Wil je weten hoe jij je naamsbekendheid kunt verhogen? Dan ben je hier aan het juiste adres, vooral als je een beperkt budget hebt om het te winnen van je concurrenten.

Wat kun je naast traditionele advertenties doen om ervoor te zorgen dat iedereen het over jouw merk heeft? We hebben 10 ideeën verzameld om mensen over jouw merk te laten praten.

1. Je naamsbekendheid verhogen met social media

Sites zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat en Whatsapp bieden bedrijven een fantastisch gratis platform om zichzelf te promoten, hun merk op te bouwen en hun publiek uit te breiden.

Hoewel het een uitdaging is om de tijd te vinden voor je profielen en blogs, is activiteit erg belangrijk. Je moet daarom proberen om meerdere keren per dag te posten. Maar wat heb je te vertellen? Als je expertise hebt op een bepaald gebied, kan dat je helpen om een grote aanhang te krijgen. Bied zinvolle en relevante content en je krijgt er een waardevol en betrokken publiek voor terug.

Vergeet niet dat interactie essentieel is om je aantal volgers te laten groeien, wat betekent dat je tijdig moet antwoorden op de reacties op je social media en je volgers bij het gesprek moet betrekken.

De social media tool Hootsuite geeft regelmatig overzichten van de best presterende merken op social media. Je kunt deze voorbeelden bekijken ter inspiratie. Lees daarna onze gids over hoe je social media onder de knie krijgt voor tips over hoe je een expert wordt in social media.

2. Organiseer een evenement

Wat voor bedrijf of organisatie je ook hebt, een live-evenement is een geweldige manier om de aandacht te trekken van huidige of potentiële klanten. Dit kan in de vorm van een zomerbarbecue of een kerstfeest, of een evenement rondom de lancering van een nieuw product of een promotie. Je kunt zelfs een workshop geven om je professionele expertise te delen.

Tijdens een evenement krijg je contact met potentiële klanten, terwijl zij de kans krijgen om de look, feel en persoonlijkheid van je merk te ervaren. Je kunt altijd een thema invoeren om het wat interessanter te maken, bijvoorbeeld een cocktailavond in de sfeer van de jaren twintig of een Hollandse borrel. Misschien is het een goed idee om tijdens je evenement geld in te zamelen voor een goed doel: het is de perfecte manier om iets terug te doen.

3. Start een PR-campagne

Media-aandacht is in de basis gratis reclame. Het is zelfs nog beter dan dat, want de media geniet meer geloofwaardigheid en biedt een hogere kans om potentiële nieuwe klanten ervan te overtuigen je merk op te zoeken. De moeilijkheid bestaat uit het bedenken van een nieuwswaardige invalshoek, en die is afhankelijk van je doel: lokale of nationale media, gedrukte media, tv of radio.

Misschien heb je wel een goed persoonlijk verhaal te vertellen over waarom je jouw bedrijf hebt opgericht, of heb je een nieuw, uniek product op de markt gebracht of een interessante verkooptrend vastgesteld. Publiceer de resultaten van een enquête binnen je vakgebied om een geloofwaardige basis te bieden aan journalisten, of waag je aan responsieve PR en houd je ogen open voor relevante verzoeken van journalisten waarop je kunt reageren.

4. Ga naar een beurs

Exposeren kan uiterst effectief zijn om je merk zichtbaar te maken bij honderden mensen in je doelgroep. Het kan echter duur uitvallen, dus zorg dat je goed voorbereid bent zodat je het beste rendement op je investering krijgt. Het is niet altijd een kwestie van ‘nu we er zijn, komen de mensen vanzelf’. Je moet meer doen om mensen naar je stand te krijgen en ze daar lang genoeg te houden om je merk te leren kennen en je boodschap tot zich te nemen.

Het organiseren van een wedstrijd of giveaway is een geweldige manier om aandacht te trekken. Wie vindt het niet leuk om iets voor niets te krijgen? Grappige of handige branded cadeaus worden altijd op prijs gesteld, bijvoorbeeld gadgets die mensen aan hun kinderen kunnen geven of een snack en een drankje. Een promotionele boodschappentas is ook een goed idee: tover de ontvanger om in een wandelend reclamebord. Weet je niet goed waar te beginnen? Lees onze tips voor originele goodiebags.

