De belangrijkste stap tijdens het plannen van je event marketing, is het kiezen van de social media platformen die je het meest zult gebruiken. Je kunt beter een sterke aanwezigheid hebben op een paar platformen, dan niet inspirerende berichten op alle social media. Hoe weet je welke social media platformen het meest effectief zijn voor je event marketing?

Het is belangrijk een platform te kiezen waar je de meeste potentiële bezoekers kunt bereiken. Als je dus het publiek van je event kent, weet je op welke platformen dat publiek de meeste tijd doorbrengt.

Als je het profiel van je bezoekers wilt achterhalen, kun je een combinatie van je event rapporten, bezoekersenquêtes en (natuurlijk) je eigen waarnemingen als uitgangspunt nemen. Zodra je jouw publiek goed kent, kun je hun eigenschappen vergelijken met die van de gebruikers van de populaire platformen hieronder, en kun je een keuze maken.

Social media platform nr. 1: Facebook

Met 10,4 miljoen actieve gebruikers in Nederland en 6,6 miljoen actieve gebruikers in België is Facebook veruit het populairste sociale netwerk bij mannen en vrouwen van verschillende leeftijden en inkomensniveaus. Het is niet makkelijk om je evenement op een drukke nieuwsfeed te laten opvallen, maar Facebook biedt wel de mogelijkheid je evenement aan meer dan 70% van online volwassenen te tonen. Dat is een aanzienlijk bereik als je meer tickets wilt verkopen.

Het platform is iets populairder bij vrouwen en wordt het meest gebruikt door jongere generaties. In België heeft bijvoorbeeld 87% van de jongeren tussen 12 en 18 jaar een actieve Facebook account. Toch gebruikt bijvoorbeeld meer dan 60% van de 65-plussers in Nederland  Facebook, en het is dan ook het beste platform om zowel in Nederland als België oudere generaties te bereiken.

Profiteer van Facebook-events, waar je mensen voor je event kunt uitnodigen en reclame kunt maken. Als je wilt leren hoe je het platform kunt gebruiken voor je event marketing op social media, bekijk je deze on-demand webinar van het Facebook-evenemententeam [EN].

Social media platform nr. 2: LinkedIn

Met 4,3 miljoen actieve gebruikers in Nederland en 3 miljoen actieve gebruikers in België is LinkedIn als professioneel netwerkplatform uniek onder de populaire sociale platformen. De site is het populairst bij de opgeleide iets oudere gebruiker. Daarom is het een goede keuze voor potentiële bezoekers van cursussen, conferenties, trainingen of educatieve evenementen.

Op LinkedIn is het belangrijk inhoud en evenementen te delen die waardevol zijn voor het professionele leven van de gebruikers. Denk aan het delen van onderzoeken die je hebt gedaan, interviews met sprekers op je event of een overzicht van het doel van je training.

Onderzoek toont aan dat berichten het effectiefst zijn als ze ongeveer 25 woorden bevatten en van dinsdag tot donderdag tijdens de werkuren worden geplaatst.

Social media platform nr. 3: Instagram

Instagram is ideaal voor fotogenieke events. Met meer dan 3,2 miljoen actieve gebruikers in Nederland bereik je via Instagram potentiële bezoekers van concerten, festivals,  bier- of wijnproef events, dansvoorstellingen en meer. Ook in België wordt het platform steeds populairder. In de leeftijdtijdsgroep 12 – 18 jaar heeft 60% een Instagram account.

Instagram is in Nederland het populairst bij jongeren tussen 15 – 19 jaar, maar stijgt het hardst in de leeftijdcategorie 20 – 39 jaar. Het is dan ook een goede kandidaat voor de social mediamarketing van je evenement.

Instagram is met name effectief wanneer je het samen met Facebook gebruikt: Instagram-foto’s die op Facebook worden gedeeld, genereren 23% meer betrokkenheid dan afbeeldingen die via Facebook zelf worden gepubliceerd.

Social media platform nr. 4: Twitter

Met 2,6 miljoen actieve gebruikers in Nederland en 1 miljoen actieve gebruikers in België is Twitter de perfecte keuze om een jonger publiek te bereiken bij wie technologie een belangrijke rol speelt. De site is het populairst bij de leeftijdscategorie 20 – 39. Hoewel het aantal gebruikers van Twitter afneemt blijft de groep actieve gebruikers het platform even vaak gebruiken.

Actuele berichten met een goede timing doen het goed op Twitter. Vergeet niet dat tweets na 18 minuten het effectiefst zijn, speel hierop in met de timing van je tweet als het om een actueel thema gaat. Plaats je bericht tussen 12 en 13 uur om de meeste mensen te bereiken.

Social media platform nr. 5: Pinterest

Pinterest is een uniek visueel platform met maandelijks 2,4 miljoen miljoen actieve gebruikers in Nederland met een stijging van 14 procent in het dagelijkse gebruik ten opzichte van 2016. Het platform wordt voornamelijk gebruikt door vrouwen. In België is het platform nog niet breed omarmd en zal de toekomst uitwijzen of het gebruik verder van de grond komt.

Het is een geweldige keuze voor je potentiële bezoekers als je evenement gericht is op categorieën zoals eten en drinken, doe-het-zelf en handwerken, en cursussen. Pinterest is een slimme plek om kunstmarkten, pop-uprestaurants of kook- en kunstcursussen te promoten.

Social media platform nr. 6: Snapchat

Snapchat is de meest trendy optie voor je event marketing op social media. Met 1,9 miljoen actieve gebruikers in Nederland en een geschat aantal actieve gebruikers van 1 miljoen in België staat dit platform nu onderaan deze lijst. Snapchat is zowel in Nederland als België echter bezig aan een opmars, het gebruik in Nederland ten opzichte van 2016 is met 77% gestegen. Vooral onder jongeren tot 19 jaar is het platform populair. In België gebruikt 70% van de jongeren tussen 12 – 18 jaar het platform.

Het gebruiken van Snapchat zal niet voor iedere event organisator bekend zijn, maar je kunt op verschillende manieren met weinig inspanning een grote impact maken. Zo kun je door deze instructies te volgen bijvoorbeeld geofilters maken (plaatjes die bezoekers over hun foto’s van je evenement kunnen plaatsen). Als je strategie voor social media marketing op jonge bezoekers is gericht, is het de investering zeker waard.

Ben je klaar voor nog meer deskundig advies over event marketing op social media? Lees hier de volledige gids van Buffer en Eventbrite over social media voor events.