“Onze evenementen zijn een belangrijk middel om mensen onderdeel te maken van onze missie.”

100% slaafvrije chocolade. Dat is de missie van Tony’s Chocolonely, de hipste en meest verkochte chocolade van Nederland. Dag in, dag uit wordt er invulling aan die missie gegeven door mensen te informeren en te inspireren. Hoe? In ieder geval niet door middel van dure tv-commercials. Want Tony’s Chocolonely kiest liever voor brand experiences zoals de Tony’s FAIR en Tony’s Talks. Hoe Tony’s Chocolonely aan zijn merk bouwt lees je hier!

Voordat we dieper die evenementen induiken: hoe zit het ook alweer met Tony’s? Tony’s Chocolonely werd in 2005 opgericht door journalist Teun van de Keuken, die door het programma Keuringsdienst van Waarde er achter kwam dat er nog steeds sprake is van moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Toen hij merkte dat het in gesprek gaan met de chocoladebedrijven weinig opleverde, besloot hij zelf slaafvrije chocoladerepen te maken. Dat een merk als Tony’s Chocolonely vandaag de dag nog steeds nodig is, bewijzen de cijfers die te vinden zijn in het JaarFAIRslag.  60% van de wereldwijde chocoladeproductie komt van zo’n 2.5 miljoen boerenbedrijven in Ghana en Ivoorkust. De gemiddelde cacaoboer in Ivoorkust verdient gemiddeld 78 eurocent per dag. Daar kun je, ook in West-Afrika, niet van leven of een gezin van onderhouden, staat er in het verslag. Daarnaast werken in Ghana en Ivoorkust 2,1 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden op het land, omdat hun ouders te weinig verdienen met de oogst. Hier wil Tony’s Chocolonely verandering in brengen. Het sterke merk is een krachtige tool om de impact te kunnen maken die nodig is om de weg vrij te maken voor een eerlijk verdeelde keten en zo 100% slaafvrije chocolade te kunnen maken.

Tony’s FAIR en de ultieme bezoekerservaring

Om de chocoladewereld te verbeteren organiseert Tony’s Chocolonely de Tony’s FAIR. Tony’s FAIR wordt nu voor de 8e keer georganiseerd en draait ieder jaar om de presentatie van het JaarFAIRslag en de jaarvergadering. Een bonte verzameling van zo’n 4.000 bezoekers komt hier op af. Want naast chocoladefans zijn natuurlijk de grote supermarkten aanwezig en leden van de regering. Maar ook cacaoboeren van over de hele wereld komen naar de Westergasfabriek. Naast de alles behalve doorsnee presentatie van het JaarFAIRslag is er een uitgebreid programma onder leiding van presentator Tim Hofman met interessante presentaties, muziek gecureerd door Akwasi, entertainment en natuurlijk foodtrucks met heel veel chocola.

Hier draait alles om de ultieme bezoekersering, voor, tijdens en na het evenement. Vooraf hebben alle bezoekers hebben zich ingeschreven via de branded event website. Deze is mogelijk gemaakt door Eventbrite, zij hebben een service waarmee gemakkelijk event websites helemaal in de juiste huisstijl kunnen worden ingericht. De ticketshop is in deze website geïntegreerd en onderdelen voor het programma, sponsoren en sprekers kun je naar eigen smaak een plek geven. Zo kan een merk helemaal on brand de bezoekerservaring verbeteren. Dennis Litjens is event manager bij Tony’s: “Door Eventbrite te gebruiken voor onze evenementen dragen we ons merk van a tot z uit op de manier die we willen, van onze social media kanalen tot de event website, tot de kaartverkoop zelf. Alles klopt en loopt perfect voor de bezoeker.”

tonyschocolonely2

Op het evenement, maar ook vooraf wil Tony’s dat bezoekers geïnformeerd en geïnspireerd worden. Ze moeten weten dat er misstanden in de cacao-industrie zijn en geïnspireerd worden hier iets aan te doen. Dennis Litjens: ”We willen met onze evenementen zoals Tony’s FAIR mensen bewust maken van de slechte omstandigheden waarin chocolade wordt geproduceerd. Tegelijkertijd delen we het verhaal van Tony’s Chocolonely als het merk dat hier iets aan wil doen.”

De ultieme merkbeleving

Het evenement Tony’s FAIR, maar ook de vele Tony’s Talks waarin één spreker en één onderwerp centraal staat, dragen allemaal bij aan de merkbeleving. Omdat dit van een hoog niveau moet zijn, vraagt het merk vraagt dan ook een event tech partner die hieraan kan bijdragen. “Eventbrite is een fijn platform. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en de handling van tickets is erg fijn”, stelt Dennis Litjens. De afhandeling van de tickets is vooral erg belangrijk bij Tony’s FAIR. Omdat ruim een kwart van de bezoekers genodigden zijn, hebben zij net weer een ander ticket dan reguliere bezoekers. Ook dit zijn belangrijke doelgroepen voor Tony’s. De groep genodigden zoals chocoladeboeren, leden van de regering en vertegenwoordigers van supermarkten zijn net als consumenten hard nodig om het verschil te kunnen maken. Ook voor deze groep moet de merkbeleving en de hele journey vooraf, tijdens en na het evenement weer optimaal zijn. Door alles tot in de puntjes te regelen, kan Tony’s zich richten op de missie van 100% slaafvrije chocolade.

Ieder merk is tegenwoordig bezig met customer experience, de verzameling van momenten waarop iemand in contact komt met het merk. Dat gaat vanaf de klantenservice tot aan een TV-commercial. Maar vooral in een tijd dat on- en offline steeds meer verweven raakt, worden de momenten waarop klanten een merk in levende lijve kunnen ervaren steeds belangrijker en waardevoller. Evenementen worden steeds belangrijker in de customer journey en Tony’s Chocolonely is daar een prachtig voorbeeld van. Meer weten over wat Eventbrite voor jouw merk kan betekenen? Neem contact met ons op.