Op basis waarvan kiezen organisatoren evenementenlocaties? Welke factoren geven de doorslag? En wat kan volgens organisatoren echt beter? Voor ons trendonderzoek vroegen we meer dan 300 Nederlandse en Belgische eventprofessionals naar wat voor hen van doorslaggevend belang is bij het kiezen van een locatie. Onderstaand de bevindingen uit ons rapport, waar je als locatiehouder direct zelf mee aan de slag kan! 

Zo worden evenementenlocaties gekozen

Organisatoren laten hun keuze voornamelijk afhangen van de vestigingsplaats van de locatie. De vestigingsplaats is dan ook volgens 71% van de ondervraagden de hoofdreden voor de locatiekeuze, en scoort zelfs 3% hoger dan de prijsfactor. Daarbij zijn  goededoelenorganisaties het meest prijsgevoelig. Met een percentage van 80% geven zij ‘prijs’ als belangrijkste factor op bij het kiezen van een locatie. Dit in tegenstelling tot de professionele evenementorganisatoren en corporate planners. Deze groepen zijn het minst gevoelig voor de kosten van een locatie.

Naast bovenstaande factoren kijken organisatoren naar de match tussen het merk (de organisatie) en het imago van de locatie. Deze staat op een gedeelde derde plek samen met de capaciteit van de locatie. Wees je hier als locatiehouder van bewust. Lijkt de match op het eerste gezicht voor een organisatie niet optimaal, maak het dan op andere fronten interessant. Leg de nadruk bijvoorbeeld op de goede bereikbaarheid. En zijn er daarnaast mooie relaties te leggen met andere exposanten, of het netwerk van de locaties? Biedt verder extra services waar de organisatie gevoelig voor is en denk mee met hoe je de organisatie en je locatie dichter bij elkaar kan brengen door bijvoorbeeld aankleding en catering.

De 3 belangrijkste redenen voor het kiezen van een evenementenlocatie:

  • Vestigingsplaats van de locatie (71%)
  • Prijs (68%)
  • Match met het merk en capaciteit van de locatie (54%)

De factoren die het minst van invloed zijn op de locatiekeuze zijn accreditatie (45%), persoonlijke aanbeveling (30%) en de flexibiliteit van de ruimte (29%). En dit is wereldwijd gelijk – in onze onderzoeken buiten Nederland en België zien we ongeveer dezelfde cijfers.

Wat kunnen locaties beter doen?

Wifi wordt door organisatoren als meest belangrijke verbeterpunt aangegeven. 12% van de ondervraagden ziet dat locaties regelmatig tekort schieten als het om optimaal functionerende wifi gaat. Andere verbeterpunten zijn een goed bereikbare klantenservice (15%) en de aanwezigheid van een goede (inhouse) catering (12%). Ook meer flexibiliteit rondom bezoekersnoshow-afspraken is een veel voorkomende wens.

evenementenlocaties

Nog beter voldoen aan de vraag van de evenementorganisator?

Evenementorganisatoren blijken best tevreden over de diensten van locaties in de Benelux. Maar het concurrentieveld is groot. Wil je als locatiehouder meer organisatoren trekken? Houd dan rekening met de wensen van de organisatoren en neem deze bevindingen mee in je aanbod.

Wil je meer weten over de laatste trends en kansen uit evenementenbranche? Download dan het Trendrapport voor de evenementenbranche 2019.