Hoewel je veel dingen kunt doen om je onderwerpregels beter te laten presteren (bijvoorbeeld door je mailinglijst te segmenteren, je onderwerpregels te testen en te variëren met de lengte van de tekst), hoef je soms maar een verzameling voorbeelden te zien om geïnspireerd te raken.

Blijf lezen voor een aantal van de beste onderwerpregels voor e-mailuitnodigingen die de aandacht van je doelgroep trekken.

Onderwerpregels voor de eerste uitnodiging van je evenement

Als het om de eerste uitnodiging van je evenement gaat, moet je in je onderwerpregel urgentie creëren om te zorgen dat de e-mail geopend wordt. Dus of het nu gaat om geweldige muziek-, netwerk- en industrie-trends of een culinaire ervaring als geen ander, maak het voor de ontvanger onweerstaanbaar met een geweldige aantrekkingskracht. Een andere tactiek is personalisatie – het gebruik van de naam of de stad van een ontvanger kan het percentage dat de e-mail opent met 20% verhogen.

Voorbeelden van onderwerpregels:

  • [naam van het evenement] wil je niet missen! Je hebt nog [aantal] dagen om een early bird ticket te kopen.
  • Grootste [type evenement] in [Geografische Locatie]: [Naam van het Evenement]
  • Hi [naam ontvanger], heb je [Datum] nog plek in je agenda? Registreer je dan voor [Naam van het Evenement]!

Onderwerpregels om terugkerende bezoekers te verwelkomen

Je terugkerende bezoekers willen zich speciaal en gewaardeerd voelen, vooral als ze al langer naar je evenement komen. Breng kortingen of unieke voordelen voor terugkerende deelnemers duidelijk naar voren als je deze hebt.

Nog een handige techniek? Segmentatie – wanneer je je e-maillijst opdeelt in specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld demografie of geografie). Hierdoor kunt je onderwerpregels opstellen die een specifieker publiek aanspreken.

Voorbeelden van onderwerpregels:

  • Speciale aanbieding voor onze fans die vroeg boeken!
  • Exclusieve ticketprijs voor jou, [Naam Ontvanger]
  • Hi [naam], het is weer zover: [Naam Evenement + jaar]

Onderwerpregels voor last-minute reminders

Soms wachten mensen tot het allerlaatste moment om zich aan te melden voor een evenement – soms vergeten ze gewoon dat ze zich al hadden aangemeld. Bij het verzenden van last-minute reminders, wil je een gevoel van urgentie en angst om te iets te missen (FOMO) creëren om te zorgen dat de e-mail geopend wordt.

Voorbeelden van onderwerpregels:

  • Laatste kans om [spreker / performer] live te zien tijdens [naam evenement]!
  • [naam evenement] is bijna uitverkocht. Registreer je nu!
  • Je staat op het punt [naam evenement] te missen! Koop je kaarten voordat ze uitverkocht zijn

Onderwerpregels voor aankondigingen van sprekers en artiesten

Er is niets leuker dan je lijst van sprekers en artiesten (waar waarschijnlijk dagen werk, bloed, zweet en tranen in hebben gezeten) aan je bezoekers bekendmaken. Dit is ook het moment waarop je echt druk kunt uitoefenen om potentiële deelnemers naar je congres of festival te krijgen en enthousiasme op te bouwen bij je publiek.

Voorbeelden van onderwerpregels:

B2B-evenementen:

  • [Naam van enkele sprekers] | Ontmoet deze sprekers tijdens [Naam Evenement]!
  • Deze sessie over [onderwerp] wil je niet missen
  • Mis [keynote] niet op [datum] tijdens [naam evenement]!


B2C-evenementen:

  • Je Instagram-feed zal hier vol van staan in [maand evenement]
  • Bestel nu je VIP-kaarten om [naam artiest] te zien
  • [Jaar] line-up van [Naam Evenement] bevestigd – met o.a. [naam artiest]!

Onderwerpregels voor follow-up van het evenement

Aardig wat event marketeers besteden veel tijd en moeite aan hun promotionele e-mails en verwaarlozen vervolgens hun communicatie na het evenement. Maar de e-mail waarmee je opvolgt is een van de belangrijkste die je ooit zult sturen. Waarom? Omdat je mensen kunt bedanken voor hun deelname en tegelijkertijd om waardevolle feedback kan vragen.

Voorbeelden van onderwerpregels:

  • Vul deze enquête in en help ons bij het verbeteren van [naam evenement]
  • Wat vond je van [naam evenement]? We willen het graag weten!
  • Geweldig dat je [naam evenement] hebt bijgewoond
  • Wat anderen hebben gemist maar waar jij wel bij was | terugblik op [naam evenement]

Copywriting gaat verder dan e-mails

Copywriting is de kunst en wetenschap om de lezer via woorden te overtuigen om iets te doen. Als evenementorganisator betekent dat vaak dat je mensen ervan probeert te overtuigen tickets te kopen of zich voor je evenement te registreren. Maar je kunt je overredingskracht ook op andere manieren inzetten: moedig je lezers bijvoorbeeld aan zich voor je gratis gastenlijst aan te melden, content te delen met hun vrienden of na het evenement een enquête in te vullen.

Download de gids Copywriting voor evenementen en leer hoe je copywritingprincipes kunt toepassen om jouw evenementen beter te promoten en meer tickets te verkopen. Je krijgt deskundig advies over allerlei aspecten: van headlines en e-mailuitnodigingen tot overtuigende teksten voor je evenementwebsite.