Lees de volledige gids over social media voor evenementen.

Hoe lang moet mijn tweet zijn? Hoeveel Facebook-berichten moet ik dagelijks plaatsen?

Als jij de marketing van je evenementen op social media beheert, komen deze vragen je wellicht bekend voor. Gelukkig bestaat er betrouwbaar onderzoek over wanneer, en hoe vaak, je berichten moet plaatsen. Ontdek wat je moet doen om met je berichten meer tickets te verkopen.

De ideale bericht lengte voor de marketing van je evenementen op social media

Als vuistregel geldt dat je het op sociale netwerken kort moet houden, heel kort. Onze collega marketeers bij Buffer, een beheerplatform voor social media, hebben uitgebreid onderzocht hoe lang berichten moeten zijn. Dit zijn de bevindingen van Buffer over de ideale bericht lengte op basis van betrokkenheid:

  • Facebook: zo’n 40 tekens. Berichten van 40 tekens genereren 86% meer betrokkenheid dan langere berichten.
  • Twitter: 71–100 tekens. Tweets van minder dan 100 tekens genereren 17% meer betrokkenheid.
  • LinkedIn: 16–25 woorden. Als je marketing op bedrijven is gericht, is de ideale bericht lengte 16–25 woorden. Als je marketing eerder op klanten is gericht, worden berichten van 21–25 woorden het vaakst gedeeld.

Wist je dit? De ideale hashtag bestaat uit zes tekens. Je kunt geen spaties of speciale tekens gebruiken (uitroeptekens, dollartekens, en-tekens enz.) en je kunt beter niet met een cijfer beginnen tenzij je ervoor kiest alleen cijfers te gebruiken.

De beste tijd om potentiële bezoekers te bereiken

Als je wilt dat zoveel mogelijk mensen je bericht zien, moet je het plaatsen wanneer het grootste deel van je publiek online is. Dit zijn de beste tijden om je evenementen op social media te promoten:

  • Facebook: voor maximale betrokkenheid is volgens onderzoek 15.00 uur op woensdag de beste tijd om Facebook-berichten te plaatsen. Andere goede momenten zijn 12.00–13.00 uur op zaterdag en zondag, en 13.00–16.00 uur op donderdag en vrijdag.
  • Twitter: het populairste tweetmoment is tussen 12.00 en 13.00 lokale tijd voor elke tijdzone. Op dat moment zijn de meeste potentiële bezoekers dus online actief, maar dit betekent ook dat de levensduur van je tweet extra kort is vanwege van de grote hoeveelheid berichten.
  • Instagram: Volgens TrackMaven is er geen aanzienlijk verschil in de effectiviteit van foto’s die overdag op Instagram worden gedeeld. Video’s worden echter vaak na 21.00 uur bekeken, dus die kun je beter voor ’s avonds laat bewaren.
  • LinkedIn: LinkedIn kent het meeste verkeer door professionals tijdens de werkweek. Je maakt dan ook de meeste kans om potentiële bezoekers te bereiken van dinsdag tot donderdag tijdens kantoren. Berichten die tussen 10.00 en 11.00 uur op dinsdag worden geplaatst, hebben vaak de hoogste mate van betrokkenheid.

Ben je klaar om te ontdekken wat je precies op elk netwerk moet delen voor de hoogste ticketomzet? Kijk eens naar de Eventbrite-gids van Buffer en Eventbrite over social media voor evenementen.