Als je meerdere social media kanalen gebruikt om je evenement te promoten, dan kan dat aanvoelen als een tijdrovende taak. Zeker als je veel ballen hoog moet houden, kan het managen van social media voor tijdsdruk zorgen.

Als het om social media gaat, is het waar dat je eruit haalt wat je erin stopt. Toch kan het automatiseren van je social media ontzettend nuttig zijn om de druk te verlagen.

In een ideale wereld heeft ieder evenement een toegewijde social media manager die voor elk platform specifieke posts opstelt. In de realiteit hebben slechts weinig evenementen hier budget voor. Als je hier niet de middelen voor hebt, kan het automatiseren van je social media je helpen om toch online te kunnen communiceren en kan het de content die je wel creëert versterken.

Hier zijn 10 tools om tijd te besparen en meer mensen (vaker) te bereiken met nieuws over je evenement.

1. Social Jukebox

Social Jukebox heet zo omdat het systeem echt lijkt op een jukebox die je vult met platen (posts). Het systeem speelt deze willekeurig en herhaaldelijk af op je social media kanalen. Hiermee bespaar je tijd op het inplannen van posts, iets wat op zichzelf al erg tijdrovend kan zijn.

Je kunt zelf instellen hoe vaak de Social Jukebox post (van 1 per dag tot meer dan 100!). En als je posts tekort komt, kun je jouw playlist met algemene content vullen.

2. Hootsuite

Hootsuite is één van de meest gebruikte content publish tools. Naast het in bulk inplannen van je social media posts, heeft Hootsuite features die je in staat stellen om met interactie te hebben met je publiek, zonder op ieder afzonderlijk social media kanaal in te hoeven loggen. Als je Eventbrite gebruikt kun je zelfs je Hootsuite instellingen beheren en statistieken bekijken vanaf je Eventbrite dashboard.

3. Buffer

Met Buffer kun je je social media posts inplannen, zodat je je social media kunt beheren wanneer je daar tijd voor hebt. Dit is met name nuttig als jouw volgers over meerdere tijdzones verspreid zijn.

Buffer stelt je in staat om posts in te plannen voor later op de dag of later in de week. Op deze manier kun je ze op de optimale momenten uitsturen voor het hoogst mogelijke engagement.

Om honderden posts tegelijk te uploaden gebruik je Bulk Buffer. Importeer de posts met een text of csv bestand en Buffer zal deze vervolgens in een rij zetten om te publiceren. Je kunt Buffer ook gebruiken om content die je op het web vindt eenvoudig te delen. Via de browser extensie kun je op een button klikken om iets wat je interessant vindt in je rij op te nemen (je kan zelfs selecteren welke afbeelding je van de pagina je bij je post wilt gebruiken).

4. Post Planner

Post Planner is een handige tool om content te vinden en delen via Facebook en Twitter. De content finder stelt je in staat om de meest populaire content in jouw industrie te vinden. Je kunt zoeken op keywords, hashtags, Facebook pagina’s en Twitter feeds. Daarbij kun je kiezen uit artikelen, foto’s, quotes en grappige items. Elk item heeft een rating die je laat zien hoe goed het heeft gepresteerd op andere Facebook en Twitter feeds.

De content kun je aan een rij toevoegen om deze later te delen, daarbij geef je aan hoeveel posts je per dag wil plaatsen en op welke tijden.

5. Dlvr.it

Als je een nieuwe blog of nieuwsitem op je website plaatst, kun je het met Dlvr.it automatisch via je social media platformen delen. De tool scant de RSS feed van je website voortdurend en produceert op basis daarvan automatisch een rij met posts. Zo hoef je zelf minder individuele updates te plaatsen. Nog beter zijn de geweldige analytics die het systeem deelt. Via verkorte links kun je precies zien wie hier op klikt. Het systeem voegt zelfs relevante hashtags toe aan je posts, zonder dat je hier ook maar iets voor hoeft te doen.

6. Revive Old Posts

Revive Old Posts is een WordPress plugin die automatisch nieuwe en oudere content deelt via Twitter, Facebook en LinkedIn. Deze tool is geweldig als je een groot archief hebt met tijdloze content. Het stelt je in staat om actief te zijn op social media zonder dat je hier iets nieuws voor hoeft te creëren.

Stel in op welke tijdsintervallen je wilt publiceren en Revive Old Posts kiest willekeurig posts om te delen (cruciaal is dat je alles kan uitsluiten wat je niet opnieuw wilt plaatsen). De plugin kan automatisch foto’s toevoegen van je blogs en nieuwsberichten en ook hashtags gebaseerd op de categorie of tags.

7. Meet Edgar

Waar je instinctief wellicht het idee hebt dat je je social feeds fris moeten houden en constant nieuwe posts moeten delen, meent Meet Edgar dat we dezelfde berichten steeds opnieuw moeten plaatsen. De logica is dat het aannemelijk is dat de posts die we delen door de meerderheid van je volgers gemist wordt en dat slechts een klein percentage je posts daadwerkelijk zien.

Meet Edgar recyclet oude posts om ervoor te zorgen dat jouw content de aandacht krijgt die het verdient. Op deze manier ziet telkens een nieuwe groep mensen jouw posts en wordt de content, waar jij tijd en moeite in hebt gestoken, vaker bekeken.

8. SocialDrift

SocialDrift helpt je bij het laten groeien van de fanbase op Instagram. Het algoritme van SocialDrift laat je zien welke Instagram accounts je moet targeten. De tool liked en reageert vervolgens automatisch de posts van deze accounts. Jij stelt zelf jouw voorkeuren in, de tool doet de rest.

Jouw interactie met relevante accounts zorgt ervoor dat zij jouw account bekijken en hopelijk ook gaan volgen. Het dashboard van SocialDrift laat je zien hoe jouw account groeit en hoe het platform daarin bijgedragen heeft.

9. IFTTT

IFTTT staat voor If This Then That. Het stelt je in staat om automatisch acties te ondernemen gebaseerd op een willekeurig aantal triggers. Het kan niet alleen social media, maar allerlei soorten taken voor je automatiseren. Hieronder vind je voorbeelden van ‘applets’ in de context van dit artikel:

Deel je Instagram foto’s op je social media
Deel nieuwe WordPress posts op Facebook
Post je Tweets op Facebook als je een bepaalde hashtag gebruikt
Sync je nieuwe Instagram posts met je Pinterest bord

10. Zapier

Net als IFTTT kan Zapier een grote aantal online applicaties koppelen om taken te automatiseren. De beste ‘Zaps’ voor het automatiseren van social media zijn:

Post YouTube video’s op Facebook
Tweet nieuwe RSS feed items
Deel WordPress posts op LinkedIn
Post op verschillende Facebook pages

Tot slot

Je kunt de social media van je evenement nooit geheel automatiseren (en je online persona overgeven aan een bot is niet echt sociaal, natuurlijk), maar als je bovenstaande tools gebruikt kun je jouw tijd reserveren voor meer betekenisvolle interactie. Als je minder lang over content hoeft na te denken kun jij je meer focussen op het reageren op comments en berichten, en op deze manier echt de interactie aangaan met andere gebruikers.