Geloof het of niet, 2018 staat alweer voor de deur. Maar waarom zou je tot nieuwjaar wachten om je goede voornemens in de praktijk te brengen?

Als je tickets verkoopt voor je evenement, staat een hogere verkoop vast bovenaan je lijst met doelen. Benut deze 10 bewezen strategieën om je ticketomzet in 2018 te verdubbelen.

1. Verdubbel je doel en splits het op

Om je omzet te verdubbelen moet je jezelf eerst een algemeen doel in concrete cijfers stellen. Daarna kun je met terugwerkende kracht een reeks kleinere, oplopende doelen stellen.

Voorbeeld: als je evenement nu een jaarlijkse omzet van € 12.000 genereert en je daar in 2018 graag € 24.000 van wilt maken, komt dat neer op een maandelijks doel van € 2.000. Als je dan wekelijks een evenement organiseert, zou je dan een doel stellen van € 500 per evenement. Zo’n stappenplan blijkt een effectieve manier om je te focussen.

 2. Verdubbel je inspanningen voor je meest succesvolle kanaal

Bekijk de cijfers en analyses van je laatste evenement. Raadpleeg je Eventbrite-dashboard en eventuele andere trackingsoftware die je gebruikt. Hoeveel tickets heb je via elk van je campagnes verkocht? Welke marketinginspanningen hebben in het verleden de hoogste verkoopcijfers gegenereerd? We weten uit ervaring dat e-mails, sociale media en partnerships de meest effectieve promotiekanalen voor organisatoren zijn.

Zodra je weet welk promotiekanaal het best presteert, is het tijd voor wat creatief denkwerk. Hoe kun je optimaal gebruikmaken van dat kanaal? Misschien kun je het gewoon vaker gebruiken. Stel dat je de meeste tickets verkoopt via e-mail en een maandelijkse nieuwsbrief verstuurt. Kijk dan eens of je de frequentie kunt verhogen naar een wekelijkse update.

Als je de frequentie niet nog meer kunt verhogen (er zijn immers maar weinig mensen die elke dag een e-mail over je evenement willen ontvangen), hoe kun je dan de kwaliteit van je meest succesvolle kanaal verbeteren? Als e-mail promotie je sterkste middel is, kun je een A/B-test van je onderwerpregels en call-to-action uitvoeren, de e-mails op een ander tijdstip verzenden en/of afbeeldingen toevoegen.

3. Verhoog je omzet

Niemand houdt van prijsverhogingen, maar er is nu eenmaal zoiets als inflatie. Je trouwe fans zullen dit begrijpen en je evenement blijven steunen.

Zet niet alles in op deze methode: een prijsverhoging van 100% is drastisch, maar een verhoging van 25% heeft mogelijk geen invloed op de vraag. Investeer een deel van je nieuwe omzet in marketing en in het evenement zelf, en maak er een onvergetelijke ervaring van die de hogere prijs beslist waard was.

4. Voeg een duurder tickettype toe

Als je niet zeker weet of een algemene prijsverhoging een goed idee is, kun je ook een extra ticketoptie toevoegen voor klanten die bereid zijn meer te betalen.

Volgens onderzoek van Eventbrite genereren evenementen met premiumtickets in hun prijsstrategie vaak een hogere omzet dan evenementen zonder deze tickets. Kun je een VIP-ervaring, vroege toegang, of gratis goodies of drankjes aanbieden? Je zult ervan versteld staan hoeveel kopers het duurdere ticket kiezen.

5. Voeg een goedkoper tickettype toe

Je kunt ook precies het tegenovergestelde doen: meer tickets verkopen door een goedkopere ticketoptie toe te voegen.

Dit kan bijvoorbeeld een ticket voor een halve dag in plaats van een hele dag zijn, een digitale stream van het evenement of beperkte toegang. Je vaste bezoekers en fans betalen nog steeds voor de complete ervaring, maar de goedkopere optie zal twijfelaars over de streep trekken.

