Je moet regelmatig relevante posts plaatsen op social media, als je de aandacht van je potentiële bezoekers wilt trekken en wilt opvallen in hun overvolle newsfeed. Maar dat betekent niet dat je om het uur op elk platform moet posten.

Of je nou betaalde of organische social media posts gebruikt, met deze kalender kun je jouw evenement promoten en meer bezoekers binnenhalen. De onderstaande campagnes en teksten zijn samengesteld door experts van ToneDen, een geautomatiseerd social marketing platform voor evenementen. De teksten zullen je helpen bij het uitverkopen van je evenement.

Aankondigingsfase

Het is natuurlijk belangrijk om mensen bewust te maken van je evenement, maar dat is niet genoeg. Je wilt ook dat ze tickets kopen. Mensen zien nu misschien je advertentie en vinden het er wel leuk uitzien, maar ze vergeten terug te komen wanneer de tickets te koop zijn. Je doel tijdens deze bewustmakingsfase van je reclamecampagne is dat je geïnteresseerde mensen naar de uiteindelijke ticketverkoop leiden.

De campagne

Publiceer je evenement op Facebook via de Facebook-integratie van Eventbrite en zet een RSVP-campagne aan via je Facebook evenement. Het handige hiervan is dat telkens wanneer een potentiële bezoeker zich op ‘aanwezig’ zet, die RSVP met hun netwerk wordt gedeeld, waardoor je bereik gigantisch wordt vergroot.

De copy

Weet je niet zeker met welke woorden je de aandacht van je bezoekers kunt trekken? Hier wat templates ter inspiratie:

  1. Zet [datum] in je agenda om tickets te bemachtigen voor [naam evenement].
  2. Klaar om [los te gaan/alles te leren wat je moet weten over …]? Tickets gaan volgende week in de verkoop!
  3. Dans en dineer met ons op deze unieke locatie [locatie evenement]! Tickets voor [naam van evenement] gaan binnenkort in de verkoop.

On-sale (eerste verkoop) fase

Als je de aankondigingsfase van je evenement goed hebt aangepakt, zal je ticketverkoop een vliegende start maken wanneer je je verkoop live zet. Maar dit is niet het moment om achterover te leunen. Om het jezelf later gemakkelijker te maken, moet je nu zoveel mogelijk mensen weten te overtuigen om tickets te kopen.

De campagne

“Conversiecampagnes zouden topprioriteit moeten zijn tijdens de onsale periode”, zegt Ali Shakeri, CRO & Co-founder van ToneDen. Met de Facebook-feature voor conversietracking kun je bijhouden hoeveel verkochte tickets uit elke advertentie voortkomen.

De copy

  1. Registratie is nu open voor [naam evenement]! Registreer je vandaag nog voor het [meest innovatieve, slimste, interessante] evenement uit de branche.
  2. Mis [naam artiest/spreker] niet! De [xx]e jaarlijkse [naam evenement] is terug met meer. Koop nu je tickets!
  3. Kom alles te weten over [kennis topic] op [naam van evenement]en blijf je concurrent een stap voor. Tickets zijn nu te koop.

Onderhoudsfase

Deze tussenfase, na de chaos van de onsale en vóórdat de druk begint om de allerlaatste mensen binnen te halen, is heel erg belangrijk voor je uiteindelijke bezoekersaantallen. In deze fase hebben zelfs mensen met veel interesse in je evenement niet echt de motivatie om snel tot actie over te gaan, tenzij je ze daar een goede reden toe geeft.

De campagne

Om te zorgen dat je evenement vers in het geheugen van geïnteresseerden blijft, heb je een innovatieve advertentiestrategie nodig. Onmiddellijke incentives om tickets te kopen zijn bijvoorbeeld een kortdurende promotie of social media winactie met kortingscodes, VIP-upgrades, gratis parkeerpasjes en andere voordelen. Tijdens deze fase verkoop je misschien niet zo veel tickets, maar het geld dat je besteedt zal wel interesse van je doelgroep opleveren wanneer je de laatste verkoopfase bereikt. Bovendien kun je mensen die tijdens deze fase interactie hebben met je advertenties, later retargeten.

De copy

  1. De voorverkoop is verlengd! Je hebt nog 48 uur om te profiteren van Early Bird-tickets voor [naam van evenement].
  2. De prijzen gaan om middernacht omhoog. Koop nu je Early Bird-tickets voor [naam van evenement], voordat het te laat is!
  3. Laatste kans! Er zijn nog maar 50 Early Bird-tickets over. Koop jouw tickets voordat de prijs omhooggaat.

1 week vóór het evenement

Het evenement vindt over een week plaats en dit is je laatste kans om twijfelaars over de streep te trekken.

De campagne

De ticketverkoop gaat op dit moment weer omhoog, en wel om een hele goede reden: er is een definitieve deadline. Dit is dus het perfecte moment om alles in te zetten op je conversiecampagnes. Alles wat je hebt gedaan om interesse in je evenement te wekken, speelt hierbij een rol. Je advertenties op social media moeten mensen targeten die al eerder interesse hebben getoond in je evenement. Daar moet álle inspanning op gericht zijn.

De copy

1. Jouw opties voor dit weekend: 1) Koop een van de laatste tickets voor [naam van evenement], of 2) Blijf thuis zitten met FOMO. De keuze is aan jou 🤷‍♀️
2. Het aftellen is begonnen: nog [xx] dagen tot [naam van evenement]. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. Heb jij je tickets al?
3. Mystery guest: koop nu je tickets en ontdek welke [artiest/spreker] ons met een bezoek komt vereren.

Word een meester in social media marketing

Wil jij ook je socialmediamarketing upgraden en je tickets de deur uit zien vliegen? Download dan deze social media kit voor eventmanagers – inclusief 6 ebooks!