Sponsoring is een miljoenenindustrie — € 772 miljoen in Nederland om precies te zijn. Grote bedrijven als Rabobank, ING en Adidas geven jaarlijks miljoenen uit om o.a. sport en kunst en cultuur te sponsoren.

Als je denkt dat dit grote bedrag betekent dat je makkelijk waardevolle sponsoren voor je evenement kunt vinden en werven, heb je het mis. Uit de Sponsormonitor van Respons blijkt dat sponsoruitgaven jaar op jaar afnemen.

Hoe haal jij dan wel die sponsoren binnen?

Volgens sponsorexperts is een achterhaalde strategie dodelijk voor jouw succes. Als je vandaag de dag sponsoren wilt binnenhalen en behouden, moet je je strategie aanpassen om langdurige relaties met sponsoren op te bouwen.

Lees verder voor de tips van drie experts uit de sector over de dingen die jij en je team kunnen gebruiken om succes te behalen in de nieuwe wereld van evenementsponsoring.

Tip 1: Volharding

Het kan een frustrerende, tijdrovende bezigheid zijn om binnen een bedrijf de juiste persoon te vinden. Je kunt uren kwijt zijn aan het doorspitten van LinkedIn-profielen of Google-zoekresultaten. In de wereld van de sponsoring zijn er echter geen sluiproutes.

Veel mensen verliezen hun geduld wanneer ze de beslissingsbevoegde persoon proberen te vinden. In werkelijkheid is dit het meest waardevolle onderdeel van het proces.

Neem tijdens je zoektocht naar de beslissingsbevoegde de tijd om iedereen vragen te stellen over de zakelijke doelen van hun organisatie. Wanneer je uiteindelijk aan tafel zit met de persoon die het laatste woord heeft over je voorstel, weet jij precies welke sponsormogelijkheden perfect aansluiten op hun zakelijke doelen én heb je belangrijke relaties met je sponsoren opgebouwd.

Beslissingen om te sponsoren worden over het algemeen niet door één persoon genomen. Er is vrijwel altijd buy-in nodig van andere bedrijfsonderdelen. En als je je voorwerk goed hebt gedaan en aan iedere persoon waar je mee hebt gesproken de juiste vragen hebt gesteld, wordt het makkelijker om die buy-in te krijgen.

Tip 2: Betrokkenheid

Sponsoring is geen taak op je to-do lijst die je afvinkt en dan kan vergeten. Het is een proces. Als je sponsoren eenmaal hebt binnengehaald, is het belangrijk om resultaatgericht te werk te gaan.

Wat is in dit geval je resultaat? Denk hierbij niet alleen aan het uitvoeren van de afgesproken taken en reclame uitingen, maar ook aan het aantonen van de meerwaarde voor je sponsor. Dus wanneer je sponsor zegt dat ze een nieuwe doelgroep willen aanspreken, moet je kunnen onderbouwen dat je daaraan hebt bijgedragen.

De beste manier om ervoor te zorgen dat je deze bijdrage kunt realiseren, is om een strategie op te stellen. Denk hier bijvoorbeeld aan het houden van een enquête onder je bezoekers om meer te weten te komen over hoe goed zij je sponsor kennen. Stel een checklist op met de belangrijkste data, deadlines en verantwoordelijkheden.

Tip 3: Aandacht voor detail

Merken zijn hypergevoelig als het gaat om loyaliteit en het gebruik van hun producten of diensten. Daarover wordt niet onderhandeld. Als je per ongeluk het product of de dienst van een concurrent gebruikt, heb je grote kans dat ze je contract annuleren en tekenen bij de concurrent.

Het is daarom belangrijk dat je hele team de kleine details nauw in het oog houdt. Alle presentaties, gesprekken of ontmoetingen zijn een kans om het goed of fout te doen. Er staat immers veel op het spel.

Wordt je bijvoorbeeld gesponsord door een pakketbezorger? Zorg er dan voor dat je niets via de concurrent naar ze opstuurt. Zo’n kleine fout kan je duizenden euro’s aan sponsorinkomsten kosten.

Plan een vergadering in met je team om te zorgen dat iedereen weet wat er op het spel staat en hoe je dure fouten voorkomt.

Neem afscheid van standaard sponsorpakketten

Deze drie tips vormen slechts het topje van de ijsberg. Ontdek wat goede relaties met je sponsoren je nog meer kunnen brengen in de gids Het DNA van evenementsponsoring.