Sponsoren werven voor je evenement is een lastige taak. Waarom zouden ze nou precies jouw evenement kiezen om te sponsoren? Om goed in de smaak te vallen is belangrijk om de behoefte van jouw potentiële  sponsoren goed te vervullen. Vaak gaat het dan ook om het promoten van hun eigen merk.  Klaar om jouw sponsoring naar het volgende niveau te tillen? Hier hebben wij 17 creatieve sponsorship ideeën voor je evenement

Idee # 1: Sociale mixers

Netwerken is een van de belangrijkste redenen waarom deelnemers naar congressen en andere B2B-evenementen gaan. Ook als zelf niet genoeg contacten hebt om je evenement mee te vullen kun je je sponsoren vragen hun partners uitnodigen. Hier ontstaat dus een mix van contacten en partners. Een sponsor kan netwerkmogelijkheden creëren die nuttig zijn voor jou en voor hun eigen netwerk. Op deze manier kunnen je sponsoren zich wenden tussen jouw contacten en jij tussen die van je sponsoren. 

Idee # 2: Event apps

Ongeacht de grootte van jouw evenement, een event app is een must. Hierin is de gepersonaliseerde ervaring van jouw bezoekers vinden. Op evenementen met meerdere ruimtes en verschillende afdelingen is dit idee goed toepasbaar. Deze apps zijn ook interessant voor je sponsoren door de gedetailleerde gegevens die de apps opleveren over wat het meest interessant is voor jouw publiek. Je kan je sponsoren ook meer naar voren brengen door bijvoorbeeld een game of een push notificatie met hun naam, of een logo op het beginscherm van de app.

Idee # 3: Bewegingsworkshops

Het is belangrijk om gedurende de dag kleine pauzes te nemen om focus te behouden. Je moet je lichaam bewegen om echt op de resetknop te drukken. Korte bewegingslessen zoals yoga, hoelahoepen of zelfs Zumba kunnen bezoekers helpen even tot rust te komen. Je sponsoren kunnen hierin contact maken met je publiek.  

Idee #4: (Trap)stickers

Heeft jouw locatie een grote entree? Of misschien een paar trappen waar je niet echt bij stil hebt gestaan? Het gebruik van stickers op trappen kan de deelnemers verrassen en je sponsoren een creatieve ruimte bieden om hun merk of boodschap te promoten. Natuurlijk kan dit idee ook op andere plekken toegepast worden. Denk aan liften, op de grond, muren of zelfs toiletten

Idee #5: Fotohokjes

Net als bij een ouderwets fotohokje, kunnen bezoekers in fotocabines selfies maken. Vaak wordt er bij deze service nog extra mogelijkheden toegevoegd zoals GIF’s en korte video’s. Door de optie ‘delen op social media” toe te voegen zullen bezoekers sneller hun foto posten. Hierin kunnen jouw sponsoren hun eigen merk en logo in verwerken. Op die manier kunnen zich promoten. Ook kan je een hashtag koppelen aan de berichten die zijn gepost. Hierin kan je je eigen evenement taggen, maar ook de namen van je sponsoren die je evenement mogelijk hebben gemaakt. Meer ideeën nodig om mensen aan te sporen je evenement te delen? Hier hebben we 5 manieren die ervoor zorgen dat mensen je event delen op social media.  

Idee # 6: Wi-Fi

Voor de meeste evenementen is toegang tot Wi-Fi een must. Vooral als je wilt dat bezoekers hun ervaring delen op social media, of deelnemen aan live stream toespraken is het verzorgen van gratis Wi-Fi essentieel. Sponsoren kunnen hun logo weergeven in een brochure, in de event-app of met borden overal op het evenement. Een Wi-Fi netwerk splash-pagina is een andere geweldige kans, niet alleen voor branding, maar ook om te linken naar de site van de sponsor.

Idee # 7: Social media scherm

 Op een groot scherm laat je berichten en foto’s zien die getagd zijn met de hashtag van je evenement op social media  zoals Instagram en Twitter. Door het aanbieden van zo een groot scherm kunnen ook je sponsoren berichten beheren en de boodschappen van hun merk toevoegen aan het circuit.

Idee # 8: Live streaming

Wist je dat 30% van de mensen die kijken naar een livestream het volgende jaar datzelfde evenement zullen bijwonen? Live video kan jouw bereik vergroten en impact hebben op jouw bedrijfsresultaten. Het aanbieden van een livestream in je pakket kan merken de mogelijkheid bieden om meer publiek erbij te betrekken dan alleen de bezoekers van je evenement.

Idee # 9: Winactie

Op zoek naar een manier om je sponsoren onder de aandacht te brengen bij je bezoekers? Stel voor dat je sponsoren een nuttige of interessante prijs toekennen aan jouw deelnemers waarvoor ze een activiteit willen doen. Liken en delen op social media is hier een goed voorbeeld van. Je kan ook de activiteit vergroten tot een wedstrijd of een speurtocht die zich over het evenement uitstrekt. Zorg ervoor dat je duidelijk naar voren laat komen dat de prijs mogelijk wordt gemaakt door jouw sponsor. 

