Hoeveel tickets of registraties zijn er in de afgelopen 24 uur voor je evenement verkocht? Welke marketingkanalen helpen je om je doelen te bereiken? Als je het antwoord op deze vragen niet onmiddellijk kunt vinden, heb je geen controle over het succes van je evenement.

Een evenementdashboard is essentieel als je wilt weten hoe effectief je marketing is wat betreft je ticketsales. Bij een goed ingesteld dashboard zie je de meest relevante statistieken in één oogopslag en kun je zo veel sneller reageren en bijsturen.

Dit zijn zes onmisbare statistieken die je op je dashboard zou moeten kunnen terugvinden.

Nettoverkoop

Een evenementdashboard is niet compleet als je de totale omzet niet nauwlettend kunt volgen. Tegenwoordig baseert 63% van de evenementorganisatoren de beslissing om evenementen te organiseren op eerder behaalde resultaten. Zorg ervoor dat de gegenereerde omzet snel op je dashboard te zien is.

Ticketverkoop per dag

Het aantal tickets dat elke dag wordt verkocht helpt jou om de voortgang naar je doel – een uitverkocht evenement – te volgen. Dit element is zeker in combinatie met de volgende twee statistieken erg handig.

Verkoop per ticket/registratie categorie

Dit rapport laat zien welke categorie (Early Bird vs. VIP) een deelnemer heeft gekocht. Als je dit rapport combineert met de gehele registratie-open periode kun je bijvoorbeeld zien wanneer je Early Bird-korting het meest effectief was.

Verkoop per kanaal

Dit rapport laat je zien waar elke registratie vandaan komt, zoals een Google-zoekopdracht of een gerichte advertentie die je tijdens de laatste weken voor je evenement hebt ingezet. Door de bron te identificeren kun je zien welke kanalen de beste resultaten opleveren ten opzichte van je ingezette marketingbudget.

Geografische gegevens van bezoekers

Als je weet waar bezoekers vandaan komen, kun je voor de volgende editie gerichtere advertentiecampagnes  gaan opzetten. Je kunt deze gegevens ook gebruiken om andere steden/landen te vinden waar je evenement het goed zou doen, mocht je je vleugels willen uitslaan.

Paginaweergaven

De statistiek voor paginaweergaven meet hoe vaak een pagina op je website of je evenementpagina is bekeken. Wanneer je het aantal paginaweergaven vergelijkt met het aantal registraties dat gedurende een bepaalde periode is verkocht, bereken je het succespercentage van je pagina. Je conversiepercentage is het percentage paginabezoekers dat doorklikt om zich te registreren voor je evenement.

Als het aantal paginaweergaven erg veel hoger is dan het aantal registraties, is het tijd om je evenementwebsite en registratieproces te evalueren. Als de website van je evenement lastig te navigeren is, maak je het mensen ook lastig om tickets te kopen. Het gevolg is veel afhakers.

Je succes berust op data

Als je een online registratieplatform of een eventapp gebruikt, beschik je over een overvloed aan data. Wil je meer weten over hoe je die data kunt gebruiken om je ticketprijsstrategie nog meer aan te scherpen? Download dan dit tipsheet: 10 manieren om meer geld te verdienen met je ticketprijsstrategie