Je staat backstage voordat de show begint en je ziet je headliner band de laatste voorbereidingen doen. Je denkt: “dit is een Facebook Live-moment”. Je haalt je telefoon tevoorschijn, opent je Facebook-app en klikt op ‘Live gaan’.

Maar de dingen gaan in een rap tempo de verkeerde kant op. Je wifi-verbinding is wankel, de verlichting is duister, en net als je eindelijk op gang bent, roept de mc de band het podium op. Je Live video heeft gefaald. Gelukkig was er waarschijnlijk niemand aan het kijken, want je had het niet van te voren aangekondigd.

De inspiratie om live te gaan kan op elk willekeurig moment toeslaan, maar om die inspiratie ook echt eer aan te doen, moet je voorbereid zijn. Of je nu in een opwelling streamt of op een vooraf gepland moment uitzendt, hier zijn de 6 tips die het Facebook Live-team aanbeveelt voor alle evenementorganisatoren.

1. Ga niet live zonder een gedegen plan

Door van te voren de omgeving waar je gaat filmen al filmklaar te maken geef je je interviews, Q&A’s, backstage beelden en andere soorten live-video de best mogelijke kans. Je setup zou op z’n minst het volgende moeten hebben:

  • Een locatie die visueel interessant is, maar niet zó druk dat het afleidt.
  • Goede verlichting – niet te zwak, maar ook niet overdreven
  • Minimaal achtergrondgeluid
  • Een sterke internetverbinding (Als de verbinding te zwak is, is de knop ‘Live gaan’ grijs)

Kies de plekken waarvan je denkt dat je ze mogelijk later gaat gebruiken en neem alvast wat ‘oefenvideo’s’ op. Speel het terug om vreemde achtergrond-geluiden, problemen met de belichting of vreemde voorwerpen die je eerder niet in had opgemerkt, te spotten.

2. Trek meer kijkers aan door je Live video van te voren in te plannen

Ja, sommige live video’s zijn spontaan. Maar als je weet dat je op een bepaald moment live zult gaan, laat het je kijkers dan van te voren weten. Facebook raadt aan het een dag van tevoren aan te kondigen op je Facebook-eventpagina.

Nog beter, plan het in! “Veel mensen weten niet dat je jouw live video kan inplannen “, zegt Matt Labunka, productmanager, Live & co-watching bij Facebook. “Het is een krachtige tool om van tevoren hype te creëren bij kijkers en om je publiek te laten weten dat ze op een bepaalde tijd kunnen kijken.”

Of je deze tool nu gebruikt of niet, zorg ervoor dat je iedereen via je social media kanalen op de hoogte brengt zodra je op het punt staat om live te gaan.

3. Richt je op je grootste publiek

Je Facebook-evenement lijkt misschien de voor de hand liggende plek om live te gaan. Maar als je Facebook-pagina of een privé-groep meer volgers heeft, is het misschien logischer om je video daar te plaatsen.

De vuistregel van Labunka: “Ga altijd voor het grootste, meest betrokken publiek. Je kunt je Live-video altijd op een ander kanaal posten of delen nadat het is uitgezonden.”

4. Vergeet niet om voor een interessant onderschrift te zorgen

Hoewel een onderschrift optioneel is voor Live-video’s, mag je dit echt niet overslaan. Labunka zegt: “Een groot deel van je publiek houdt zich weliswaar niet bezig met titels en onderschriften, maar als je deze basiselementen overslaat, kan het bereik van je video eronder lijden.”

Neem het volgende in je Live-video onderschrift op:

  • De naam en locatie van je evenement
  • Je line-up — vergeet ze niet te taggen
  • Een call to action (zoals ‘Koop tickets!’)

Hoe meer metagegevens je toevoegt om je video te beschrijven, hoe beter. “De gegevens die je in je beschrijving opneemt, helpen ons jouw videodoelen te begrijpen en aan de juiste mensen te laten zien”, zegt Labunka.

5. Betrek je publiek bij de video

De charme van livevideo’s is dat ze interactief zijn. “Je publiek maakt een groot deel uit van je verhaal. Zorg voor een mooie ervaring door ze voor en tijdens je uitzending actief te betrekken. Je video doet het meestal beter als je publiek je verhaal meevertelt.” zegt Labunka.

Reageer live op opmerkingen en noem deelnemers hierbij bij hun naam. Zo maak je de ervaring het extra persoonlijk en tastbaar. Facebook biedt ook een scala aan interactieve functies, zoals polls die je in je video kunt integreren om deelname op een creatieve manier te bevorderen.

6. Eindig met een knaller

De zogenaamde ‘peak-end’ regel stelt dat mensen over het algemeen de neiging hebben om hun ervaring te beoordelen op twee factoren: de piek (het beste of slechtste moment) en het einde. Je kijkers baseren hun ervaring volgens deze regel op deze momenten en vergeten de rest.

Een sterk einde van je video laat over het algemeen sowieso een blijvende indruk achter bij kijkers, dus verwaarloos dit niet. Zoek een manier om te eindigen met een knaller, bijvoorbeeld met een pakkende slotregel of een teaser van je volgende evenement.

Nu is het aan jou…

Het leggen van een goede basis voor een sterke live video bestaat voor een deel uit logistieke voorbereiding, een deel slimme marketing en een deel jezelf in de goede mindset brengen.

Wil je met Facebook Live van start? Doorloop dan alle bovenstaande Facebook Live tips. Zelfs je meest spontane uitzending zal dan een professionele indruk achterlaten.

Download dit gratis ebook voor meer informatie en tips over het gebruik van Facebook Live op je evenement.