Idee # 10: AR of VR

Met virtual reality (VR) en augmented reality (AR) kunnen sponsoren bezoekers een unieke en leuke ervaring aanbieden. Help mensen je nieuwe product te leren kennen met AR of VR. Ook de producten van je sponsoren kun je hierbij gebruiken. Dit is idee is ideaal als jouw product goed samen gaat met die van je sponsoren of jullie partners zijn. 

Idee # 11: Doe-het-zelf-knutselruimte

Mensen zijn gek op doe-het-zelf workshops. Denk aan schilderen, bouwen of gewoon plakken met glitters. Het maken van knutselwerkjes biedt plezier en vermaak waardoor je sponsoren goed naar voren kunnen komen door hun naam daarin te vertegenwoordigen. Dit geeft deelnemers niet alleen de kans om op hun sociale mediakanalen te delen wat ze hebben gemaakt, maar het is ook een herinnering die ze na je evenement nog zullen onthouden. 

Idee # 12: Liefdadigheid

Gebruik de schijnwerpers van jouw evenement om aandacht te vragen voor stichtingen en goede doelen waar jouw sponsoren mee samenwerken. Je kunt een gesponsorde liefdadigheidsactie organiseren en het op jouw evenement presenteren. Bezoekers kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om dieren te “sponsoren” of grond voor het behoud van dieren in het wild. Je kunt dit  idee zelfs combineren met een knutsel deel om deelnemers echt het gevoel te geven dat ze betrokken zijn bij een goed doel. Meer inspiratie nodig? Hier hebben wij 100 unieke ideeen voor inzamelingacties. 

Idee #13: Wellness

Net als de spa of bij de pedicure biedt dit bezoekers de mogelijkheid om zich in de watten te laten leggen en uiteindelijk met een geweldige indruk van je sponsoren te vertrekken. Het aanbieden van mini-massages van 5-10 minuten is een goede manier om gasten fysiek te betrekken bij het merk van je sponsor. Zelfs als jouw sponsoren dit soort diensten niet bieden, kun je voor de dag opgeleid personeel inhuren en ze kleding van het merk van de sponsor laten dragen.

Idee # 14: Speelruimte

Wil je dat je bezoekers wat stoom kunnen afblazen en even kunnen relaxen? Misschien is een speelruimte een goed idee. Reuze spelletjes van schaken, bord spellen of zelfs een ballenbak zijn uitstekende manieren om de aandacht van de gasten te trekken. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Het is ook een creatieve manier om je spelonderdelen met het merk van je sponsoren te combineren. Je kan hierop het logo van je sponsor bijvoorbeeld laten terugkomen. Deze spellen en objecten zullen op social media gepost worden waardoor de naamsbekendheid groter wordt. 

Idee #15: Premium goodiebags met promotiemateriaal

Een tasje gevuld met een balpen, sleutelhanger, en een sticker is inmiddels wel bekend. Toch horen goodiebags bij evenementen. Je kunt ze interessanter maken door deze aan te passen met premium producten. Hierin kunnen jouw sponsoren een rol spelen. Ze kunnen hierin hun eigen merk en producten promoten. Om je te helpen goodies te kiezen, zijn hier 13 unieke ideeën voor giveaways om je bezoekers enthousiast te maken.

Idee #16: Digitale goodiebags

In plaats van een traditionele tas, kun je nu ook een digitale aanbieden. Met nieuwe services kun je een pagina vol met aanbiedingen opzetten en beschikbaar stellen voor je bezoekers. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kortingscodes, speciale aanbiedingen, waardebonnen enzovoort. Sponsoren kunnen hierin cadeau’s aanbieden aan de bezoekers, die ook betrekking hebben op hun eigen organisatie. Bovendien is dit ook een goede manier voor dataverzameling. Sponsoren kunnen deze data gebruiken om bijvoorbeeld hun doelstellingen te meten of nieuwe klanten te werven. 

Idee # 17: Privacy pods

Deze volledig afgesloten ruimtes bieden een rustige plek om te bellen of een gesprek te voeren. Ze zijn er in verschillende maten en vormen. Velen worden geleverd met elektriciteit en Wi-Fi. Hier kunnen logo’s, namen en symbolen van jouw sponsoren terugkomen. Op deze manier worden ze op een subtiele manier onder de aandacht gebracht bij jouw bezoekers in een ontspannen sfeer.

Ga aan de slag!

Nu je genoeg redenen hebt gevonden om je mogelijke sponsoren te overtuigen is het tijd om het perfecte voorstel te gaan schrijven. Dit sponsorvoorstel template neemt je mee in de strategie van iedere pagina van je voorstel, zodat je je eigen winnende pitch kunt maken.