte, sterke beschrijving, heb je een afspeellijst die is opgezet voor succes! (Pro-tip: gebruik hyperlinks in de beschrijving van de afspeellijst om naar jouw website, ticketpagina of alle andere social media kanalen te verwijzen die je wil laten groeien.)

Om afspeellijsten te maken, klik je op de knop ‘+ Nieuwe afspeellijst’ in elke Spotify-toepassing. Je kunt vervolgens de naam van je afspeellijst instellen, je afbeeldingen uploaden en je beschrijving toevoegen. Hoewel deze velden niet allemaal nodig zijn om muziek toe te voegen, kunnen ze je potentiële publiek helpen je afspeellijsten te vinden en ze zo aan te moedigen om je te volgen.

Stap 3: Voeg muziek toe

Nu dat je afspeellijst volledig is ingesteld, is het tijd om het belangrijkste ingrediënt toe te voegen: toffe muziek! Neem de tijd om onderzoek te doen naar nieuwe artiesten, recente releases online te doorzoeken en een afspeellijst met goed afgestemde nummers te maken. Dit is je kans om fans een idee te geven van wat voor sfeer je op je locatie kunt verwachten en om die vibe ook online voor ze te creëren. De kansen om met Spotify-afspeellijsten nieuw publiek aan te trekken zijn groter dan je misschien denkt. Zolang je er maar optimaal gebruik van maakt.

Leer hier meer over hoe je tickets kunt verkopen via Spotify en zo je locatie verder online kunt promoten.