Als je muziekevents organiseert, dan weet je al dat Spotify de plaats is waar je de aandacht kan trekken van actieve muziekfans wereldwijd.

3,3 miljoen fans in Nederland luisteren via deze populaire streaming-app naar hun favoriete artiesten, delen afspeellijsten en ontdekken nieuwe muziek. Ook in België is Spotify razend populair.

Je kunt nu rechtstreeks op Spotify jouw shows promoten bij deze fans. Zonder extra kosten! Dankzij het algoritme van Spotify worden topconcerten en populaire muziekfestivals die via Eventbrite verkocht worden automatisch bij de luisteraars aanbevolen. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op hun muzieksmaak en favoriete albums.

Hoe helpt deze nieuwe integratie met Spotify jou om de zaal vol te krijgen? Uit onderzoek van Music Watch blijkt dat de kans dat Spotify-luisteraars naar een live muziekevent gaan, 50% groter is dan bij overige fans. Dat maakt Spotify de beste plek om je te profileren bij mensen die bereid zijn geld uit te geven.

Met Spotify kun je juist die fans aantrekken die waarschijnlijk ook echt naar je show of event zullen komen. Wil je weten hoe dit werkt? Lees dan verder.

Trek de aandacht van fans op de plek waar ze naar hun favoriete artiest luisteren

Iedere event marketeer kent de ‘spray and pray’-methode: vertel iedereen over je aanstaande show en hoop dat je promoties een paar geïnteresseerden oplevert. Maar eigenlijk verspil je veel tijd ¾ en geld ¾ om mensen te bereiken die hier weinig tot geen boodschap aan hebben.

De artiest die tijdens je show of event optreedt, heeft waarschijnlijk een bestaande fanbase. Dat zijn de mensen die geïnteresseerd zijn om een kaartje gaan kopen.

Daarom laat Spotify locatiegebonden concerttips zien op de artiestenpagina’s, de plek waar fans naar hun favoriete albums luisteren. Spotify-luisteraars kunnen ook via e-mail tips voor komende concerten in de buurt ontvangen.

Als je fans kunt aanspreken terwijl ze op Spotify van een artiest genieten, wordt de kans dat je hen een kaartje kunt verkopen om de artiest live te zien, aanzienlijk groter.

Trek nieuwe fans aan met gepersonaliseerde aanbevelingen

Je hebt de bestaande fanbase van een artiest bereikt. Wat nu? Hoe vind je de mensen die deze artiest of jouw event nog niet kennen?

Op de gepersonaliseerde tab ‘Concerten’ geeft Spotify iedere luisteraar aanbevelingen voor concerten op basis van hun muzieksmaak. Dit helpt je geïnteresseerde fans te bereiken en voorkomt dat je geld moet uitgeven om ze ergens anders online te zoeken en te benaderen.

Als je Eventbrite gebruikt, worden de aanbevelingen nog verder gepersonaliseerd dankzij onze integratie met Spotify. De streaming-app raadt dan niet alleen op basis van luistergedrag concerten aan, maar ook op basis van de tickets die luisteraars gekocht hebben.

Natuurlijk is het niet voldoende om potentiële fans alleen maar te bereiken; je moet ze zover krijgen dat ze zich vastleggen.

Zodra een luisteraar op ‘Tickets zoeken’ klikt in Spotify, voltooien ze hun aankoop in twee snelle klikken op Eventbrite, zelfs via hun mobiel. Waarom is dit belangrijk? Voor elke extra stap in het bestelproces haken gemiddeld genomen 10% van de mensen af. Een snel bestelproces kan je ticketverkoop dan ook flink verhogen.

Ontdek meer over de promotie van je show of event op andere apps en sites, zoals Facebook, Bandsintown en nog veel meer of bel ons op 0800 – 265 9199.