Alle events staan in het teken van connecties. Sterker nog 89% van de millennials zeggen dat liever geld besteden aan een ervaring dan aan een fysiek product. Bedrijfsevents zijn bij uitstek geschikt voor een bepaald type connectie, namelijk netwerken.

Mensen gaan naar bedrijfsevents om professionele relaties op te bouwen en te ontwikkelen. Maar hoe groter de opkomst, hoe uitdagender het voor bezoekers wordt om op een authentieke manier contacten te leggen.

Laat je bezoekers niet aan hun lot over in krampachtige gesprekken over het weer. Help ze op weg met netwerkactiviteiten en ijsbrekers die een sterkere band tussen je bezoekers (en met je event) zullen smeden.

Hier vind je een lijst met mogelijke ijsbrekers voor een groep volwassenen waarmee je krachtige netwerkkansen op je event kunt creëren.

Organiseer ijsbrekers voor volwassenen

Deel je grote publiek op in kleinere groepen voor zakelijke ijsbrekers die een oprecht gesprek wat haalbaarder maken. Zodra de groepen zijn verdeeld, geef je ze uitdagingen die inspelen op humor, intelligentie en gedeelde ervaringen.

    1. Overeenkomsten zoeken: Kies ijsbrekers die mensen samenbrengen zodat ze hun verlegenheid kunnen overwinnen en persoonlijke relaties kunnen opbouwen. Daag bijvoorbeeld groepen uit om tien dingen te vinden die iedereen met elkaar gemeen heeft. Stel een timer in om het wedstrijdgehalte hoog te houden en voorkom gemakkelijke uitvluchten zoals ‘We zijn allemaal mensen’.
    2. Netwerken tegen de klok: Zet twee deelnemers drie minuten bij elkaar, net als op een speeddate. Vraag hen om elkaar te leren kennen, contactgegevens uit te wisselen en iets te zoeken wat ze over de andere persoon zullen onthouden.
    3. Verhalen vertellen: Verhalen vertellen is een razend populaire activiteit op events. Verzin opdrachten zoals ‘Vertel eens hoe je mensen helemaal versteld liet staan op het werk’ en ‘Hoe heeft je eerste baan je geholpen je doelen te bereiken?’ Vraag bezoekers een kort verhaal voor te bereiden dat ze met kleine groepen of op het podium kunnen delen.
    4. Gespreksstarters: Gebruik vergelijkbare opdrachten voor een spel waarbij deelnemers elkaars zinnen afmaken. Verzin beginnetjes zoals ‘Het grappigste wat me ooit is overkomen, is…’ en ‘De beste manier om te ontspannen is…’. Deelnemers vullen de zinnen aan.
    5. Twee feiten, één leugen: Een andere klassieke ijsbreker voor bedrijfsevents is dat deelnemers hun groep drie dingen over zichzelf vertellen. Twee verhalen zijn waar, en één is verzonnen. Het is aan de groep om de leugen te achterhalen.
    6. Brainstormen over doelen: Voor volwassenen zijn ijsbrekers er niet alleen om mensen over hun eerste verlegenheid heen te krijgen. Ze dienen ook als productieve, dynamische kick-off-sessies. Laat deelnemers per twee brainstormen over wat ze tijdens het event willen bereiken. Dit zorgt niet alleen voor een band tussen de deelnemers, het helpt je ook om de rest van de dag beter te structureren.
    7. Nieuwe woorden verzinnen: Nog een andere manier om de creativiteit van bezoekers te prikkelen, is hen uit te dagen om nieuwe woorden te verzinnen. Deel flitskaarten uit met alledaagse objecten (zee, regenboog, ster, boom, huis) en laat deelnemers samen een nieuwe naam bedenken. Zo stel je clichés ter discussie en breng je mensen op een onvoorspelbare manier samen.
    8. Speurtochten: Stuur je bezoekers er binnen of buiten op uit om voorwerpen op een lijst te zoeken en fotograferen. Het thema kan te maken hebben met je event, maar je kunt er ook iets speels van maken: ‘Maak een foto van het grappigste dat je ziet’ of ‘Dingen die beginnen met de letter J’.
    9. Opiniepeilingen: Als het niet realistisch is om je publiek in kleine groepen op te splitsen, kan een opiniepeiling een effectieve ijsbreker zijn. Een moderator stelt vragen vanaf het podium. Bezoekers beantwoorden de vraag met hun smartphone. Apps zoals Sli.do maken digitale peilingen en interactieve vraag-en-antwoordsessies mogelijk, waarvan de resultaten in real time op een scherm worden weergegeven.
    10. Gestructureerde vraag-en-antwoordsessies: Zoek je nog een manier om deelnemers bij je vraag-en-antwoordsessies te betrekken en hen tegelijkertijd te helpen elkaar beter te leren kennen? Maak groepen van twee deelnemers en vraag hen twee of drie vragen te bedenken die ze aan de panelleden of sprekers kunnen stellen.

Waag je ook aan andere soorten netwerkactiviteiten

Natuurlijk zijn zakelijke ijsbrekers niet de enige manier om bezoekers uit hun schulp te krijgen. Mensen gaan speciaal naar bedrijfsevents om te netwerken. Maak het ze gemakkelijk door op je event betere manieren te voorzien om een gesprek aan te knopen.

  1. Vrije tijd: Zorg dat je tijdens je event voldoende tijd inplant voor niet-gestructureerd netwerken. Lunch op locatie, happy hour en andere ongedwongen activiteiten geven deelnemers de uitgelezen kans elkaar te leren kennen.
  2. Netwerkapps: Help bezoekers verbinding te maken om erachter te komen met wie ze op het event contact willen maken. Met apps zoals Presdo Match kunnen bezoekers hun LinkedIn-profiel insluiten zodat ze op het moment zelf moeiteloos elkaars profiel kunnen bekijken.
  3. Competitief netwerken: Maak van netwerken een wedstrijd. Vraag bezoekers om visitekaartjes te verzamelen van al hun gesprekspartners tijdens het event. Op het einde krijgt de persoon met de meeste visitekaartjes een prijs en erkenning voor zijn of haar netwerkinspanningen.
  4. Bezoekers online samenbrengen: Aangepaste eventhashtags zorgen voor interactie tussen bezoekers vóór, tijdens en na je event. Ze bieden een geweldige marketingtechniek om een hype te creëren rond je event. Maar het is ook leuke manier om je geregistreerde bezoekers enthousiast te maken en gesprekken op gang te brengen waardoor ze zich verbonden voelen.
  5. De connecties voortzetten: Laat de interactiviteit niet afnemen alleen maar omdat je event voorbij is. Moedig deelnemers aan om contact te houden met jou en met elkaar via je website, forums zoals Facebook- of LinkedIn-groepen, sociale media en je mailinglijst.

Wil je meer weten over hoe je je bezoekers naar je event trekt? Lees dan onze gids “De 10 beste manieren om je event te promoten“.