We leven in de gouden eeuw van comedy. Het genre is – door de komst van een nieuwe generatie consumenten die meer waarde hechten aan ervaringen dan aan materiële dingen – populairder dan ooit. Het zijn niet alleen de grote namen die hier de vruchten van plukken; opkomende comedians en locaties doen dat ook. In de Verenigde Staten kennen ze geen Peter Pannekoek en is ook Youp van ‘t Hek een grote onbekende. Desondanks zijn ze op het gebied van live comedy al een paar stappen verder dan bij ons en is het goed om te zien hoe zij publiek naar hun shows weten te halen.

Comedy is online razend populair. De tien grootste Amerikaanse comedians op social media hebben samen een bereik van meer dan 125 miljoen fans op Twitter, Facebook, YouTube en andere social kanalen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar streaming sites en je vindt een vergelijkbaar verhaal: het comedykanaal van Pandora trekt bijvoorbeeld elke maand vier miljoen unieke luisteraars aan en ook op Netflix is een groot scala aan comedyshows te vinden.

Lees hier hoe artiesten, promotors en organisatoren deze online groei gebruiken om nieuwe doelgroepen naar hun shows te halen.

Een digitale fanbase opbouwen

Dankzij een overvloed aan nieuwe online comedy platforms, van podcasts tot livestreams, is er een rijkdom aan moderne comedy te vinden. Deze content kun je als comedian, promotor of comedy locatie gebruiken om hun publiek te laten groeien.

“Nooit eerder was zo veel origineel materiaal zo gemakkelijk toegankelijk en door zoveel mensen bekeken”, zegt comedian en schrijver Elahe Izadi. “En nooit eerder was de talentenpool van comedians zo groot, en qua opzet, stem en materiaal, zo divers.”

Van social media tot podcasting – aanstormend talent heeft nu de mogelijkheid om materiaal rechtstreeks met fans te delen. Met deze opzet kunnen relatief onbekende comedians gemakkelijker worden ontdekt door netwerken zoals Netflix, waardoor ze hun bereik kunnen vergroten.

Ook trekken comedyclubs en grotere locaties met digitale content online nieuwe fans aan. Neem bijvoorbeeld de comedyclub The Stand in New York. Het YouTube-kanaal van de club heeft 28.306 abonnees, en dat cijfer stijgt elke dag. Hun populairste video is meer dan 6 miljoen keer bekeken.

De populariteit van liveshows

Comedy is het krachtigst wanneer het live wordt ervaren, wat het gemakkelijker maakt om digitale fans in real-life bezoekers om te zetten.

“Dit is overduidelijk de gouden eeuw van comedy met alle toegang tot on-demand media die op internationaal niveau komt opzetten”, zegt John Cornett, die aan het hoofd staat van het comedyteam bij Eventbrite. “Dit leidt er uiteindelijk toe dat comedyfans handelen naar de digitale content waar ze zo van houden en erop uit gaan om comedy live te zien.”

Deze live ervaringen variëren van intieme comedyclubs tot grootschalige evenementen, zoals het openlucht-comedyfestival Colossal Clusterfest in San Francisco. Daar kwamen meer dan 45 duizend bezoekers naartoe om comedians zoals Jerry Seinfeld, Kevin Hart, Sarah Silverman, T.J. Miller op het podium te zien.

Comedy wordt nu ook in de line-up van gevestigde muziekfestivals opgenomen om meer waarde te creëren voor bezoekers. Boston Calling (meer dan 40 duizend bezoekers) en Life Is Beautiful (137 duizend bezoekers) hadden vorig jaar bijvoorbeeld allebei een volledige comedyline-up.

De kracht van technologie

Hoe zetten comedians, promotors en locaties die online interesse om in een live ervaring? Hierbij staat het boeken van het juiste talent om fans aan te trekken centraal. Daarnaast moet je de juiste technologie gebruiken om je ticketverkoop naadloos te laten verlopen, zodat je direct kijkers en luisteraars naar bezoekers kunt omzetten.

Dat betekent dat je het voor fans gemakkelijk moet maken om tickets te kopen via hun telefoon, op social media platformen zoals Facebook en via andere apps die comedyfans gebruiken.

Door je tickets te verkopen daar waar je comedyfans zich online bevinden, kun je jouw verkoopcijfers aanzienlijk verhogen. Evenementen die tickets rechtstreeks op Facebook beschikbaar maken, genereren zelfs gemiddeld twee keer zoveel verkochte tickets en gratis registraties als wanneer bezoekers naar een ticketpagina worden omgeleid.

Meer weten over hoe je de zaal vol krijgt? Download dit ebook over de nieuwe manier van online tickets verkopen.