Het aantal verkochte tickets is de grootste bron van omzet voor 70 procent van de evenementorganisatoren. Maar als je je tickets niet de juiste prijs geeft, zou je het success van het evenement in gevaar kunnen brengen. Maak je het evenement te duur, dan kan dat ervoor zorgen dat je niet genoeg kaarten verkoopt om de locatie te vullen. Maak het te goedkoop, dan zouden potentiële bezoekers kunnen denken dat je evenement niet van hoge kwaliteit is. En daarnaast zou het in beide gevallen kunnen resulteren in verlies.

Het goede nieuws is dat je wat ruimte hebt om creatief om te gaan met je ticketprijzen. Probeer eens te experimenteren met deze geavanceerde prijsstrategieën voor evenementen die je helpen het aantal verkochte tickets, en het verbeteren van je ROI (Return on Investment).

Prijsstrategie # 1: prijsstelling met kortingen

Je kunt kortingscodes aanbieden om meer tickets te verkopen naarmate de datum van je evenement vordert. Kortingen zijn een effectieve manier om een buzz op te bouwen, een gevoel van urgentie te creëren en loyaliteit van deelnemers te belonen. Een andere reden om kortingen te gebruiken: de prijs van een kaartje geeft informatie over de veronderstelde waarde. Je bezoekers zullen de waarde van je evenement zien als de volledige ticketprijs en denken dat ze een goede deal krijgen voor het gereduceerde tarief.

3 manieren om kortingen te gebruiken

  1. Geef een Early Bird korting. Begin met een lagere prijs en verhoog de prijs geleidelijk naarmate de dag van het evenement nadert. Speel in op FOMO (Fear of Missing out)met Early Bird prijzen voor prijsgevoelige bezoekers.
  2. Geef kortingen aan verschillende groepen. Als je bijvoorbeeld een obstacle race organiseert, kun je kortingen aanbieden aan veteranen, militairen, politieagenten of de brandweer. Een food evenement zou kortingen kunnen bieden aan studenten, terwijl een jazzfestival wellicht senioren kan lokken met een korting voor 55plussers. En over groepen gesproken, vergeet niet om een groepskorting aan te bieden voor mensen die meerdere kaarten tegelijk kopen.
  3. Geef exclusieve kortingen aan je beste klanten. Of het iemand is die naar je laatste 10 evenementen is geweest of een social media influencer die live verslag heeft gedaan van jouw evenementen, neem contact op met een korting als een manier om hen te bedanken voor het zakendoen.

Prijsstrategie # 2: Verkoop pakketten

Je kunt extra omzet genereren door de bundeling van een ticket met extraatjes die je vaak niet veel kosten. Je kunt bijvoorbeeld VIP-ticketkopers ook early access tot het evenement bieden, een afgebakende ruimte om te netwerken (als het een zakelijk branche-evenement is), of een meet-and-greet met sprekers. Als je een food festival organiseert, kun je een pas verkopen voor “onbeperkt” proeven. Of als je werkt met live entertainment, maak een pakket met een gelegenheid tot foto’s of een “backstage pass”. De essentie van het verkopen van pakketten is dat je een ervaring verkoopt, niet alleen toegang – en hier kun je dus een prijs op zetten.

3 slimme manieren om pakketten in te zetten

  1. Schakel je partners (andere merken, artiesten en sponsoren) in om extra ervaringen bij te dragen. Sprekers kunnen ondertekende exemplaren van hun boeken weggeven, of vraag een andere partner een cappuccino-bar in de VIP-lounge te sponsoren.
  2. Bedenk slechts twee of drie pakketopties. Je wilt niet dat dingen te complex worden. Probeer een regular ticket, een mid-tier ticket met een paar extraatjes en een VIP-ervaring met alles erop en eraan aan te bieden.
  3. Geef in de ticketbeschrijving de waarde van elk tickettype weer om te illustreren dat hoe hoger de prijs is, hoe beter de deal.

Door de data van je klanten te combineren met prijsstrategieën om de waarde van je evenement te benadrukken, kun je ticketprijzen vaststellen die bijdragen aan de ervaring van je bezoekers en tegelijkertijd goed zijn voor je bedrijfsresultaat. Wil je meer weten over hoe op waarde gebaseerde ticketprijzen het aantal verkochte tickets (en dus de winst) kunnen maximaliseren? Download dan ons gratis ebook: de beste prijs voor je event.