5. Bundel je krachten met een ander bedrijf

Samen sta je sterk: als je andere bedrijven kunt vinden die dezelfde soort klant als jij aanspreken zonder directe concurrentie te zijn, heb je de mogelijkheid om jullie krachten te bundelen voor wederzijds voordeel.

Als bloemist kun je bijvoorbeeld een exclusieve korting aanbieden aan klanten van de plaatselijke bruidswinkel. Voor jou is het een geweldige manier om klanten aan te trekken. Voor het gevestigde bedrijf is het een manier om klanten kosteloos en vrijwel zonder enige inspanning te belonen.

6. Word sponsor

Sponsoring van een evenement of product is nog een beproefde manier om een doelgroep te bereiken en naamsbekendheid te vergroten. Door een evenement te sponsoren, kan je bedrijf persoonlijk contact krijgen met bezoekers en naamsbekendheid creëren.

Maar kies verstandig: wat je wilt gaan sponsoren, moet relevant zijn voor je doelpubliek en je boodschap. Vermijd mogelijke PR-rampen: de sponsoring van McDonalds voor sportevenementen heeft niet altijd goed uitgepakt voor het bedrijf.  En de meeste mensen kennen ook nog wel de PR campagne van Pepsi, waarin het openen van een blikje Pepsi op magische wijze de twee kampen die tegenover elkaar staan bij protesten kon oplossen.

Lees voor hulp bij het maken van de juiste sponsorkeuze onze blog over de redenen waarom grote merken je evenement willen sponsoren.

7. Ga de straat op

Voor bedrijven die zich richten op consumenten is er geen betere manier om naamsbekendheid te krijgen dan de straat op te gaan en in contact te komen met potentiële klanten.

Van een pop-up op straat tot professionele artiesten, een flashmob of mensen die met VR-headsets een nieuwe wereld ontdekken, de mogelijkheden zijn eindeloos.

8. Investeer in promotiemateriaal

Kleine relatiegeschenken zijn een geweldige manier om klanten te bedanken en tegelijkertijd je merk te versterken. Geef ze bijvoorbeeld een powerbank met je merk erop vermeld: het kost je nauwelijks geld en je klanten hebben je bedrijfsnaam en contactgegevens de komende maanden binnen handbereik.

Maar wees ook weer niet te gierig. Het heeft geen zin om een powerbank te geven die het binnen de kortste keren begeeft. De zichtbaarheid van je merk is dan niet alleen van korte duur, maar als je cadeaus van lage kwaliteit weggeeft, maakt je bedrijf een slechte indruk.

Hoe creatiever het cadeau, hoe beter. Een uniek, persoonlijk cadeau zal echt gewaardeerd worden door de ontvanger. Misschien plaatst hij of zij dan wel iets op social media, waardoor je merk nog meer in de verf wordt gezet.

9. Maak gebruik van de kracht van video

Videomarketing blijft stijgen in populariteit: de verwachting is dat in 2020 video meer dan 80% van het totale internetverkeer uitmaakt.

Met zulke statistieken is de kans groot dat je doelpubliek op zijn minst af en toe online video’s bekijkt, en in de strijd om de meeste videoweergaven besteden sociale netwerken steeds meer aandacht aan video op hun platforms.

Dat betekent dat als je geweldige videocontent voor je merk maakt, de kans groot is dat er een publiek is dat die video’s wil bekijken en sociale netwerken eerder geneigd zullen zijn om je content aan hun gebruikers te tonen.

10. Probeer contentmarketing

Het concept van contentmarketing bestaat al enkele jaren, maar er is nog steeds een aanzienlijk aantal bedrijven dat nog niet met de trend meegaat. De voordelen zijn talrijk: bedrijven kunnen organisch zoekverkeer vergroten, meer leads genereren, de verkoopcyclus verkorten en zich profileren als thought leader in de sector.

Als je naamsbekendheid wilt opbouwen, kan regelmatig bloggen net zo effectief zijn voor jou als voor duizenden andere bedrijven die al actief aan contentmarketing doen.

Conclusie

Dit zijn slechts 10 manieren om je naamsbekendheid op te bouwen. Met een beetje fantasie en een goed begrip van je klant kan niets je nog tegenhouden (behalve je budget misschien) om je merk zichtbaar te maken voor je doelgroep. En besluit je een evenement te organiseren? Kijk dan hier voor de 10 beste manieren om je evenement online te promoten.