In Nederland heeft Snapchat 1,9 miljoen actieve gebruikers, in België 1 miljoen. Dit betekent dat eventorganisatoren het zich niet meer kunnen veroorloven om dit platform te negeren.

De gemakkelijkste manier om Snapchat voor jouw event te gebruiken? Maak een Snapchat geofilter voor je bezoekers. Het kost nog geen een uur van je tijd en minder dan € 100,- van je budget om de aandacht van bezoekers te trekken en reclame te tonen aan nieuwe ticketkopers. Hier vind je alles wat je moet weten over deze Snapchat geofilters.

Wat zijn Snapchat geofilters?

Snapchat geofilters zijn graphics (of ‘filters’) voor Snapchat-foto’s die alleen op bepaalde locaties kunnen worden gebruikt. De meeste steden hebben bijvoorbeeld geofilters met de naam van de stad en een beroemde bezienswaardigheid, maar Snapchat maakt ook filters voor culturele events. We geven je een aantal voorbeelden van zelf ontworpen Snapchat geofilters, die je kunt bewerken voor je event (ontdek hieronder hoe je dat doet).

snapchat geofilter

Er zijn twee soorten on-demand geofilters: voor personen en voor bedrijven. Als je een professioneel event organiseert, moet je een zakelijke geofilter kiezen.

Alle bezoekers die zich fysiek op je eventterrein bevinden, kunnen het filter over hun Snapchat-foto’s en -video’s heen plaatsen. Daarvoor is het niet nodig om jouw event op Snapchat te volgen. Dit betekent dat je zonder extra inspanning van een brede distributie profiteert. En hoewel geofilters wel geld kosten, zijn ze zeer betaalbaar: meestal niet meer dan € 10,- per locatie per uur.

Je kunt snel en eenvoudig originele geofilters maken voor je event. Je hoeft niet actief te zijn op Snapchat om een geofilter te maken voor bezoekers, je hebt alleen een account nodig. Je kunt een account maken door de app te downloaden, hier voor iOS of hier voor Android.

Een on-demand Snapchat geofilter maken

Je kunt in drie eenvoudige stappen een on-demand geofilter voor je event maken. Kies of upload je ontwerp, kies de fysieke locatie waarop het filter zichtbaar moet zijn en verstuur het ontwerp vervolgens ter goedkeuring naar Snapchat. Je filter wordt binnen enkele werkdagen beoordeeld. Onderstaand leggen we de stappen en de verschillende opties voor je uit. Je kunt al deze stappen uitvoeren op de website van Snapchat voor on-demand geofilters.

Stap 1. Ontwerp je on-demand Snapchat geofilter

Je hebt twee opties wanneer je jouw geofilter ontwerpt: je kunt je eigen ontwerp uploaden of een van de online sjablonen van Snapchat gebruiken en bewerken.

snapchat geofilter

De meeste eventorganisatoren willen hun eigen ontwerp uploaden. Hiervoor kunnen Photoshop- of Illustrator-sjablonen worden gebruikt. Op deze manier kun je het logo van je merk toevoegen, of andere elementen die specifiek voor jouw event horen. Hier zijn enkele richtlijnen voor het maken van je Snapchat-geofilter:

  • Neem de naam en het logo van je bedrijf of event in je ontwerp op
  • Bedek alleen 25% van het scherm (boven of onder)
  • Bestanden moeten 1080 px breed en 1920 px hoog zijn
  • Sla je filter op als een PNG-bestand met een transparante achtergrond
  • Bestanden moeten kleiner zijn dan 300KB

En zorg er uiteraard voor dat je geen informatie in je ontwerp opneemt die niet overeenstemmen met de richtlijnen van Snapchat, zoals bijvoorbeeld contactinformatie, URL’s, hashtags of social media-accounts.

Als je geen eigen filter kunt ontwerpen vanwege je deadline of budget, dan heeft Snapchat ook een aantal goede online sjablonen die je snel kunt aanpassen door bijvoorbeeld de naam van je event toe te voegen.

snapchat geofilter

Stap 2. Kies een tijdstip en stel een geofence in voor je geofilter

Vervolgens word je gevraagd om de datum en tijd te selecteren waarop je geofilter actief moet zijn. Je kunt hier de datum en tijdsduur van je event instellen. Het is een goed idee om voor en na je event één of twee uur extra toe te voegen bij wijze van buffer. Het maximale datumbereik voor dit type geofilter is 30 dagen. Reken op een zo’n € 10,- tot -15,- per uur per locatie waarin de geofilter actief is.

Als je een terugkerend event organiseert of eigenaar bent van een locatie, kun je tegen korting een geofilter kopen voor langetermijngebruik. De prijs van een jaarabonnement kan variëren van € 1000,-  tot € 10.000,-, afhankelijk van je locatie. Met zo’n abonnement kun je het creatieve element voor ieder event aanpassen en kun je profiteren van voordelen zoals aanvullende rapporten en kortingen.

Zodra je de timing van je geofilter hebt geselecteerd, is het tijd om je ‘geofence’ te definiëren: de fysieke locatie waar de geofilter actief zal zijn. Ook hierbij is het een goed idee de grenzen royaal te nemen, aangezien mobiele locatiediensten onnauwkeurig kunnen zijn. Je wilt niet dat bezoekers op je eventterrein geen toegang krijgen tot je geofilter omdat hun telefoon denkt dat ze aan de andere kant van de weg staan. Om dit te voorkomen, kun je overwegen om ook de gebieden rondom je locatie aan je filter toe te voegen.

snapchat geofilter

Stap 3. Verzend en koop je geofilter

Als laatste moet je de details bevestigen, akkoord gaan met de servicevoorwaarden en betalen. Snapchat beoordeelt geofilters binnen één werkdag na inzending, maar je kunt je filter het beste minstens een week voor het event inzenden. Als het filter om welke reden dan ook niet wordt goedgekeurd (waar Snapchat dan een reden voor zou geven), heb je genoeg tijd om deze te bewerken.

Er geldt geen beperking voor het aantal geofilters dat je kunt maken voor je event, dus voer dit proces zo vaak uit als je maar wilt. Grote events hebben vaak meerdere filteropties waar bezoekers uit kunnen kiezen, maar voor kleinere events is één filter meestal prima.

Hoe bezoekers Snapchat-geofilters gebruiken tijdens het event

Wanneer bezoekers op Snapchat zitten, zien ze automatisch jouw geofilter als een van de opties om hun foto’s of video’s te bewerken. Als ze deze Snap vervolgens naar hun vrienden sturen of aan hun Stories toevoegen, zien ook de viewers jouw geofilter. Op die manier kun je de bekendheid van je merk veel verder verspreiden dan alleen onder je bezoekers.

Geofilters zijn ongelooflijk populair: foto’s met Snapchat-filters verschijnen vaak op andere social media omdat ze creatieve waarde aan de foto toevoegen. Voor extra promotie kun je het Snapchat-filter op borden op je event promoten, naast de borden waarop je jouw andere social media accounts promoot.

Na het event kun je jouw statistieken bekijken om precies te weten te komen hoeveel mensen je geofilter hebben bekeken en gebruikt. Je kunt zo zien wat je investeringsrendement is en ontdekken hoe je het volgende keer nog beter kunt doen.

Wil je meer weten over het inzetten van social media voor je event? Lees dan onze uitgebreide gids met alles wat je moet weten over social media.