Marketing en promotie is vaak de grootste kostenpost in begrotingen van evenementen. Ondanks deze hoge kosten weten veel evenementorganisatoren niet of deze promotie-inspanningen ook daadwerkelijk effectief waren.

Besteed geen geld aan ineffectieve marketingcampagnes. Gebruik in plaats daarvan trackingpixels om te ontdekken welke marketinguitingen het beste presteren – zodat je je uitgaven kunt optimaliseren.

Wat zijn trackingpixels?

Een tracking pixel is een 1 × 1 afbeelding die in de code van een webpagina, e-mail of banneradvertentie is geplaatst. Je kunt het niet direct zien, maar deze code doet veel werk.

De trackingpixel kan je vertellen hoe de gebruiker op jouw website terecht is gekomen. Je kunt zien via welke advertentie, e-mail of link op andere websites de bezoeker jouw website heeft gevonden. Met andere woorden, het kan je vertellen welk deel van jouw bezoekers een advertentie heeft bekeken voordat ze zich registreerden voor je evenement. Pixels geven je ook informatie over gebruikers, zoals hun locatie of het apparaat dat ze hebben gebruikt voor het bezoeken van jouw website, bijvoorbeeld een laptop of telefoon.

Met trackingpixels kun je weten welk deel van je ticketkopers afkomstig is van Facebook, Twitter, of via betaalde advertenties op Google via Adwords op je website terecht is gekomen. Je kunt het zelfs nog verder specificeren om te zien welk tijdstip van de dag de beste ROI oplevert en welke doelgroepen het meest interessant zijn.

Hier zijn drie manieren om het bijhouden van pixels te gebruiken om je marketing strategie te verbeteren.

1. Haal het meeste uit je marketingbudget

Het mooie van digitale marketing, met name bij het gebruik van trackingpixels, is dat je weet wanneer je publiek actie onderneemt als gevolg van een advertentie. Vervolgens kun je kanalen vergelijken om te zien welke inspanningen het meeste verkeer genereren.

Wat nog belangrijker is: naast het aantal mensen dat je website bezoekt, kun je ook zien welke kanalen de meeste aankopen genereren. Misschien zorgt Instagram voor veel bezoekers op je website, maar kopen deze bezoekers vervolgens geen tickets. Met die informatie kun je bijvoorbeeld besluiten om je budget op andere kanalen, zoals Facebook, te richten.

2. Experimenteer om je content en afbeeldingen perfect te krijgen.

Trackingpixels kunnen je ook helpen bepalen welke content en beelden je doelgroep aanspreken. Werkt een advertentie met een GIF goed? Wil je je CTA verbeteren? Krijgen je koppen de aandacht? Gebruik A/B-testen om te meten welke advertenties het beste presteren. Zodra je de antwoorden op deze vragen hebt, kunt je je online advertentie-uitgaven optimaliseren.

3. Blijf op de hoogte

Zorg ervoor dat je ticketingplatform je inzage geeft in de data van je trackingpxels en je van realtime rapporten voorziet. Zo kun je snelle aanpassingen maken als dat nodig is.


Bij Eventbrite zie je binnen enkele seconden:

  • Hoeveel vertoningen een digitale advertentie heeft ontvangen
  • Hoeveel aankopen een verzonden e-mail heeft opgeleverd.
  • Of Facebook of Google meer omzet genereert

Met deze informatie kun je je gebruikers een meer gepersonaliseerde ervaring bieden. Het kan ook helpen bij het opzetten van retargeting-campagnes, omdat je kunt zien welke gebruikers je pagina hebben bezocht, maar een conversie niet hebben voltooid.

Nu je meer weet over de voordelen van trackingpixels is het tijd om ze te gaan gebruiken. Leer hoe je met gebruik van je data een fantastisch muziekfestival organiseert.