Terwijl de meeste mensen klagen over het feit dat de pepernoten tegenwoordig al in september in de schappen liggen, denken we in de evenementenbranche tegen die tijd al lang en breed aan oudejaarsavond. Locaties en organisatoren moeten ver vooruit plannen als ze het beste feestje van het jaar op hun naam willen hebben.

We hebben een tijdje terug een poll uitgezet op Twitter om te weten te komen wat men verwacht van een goed Oud & Nieuw feest. Hieronder vind je de belangrijkste inzichten die we hebben opgedaan.

De # 1 reden waarom mensen het ene Oud & Nieuw feestje verkiezen boven het andere is om aan te sluiten bij hun vrienden.

Meer dan welke andere nacht van het jaar dan ook willen mensen Oud & Nieuw vieren met degenen van wie ze houden. Je moet toch iemand hebben om te kussen om middernacht? 

44% heeft aangegeven dat ze Oud & Nieuw feestjes kiezen op basis van waar hun vrienden heen gaan. Andere bepalende factoren waren de prijs van het kaartje (28%), de artiesten (18%) en de grootte van het evenement (10%).

Je grootste concurrent voor je Oud & Nieuw feest? Oost West Thuis Best.

Tot onze verbazing ontdekten we dat de helft van de mensen die we ondervroegen liever ‘thuis op de bank hangt’ dan dat ze uitgaan. Maar liefst 36% noemde ‘mijn bank’ als hun favoriete Oud & Nieuw locatie. Om deze doelgroep toch naar je feest te trekken is het belangrijk dat je ze een centrale locatie, ontspannen sfeer en goede prijs biedt.

Van de andere helft die wel uitgaat, gaat 18% het liefst naar fancy gala’s en nog eens 18% met een groep vrienden naar hun stamkroeg. 10% zoekt naar feesten met een goede line-up. Wanneer je een locatie kiest, hou dan in je achterhoofd dat ‘een chique hotel’ en ‘een yacht’ elk meer dan een kwart van de stemmen voor ‘gaafste locatie’ hebben gekregen.

De winnende ticketprijs is niet meer dan € 50.

Om je doelgroep van de bank en naar je feestje te lokken, moet je weten hoeveel ze bereid zijn voor een kaartje te betalen. 42% van de ondervraagden zei dat ze niet meer dan € 50 willen uitgeven maar de rest van de ondervraagden was bereid meer te betalen. 30% van de ondervraagden zei dat ze tussen de € 50 en € 80 zouden betalen en 11% is bereid meer dan € 150 te betalen voor een kaartje.

Overweeg om een ​​goedkope algemene ticketprijs aan te bieden met de mogelijkheid voor upgrades. Meer dan een kwart van de deelnemers aan onze poll gaf aan VIP-kaartjes of tafels te kopen om het nieuwe jaar in te luiden.

Raak niet in paniek als je kaartverkoop pas na Kerstmis op gang komt.

Bijna de helft van de mensen die we ondervroegen (46%) besluit pas een week voor Oud & Nieuw wat ze die avond gaan doen. 35% beslist de eerste helft van december. Je hebt dus voldoende tijd om je evenement te plannen – en maak je geen zorgen als je kaartjes pas eind december gaan verkopen.

Toch geeft 20% van de deelnemers aan dat ze 2-6 maanden vóór Oud & Nieuw al beginnen met nadenken over wat ze die avond willen doen. We weten dat de meerderheid een evenement kiest op basis van de keuze van hun vrienden. Haal die vriendengroep dus al vroeg binnen, dan volgt de rest vanzelf.

Wil je meer tips voor het organiseren van een goed kerst/Oud & Nieuw feest? Lees dan dit blog.