Weleens gehoord van vinyasa, downward facing dog of chanting? Dikke kans dat de gemiddelde Nederlander, yogi of niet, antwoordt met een “ja”. En spreek je een millennial uit de Randstad dan sta je al snel te luisteren naar een enthousiast relaas van A tot Zen over zijn of haar favoriete asana’s en de beste yogastudio’s in de stad. Kortom: yoga is hot en inmiddels mainstream geworden. En mainstream betekent een potentieel interessante business voor evenementorganisatoren.


Of je nu een yoga-evenement wilt organiseren of yoga als (neven)activiteit wilt aanbieden tijdens jouw event of binnen je bedrijf, lees dan verder. In deze blog geven we vier tips die je helpen yoga succesvol aan de man te brengen. Ga er maar eens rustig voor zitten.

De cijfers


Allereerst wat cijfers waaruit blijkt dat we niet overdrijven als we zeggen dat yoga booming business is. Onderzoek uit 2016 leert ons dat 12% van de Nederlanders dat jaar een yoga-sessie had bijgewoond
en 3 jaar later lijkt dit aantal alleen maar gegroeid te zijn. Ook op het Eventbrite-platform neemt het aantal yoga-evenementen gestaag toe: sinds 2014 zijn er wereldwijd meer dan 100.000 yoga evenementen op Eventbrite geweest waarvoor meer dan 3 miljoen mensen zich hebben ingeschreven. In Nederland is het aantal yoga events op het platform vorig jaar bijna verdubbeld en evenementen zoals Deephouse Yoga en Boost My Day kunnen rekenen op enthousiaste deelnemers. Oké, voldoende bewijs dat yoga aan is, laten we naar onze tips gaan.

Tip #1. Kies de juiste prijsklasse


Yoga kent niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd een
exponentiële groei. In Amerika is het zelfs de vierde snelst groeiende industrie. Eventbrite deed daarom onderzoek onder 2.000 respondenten in Amerika. Hieruit blijkt dat 67% al eens aan yoga heeft gedaan en 65% in 2019 meer aan yoga wil gaan doen. Om je een beetje een idee te geven wat deze yogi’s gemiddeld uitgeven aan hun practice en wat je dus redelijkerwijs zou kunnen vragen voor een ticket, de volgende cijfers:


De gemiddelde yogi is bereid om 40 dollar – een dikke 35 euro – te besteden aan een speciale, eenmalige yoga-ervaring. 18% is bereid 50-100 dollar uit te geven en 8% zal zelfs meer dan 100 dollar, bijna 90 euro, willen neerleggen. Een manier om hogere
ticketprijzen aantrekkelijker te maken, is om je event te verrijken met bijvoorbeeld gezonde snacks of lezingen over mindfulness.

Van het totale bedrag, omgerekend zo’n 55.000 euro, dat de gemiddelde yogi in zijn/haar leven uitgeeft aan yoga, gaat 46% naar yoga-evenementen en 54% naar spullen en kleding. Belangrijk dus ook om te investeren in de nodige merchandise tijdens je evenement.

Tip #2. Inzicht in de yogi-community – weet waarom ze yoga beoefenen


Een gouden regel met betrekking tot het vermarkten van elk product of event: ken je doelgroep.
Breng daarom in kaart wat yogi’s drijft tot het beoefenen van yoga. Hoe wil je dat gasten zich voelen wanneer ze jouw yoga-evenement verlaten? Waarom zouden ze naar jouw evenement komen, in plaats van losse lesjes te pakken in een yogastudio of thuis via YouTube?


Uit bovengenoemd onderzoek van Eventbrite blijkt dat mensen aan yoga doen om de volgende redenen:

54%  om te ontspannen

52%  om fysiek en mentaal sterker te worden

51% om te ontstressen

43% om gelukkiger te worden

41% als workout

20% om los te komen van technologie (zoals de smartphone)


Maar wees niet bang om te experimenteren. Het lijkt er namelijk op dat yogi best open minded zin als het gaat om het combineren van hun favoriete sport met andere activiteiten. Op de vraag welke alternatieve vormen van yoga je wel eens wilt uitproberen reageerden de ondervraagden:


20% lach yoga

17% silent disco yoga

15%  yoga met katten

14% bier yoga
14% naakt yoga

13% heavy metal yoga

13% yoga met honden


Kortom, yoga leent zich bij uitstek voor allerlei (humoristische, maar ook bloedserieuze) combinaties. Dus: leer de yogi-community kennen
. Welke niches, interesses en behoeftes leven er en hoe kun je die vertalen naar een concrete invulling van je event? Zorg dat je erachter komt wat de sweet spot is en speel daarop in.

Tip #3. Combineer yoga met andere trends en partners om je evenement meer body te geven


De populariteit van yoga is mede te danken aan de enorme gezondheidshype die de laatste jaren in de samenleving speelt. Zo gaat yoga vaak hand in hand met onder andere vegetarisme, veganisme, natuurlijke verzorgingsproducten en biologische voeding. Overweeg daarom om andere wellness activiteiten op te nemen in je pro
gramma zoals meditatie, een lezing over ayurvedische voedingsleer, massages of een ijsbad à la Wim Hof.


Bovendien kan een bredere insteek van je yoga-evenement meer mensen aantrekken. En die breedte kun je ook zoeken in de locatie van je yoga evenement. Want yoga kan je overal beoefenen. Ruim een derde van de ondervraagden beoefent yoga op een buitenlocatie en 20% doet yoga op meer exotische plekken zoals een kerk, boerderij, het strand of een wijngaard. Brengt dit je misschien op leuke ideeën?

Tip #4. Kies de juiste marketingkanalen


De top twee kanalen via waar mensen yoga-ervaringen ontdekken zijn mond-tot-mondreclame (45%) en Facebook (44%). Eén op de vier yogi’s (28%) volgt yoga- of wellness-influencers via social media. Probeer daarom lokale bloggers and Instagram influencers naar je event te halen zodat zij hierover vertellen via hun kanaal.


En als je dan al die mensen naar je Instagram account of Facebook evenementpagina haalt, wil je ze absoluut niet laten vertrekken zonder dat ze een kaartje hebben gekocht. Als je Eventbrite gebruikt voor je evenement, kun je eenvoudig een knop ‘Tickets kopen’ toevoegen op je Instagram-bedrijfspagina of Facebook-evenementpagina. Onderschat niet de impact die een soepel aankoopproces kan hebben op je ticketverkoop. Want ook yogi’s vinden ingewikkelde afrekenprocessen een domper, zeker als ze nét enthousiast gemaakt zijn over een nieuw yoga-evenement!

Klaar om met je evenement aan de slag te gaan? Maak dan je evenement aan via Eventbrite. Succes en Namaste!