Dertig jaar geleden was tickets kopen een heel gedoe voor bezoekers. Sterker nog, tickets waren alleen verkrijgbaar in fysieke winkels. Dat betekende dat bezoekers eerst het evenement moesten vinden, dan naar de evenementenlocatie moesten gaan, en uiteindelijk in de rij moesten wachten om tickets te kopen. Het was frustrerend en verre van efficiënt.

Nu is er geen excuus meer om het voor bezoekers moeilijk te maken om tickets te kopen. Doordat mensen steeds meer gebruik maken van mobiele telefoons en gewend zijn om online aankopen te doen, gaat het kopen van tickets ook een stuk gemakkelijker. En om als evenementorganisator nog meer tickets te kunnen verkopen moet je het online bereik vergroten.

‘Distributed commerce’ betekent de verkoop van je tickets op verschillende platformen en websites. Het is een van de meest effectieve (en meest vergeten) manieren om je ticketverkoop een boost te geven. En in vergelijking met 2016 is het aantal tickets dat via deze distributed commerce-sites is verkocht, meer dan verdubbeld.

Dit is wat je moet weten om je verkoop een boost te geven met distributed commerce:

Wat is distributed commerce?

Distributed commerce is een vorm van marketing die je evenement rechtstreeks in de nieuwsfeed en apps van je potentiële bezoekers laat zien. Bovendien maakt distributed commerce het voor bezoekers mogelijk om tickets te kopen op het online platform waar ze het evenement hebben ontdekt. Ze worden dus niet doorgestuurd naar de eigen website waar tickets normaal worden verkocht.

Eén op de vier online kopers haakt af wanneer ze een account moeten aanmaken. Bij ieder extra stap tijdens het bestelproces haakt nog eens één op de tien kopers af. Door het bestelproces zo efficiënt mogelijk te maken, helpt distributed commerce meer ticketinkomsten te genereren voor evenementorganisatoren.

De data achter distributed commerce

Het gigantische effect dat distributed commerce op de verkoop van je tickets kan hebben, is niet te onderschatten. Omdat kopers niet naar een nieuwe website worden omgeleid, zullen meer bezoekers sneller tot aankoop overgaan. Ben je nog niet overtuigd? Hier zijn een paar statistieken om je te overtuigen:

Evenementen die tickets rechtstreeks op Facebook beschikbaar maken, genereren gemiddeld twee keer zoveel verkochte tickets en gratis registraties dan evenementen waarvoor bezoekers naar een ticketpagina worden omgeleid. Als je geen distributed commerce inzet, loop je de kans mis om je evenement uitverkocht te krijgen.

Op Eventbrite zijn tickets, die op platformen zoals Facebook en Spotify zijn gekocht, meer dan verdubbeld in vergelijking tot 2016. Dat komt omdat het één van de meest effectieve manieren is om tickets te verkopen. Bezoekers van food festivals, muziek festivals en beurzen zijn de snelst groeiende groep van bezoekers die hun tickets via distributed commerce bemachtigen. Als je dit soort evenementen organiseert, moet je eigenlijk wel gebruikmaken van distributed commerce. Vooral omdat de concurrentie moordend is.  

Deze distributed commerce partners moet je gebruiken

Zorg dat je evenement zichtbaar is op websites waar potentiële bezoekers graag komen om zich te oriënteren. Zo maak je optimaal gebruik van websites en platformen waar potentiële bezoekers toch al zijn. Door dat te doen zul je veel meer tickets verkopen.

Dit zijn de belangrijkste platformen om je tickets aan te bieden:

Facebook: Maandelijks gebruiken 550 miljoen mensen Facebook-evenementen, dat is bijna de helft van alle Facebook-gebruikers. Het is dus geen verrassing dat Eventbrite-organisatoren gemiddeld 10-20% van hun tickets verkopen via social media, voornamelijk via Facebook. Doordat het mogelijk is om direct tickets te verkopen op Facebook verlies je nooit een kans om te verkopen.

Google: Van zoekopdrachten kun je verwachten dat ze zo’n 5 à 10% van je verkochte tickets of registraties genereren. Zorg dus dat je SEO (zoekmachineoptimalisatie) op orde is.

Instagram: Instagram is met meer dan 4,1 miljoen gebruikers vooral onder jongeren erg populair. Bijna driekwart van de jongeren tussen de 15 en 19 jaar en zo goed als de helft van de mensen tussen de 20 en 40 jaar oud gebruikt Instagram. Als evenementenorganisator kun je als gebruiker van Eventbrite een zogenaamde ‘Tickets kopen’-knop aan je profielpagina toe te voegen. Zo kunnen je volgers op Instagram direct een ticket voor jouw evenement kopen.

Spotify: Ruim 3,3 miljoen fans in Nederland luisteren via Spotify naar hun favoriete artiesten. Ze delen afspeellijsten en ontdekken nieuwe muziek. En ook in België is Spotify populair. Dankzij het algoritme van Spotify worden tickets voor concerten en populaire muziekfestivals die via Eventbrite verkocht worden automatisch bij luisteraars aanbevolen. Om relevant te blijven wordt dit natuurlijk op basis van hun muzieksmaak en favoriete albums gedaan. Ook heb je via Eventbrite de mogelijkheid om op Spotify een link te laten plaatsen naar jouw ticketverkoop.

Natuurlijk is distributed commerce slechts één (erg belangrijke) manier om mensen geïnteresseerd te krijgen in je evenement. Download voor meer tips ons ebook over De nieuwe manieren van tickets verkopen.