De molens bewonderen op de Zaanse Schans, tulpen plukken op de Keukenhof of gewoon slenteren over de Amsterdamse grachten. Toeristen, ze komen graag naar ons kikkerlandje. Zo blijkt ook uit cijfers van het CBS. Sterker nog: daar praten ze over de grootste groei van toeristen in ruim tien jaar.  

Bijna 80 procent van hen komt uit Europa en meer dan de helft hiervan uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Goed nieuws voor evenementen! Want toeristen kunnen zomaar een interessante doelgroep voor je zijn. Maar hoe zorg je dat ze jouw evenement niet overslaan?

Hier onze zes belangrijkste tips:

1. Word gevonden door internationaal publiek

Allereerst is het belangrijk dat je online door internationaal publiek gevonden wordt. Een Facebook-event of gesponsorde post is zo gemaakt, maar er zijn een aantal belangrijke eventkalenders die toeristen wijzen op wat er allemaal te doen is in Nederland.

Eventbrite heeft zo’n kalender online staan, maar er zijn ook anderen zoals Holland.com, iamsterdam.com en Residentadvisor.net. Organiseer je een festival? Dan is Festicket.com misschien wel een uitkomst.

2. Adverteer in het buitenland

Die potentiële bezoeker uit Duitsland of Spanje bereik je ook door te adverteren in het buitenland. Dat kan bijvoorbeeld online met een betaalde post op Facebook of Instagram, die je op één specifieke locatie wereldwijd kan targeten.

Geef in deze advertenties ook duidelijk aan waarom je doelgroep juist naar jouw evenement moet komen. Staan er artiesten, sprekers of dj’s die eerder in het buitenland hebben opgetreden? Laat dit dan duidelijk naar voren komen in je communicatie.

3. Ga partnerships aan  

Een mooi voorbeeld van een partnership is wat ADE dit jaar deed met partners als KLM, Uber en The Student Hotel. Zo kregen bezoekers kortingen op een vlucht, Uber-rit of op overnachtingen in het hotel. Daarnaast werden ze op de website en social media van ADE gewezen naar de mogelijkheid om van deze diensten gebruik te maken tijdens hun bezoek.

Dit soort partnerships, of je ze nu hier of in het buitenland aangaat, zijn voor alle soorten evenementen te bedenken. Onderzoek welke merken, reisorganisaties, hotels, radiozenders en tv-zenders populair zijn bij jouw doelgroep. Verzamel deze informatie en kom met praktische en creatieve ideeën om deals met deze potentiële partners te sluiten.

4. Maak het ze makkelijk

Zorg er voor dat de teksten op je website ook in het Engels te lezen zijn. Dit geldt overigens ook voor andere communicatiemiddelen. Gebruik Engels in je getargete social media-posts, de line-up bekendmakingen, nieuwsbrieven en andere advertenties. Verwacht je juist veel publiek uit Frankrijk of Duitsland? Dan is het natuurlijk handig om voor een van die talen te kiezen.

Daarnaast kun je het de toeristen die naar jouw evenement willen komen ook makkelijk maken door alternatieve betaalmethoden te hanteren. Geef ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om tickets met een creditcard te betalen. Of ga nog een stap verder, door bezoekers uit België betaling met Bancontact aan te bieden en degenen uit Duitsland Sofort te laten gebruiken.

5. Ga slim om met upselling  

Niets is bij de aankomst van een festival of evenement zo vervelend als te moeten wachten op de garderobe of de rij voor de muntjes of kluisjes. Bied daarom je bezoekers de mogelijkheid om van te voren via je website deze zaken al te regelen. Na het evenement ergens blijven slapen of weer naar huis? Geef alvast suggesties (zie partnerships) van een hotel in de buurt of een taxiservice.

6. De locatie en datum van je event

De meeste toeristen zullen op een evenement afkomen als deze centraal gelegen is, het liefste in (of in de buurt van) een grote (toeristische) stad. Ook kun je de meeste toeristen in het weekend verwachten.  Houdt hier rekening mee bij de planning en zorg er in ieder geval voor dat je evenement goed bereikbaar is. Is het niet goed bereikbaar met het openbaar vervoer? Zorg dan bijvoorbeeld voor shuttlebussen. Zijn de toeristen eenmaal op de locatie aangekomen, ontzorg ze dan met een goede garderobe, kluisjes, personeel dat ook Engels spreekt en bewegwijzering en horeca menu’s in het Engels.   

Heb jij plannen om jouw evenement nog verder te internationaliseren? Bekijk dan zeker ook deze wereldwijde trends in evenementen. En wil je nog meer ideeën opdoen over hoe je jouw evenement online promoot? Bekijk dan deze tips. Laat die toeristen maar komen!