Je hebt misschien de neiging om je alleen op digitale kanalen te richten voor de promotie van je evenement, sommige doelgroepen (waaronder millennials) kunnen een offline aanpak echter ook waarderen.

Offline promotie van een evenement kan je nu net dat beetje extra geven om je bezoekersaantallen te verhogen. Hier zijn 6 manieren om je evenement te promoten; wifi niet nodig:

1. Post

Misschien vind je gewone post ouderwets, maar het is verre van dood. Post kan zelfs effectiever zijn dan ooit, omdat de concurrentie hier is verminderd. Minder papieren post betekent meer aandacht voor de flyer van jouw evenement.

Post is vooral effectief als je evenement bedoeld is voor een lokale bevolkingsgroep. Deze tactiek heeft bovendien nog een ander uniek voordeel. Het is tastbaar; een toekomstige bezoeker kan het daadwerkelijk  vasthouden. Voor nog meer impact kun je de flyer opstellen in de vorm van een persoonlijke uitnodiging, compleet met de naam van de ontvanger.

2. Persoonlijk netwerken

‘Social media’ is tegenwoordig synoniem aan ‘netwerken’. Hoewel het gemakkelijk is om op social media mensen te ontmoeten kan de kwaliteit van het contact variëren. Ga maar eens na: hoeveel vrienden heb je op Facebook? Hoeveel daarvan zijn echt goede vrienden die je regelmatig ziet?

Je vormt online niet zo’n sterke band als offline, in het echte leven. Dus ga naar evenementen die verwant zijn aan de jouwe voor een rondje serieus netwerken om reclame te maken. Hoe kunnen potentiële bezoekers jouw evenement overslaan nadat ze je in levende lijve hebben ontmoet?

3. Spreekmogelijkheden

Als je jouw netwerk wilt uitbreiden en meer mensen tegelijk wilt bereiken, moet je de mogelijkheid verkennen om speeches of presentaties te geven.

Een speech tijdens een branche-evenement geeft je de kans je doelpubliek massaal en toch persoonlijk te bereiken. Zo profileer je jezelf ook als ‘thought leader’, waardoor je het vertrouwen in je persoonlijke merk kunt opbouwen, wat helpt om meer tickets te verkopen. Vraag de organisator van het event waar je spreekt of je  evenement op het podium gepromoot mag worden, eventueel met een speciale aanbieding die ter plekke kan worden gekocht.

4. Gedrukte publicaties

Je promotiestrategie bestaat waarschijnlijk uit het gebruik van methodes zoals Google Adwords advertenties, e-mailnieuwsbrieven en berichten op social media. Je kunt dezelfde advertenties ook in lokale kranten laten plaatsen, of in de advertentie sectie van relevante tijdschriften met een groot lezersbereik. Dat laatste is vooral nuttig om een  specifieke groep te bereiken.

Je kunt een kleine ruimte voor je advertentie boeken, of een hele pagina, maar net wat er in je budget past. =En aangezien de meeste tijdschriften ook online verkrijgbaar zijn, krijgt je advertentie daar ook nog eens veel bekijks.

5. Promotieartikelen

Promotie kan ook de vorm aannemen van goodies. Wat dacht je bijvoorbeeld van promotie in de vorm van een sticker of magneet? Deze zullen minder snel in de recycle bak belanden dan een flyer en eerder een goed zichtbaar plekje vinden op de koelkastdeur. Ze worden waarschijnlijk ook tot lang na het evenement bewaard, zodat ze de eigenaar voortdurend aan je evenement blijven herinneren.

6. Guerilla marketing

Er lijkt enige verwarring te zijn over wat guerilla marketing nou eigenlijk is. Ruim genomen is het ‘elke onconventionele marketingtactiek die het merk erachter niet openlijk promoot’. De vuistregel is dat iemand die de guerilla marketing-advertentie ziet, ernaar moet raden of het een advertentie of een niet oppubliciteit gericht artwork is. Het feit dat dit niet duidelijk is, trekt kijkers juist aan.

Welke offline guerilla marketing-strategieën kun je gebruiken? Krijttekeningen zijn een goed voorbeeld. Je kunt de hashtag van je evenement bijvoorbeeld met krijt op een stoep schrijven waar veel mensen lopen. Dit is effectief en vrijwel gratis. Zorg er wel voor dat je toestemming hebt van de relevante autoriteiten/plaatselijke bedrijven (afhankelijk van de plek waar je jouw bericht wilt schrijven). Als je het budget hebt, kun je ook straatartiesten huren om een show te geven met artikelen die relevant zijn voor je evenement.

Je moet krachtige online promotiekanalen als Facebook natuurlijk niet negeren, maar je moet ook niet vergeten dat er lang voor internet al eventpromotie was.

Als je je op online promotie wilt storten, raadpleeg dan onze gids ‘De 10 beste manieren om je evenement online te promoten‘.