6. Trek een nieuw publiek aan

De klassieke manier om je ticketomzet te verdubbelen is door een nieuw, maar vergelijkbaar, publiek aan te trekken.

Het is niet moeilijk om dat te doen zonder dat dit voor je kernpubliek als afwijkend wordt ervaren. Veel bierfestivals zijn er bijvoorbeeld in geslaagd cider- en wijnbars toe te voegen. Als je kookcursus vaak voor vrijgezellenfeestjes wordt geboekt, kun je de cursus in je marketing als ideale activiteit beschrijven. Als je conferentie meestal beperkt is tot leden van een organisatie, kun je overwegen om ook niet-leden toe te laten.

7. Voeg een nieuw marketingkanaal toe

Uit ons onderzoek blijkt dat voor de promotie van het gemiddelde evenement 3 tot 4 marketingkanalen worden gebruikt, wat betekent dat er tientallen onaangeroerd blijven. Kies een aantal nieuwe marketingkanalen en kijk naar de resultaten. Kies daarna het platform met de beste ROI en steek hier meer geld en tijd in.

Weet je niet waar je moet beginnen? Zoekmachineoptimalisatie (SEO), betaalde advertenties op sociale media, en vaak ondergewaardeerde platforms zoals Instagram en Snapchat zijn zeker het proberen waard.

8. Probeer street marketing

Het is dan niet de meest geavanceerde technologie die er is, maar straatcampagnes kunnen een verrassend effectieve verkoopstrategie zijn. Ga een middagje flyers ophangen in een plaatselijke koffiezaak of winkel dicht bij het evenement. Als je Eventbrite gebruikt, kun je op een kaart de geografische locaties van je bezoekers zien. Zo weet je op welke plekken je je moet concentreren.

9. Betrek partners en sponsors bij je evenement

Zoek partners die samen met jou je evenement willen promoten. Het is een geweldige manier om je netwerk uit te breiden, of het nu gaat om sponsors die meer zichtbaarheid bij je publiek willen of onafhankelijke partners aan wie je gratis tickets kunt geven. Meer manieren om de sponsors van je evenement te benaderen vind je in deze gratis gids.

10. Vraag om doorverwijzingen en moedig deze aan

Richt je op het mobiliseren van je bestaande fanbase. Elke post van bezoekers over je evenement genereert tenslotte heel wat omzet.

Fans die een extra duwtje in de rug nodig hebben om een post te delen, kun je met beloningen overhalen. Een voorbeeld: wie vijf vrienden doorverwijst, krijgt een gratis VIP-upgrade of drankbonnen.

Het vergt even wat inspanning om te bepalen welke beloning het beste bij jouw prijs en publiek past, maar het kan ongelofelijke resultaten opleveren. Voor Uber was deze strategie de sleutel tot succes: zij maakten gebruik van dit netwerkeffect door een gratis rit aan te bieden aan iedereen die vriend(in) doorverwees, en zo kon het bedrijf in heel de VS aan populariteit winnen. Ga maar eens na: als elke bezoeker één extra persoon naar je evenement meebracht, zou je ticketomzet al snel verdubbelen of zelfs verdrievoudigen.

Wacht niet langer en boost je ticketverkoop vandaag nog

Niet elke strategie is geschikt voor elk evenement, en niemand heeft de tijd ze allemaal tegelijk uit te proberen. Maar ook al probeer je maar een paar van deze methodes om je ticketverkoop te verhogen en te testen wat wel en niet werkt, ben je al een heel eind op weg om de omzet van je evenementen in 2018 te verdubbelen! (Zie je wel, we zeiden je toch dat je meteen kon beginnen?)

Ben je klaar om je ticketomzet te verdubbelen? Lees onze gratis gids De 10 beste manieren om je evenement online te promoten.

Lees de volledige gids over sociale media voor evenementen.