Het motto “er zijn geen slechte vragen” is niet van toepassing op enquêtes. Er is absoluut een goede en foute manier om je bezoekers om feedback te vragen.

Als je je vragen op een onduidelijke of verwarrende manier stelt, kan dat irritatie of verwarring bij je deelnemers oproepen – en dat kan er uiteindelijk toe leiden dat ze stoppen met het invullen van je enquête. De vraagstelling is ook van invloed op de nauwkeurigheid van de antwoorden die je krijgt. En als je je evenement op basis van onnauwkeurige of niet kloppende feedback gaat aanpassen kun je volledig de plank misslaan bij de volgende editie.

Hieronder volgen negen veelvoorkomende fouten die het SurveyMonkey-team ziet bij enquêtes na evenementen. Daarnaast vind je tips over hoe je deze kunt corrigeren, zodat je optimale feedback verzamelt.

1. Het stellen van suggestieve vragen

Als je op zoek bent naar eerlijke antwoorden, stel je vragen dan niet op een manier die de antwoorden beïnvloedt. Probeer je bezoekers dus niet de woorden in de mond te leggen. Stel in plaats daarvan vragen die ruimte laten voor een eerlijke reactie.

Fout Goed
Was de keynotespreker het hoogtepunt van het
evenement?

  • Ja
  • Nee
Wat was voor jou het hoogtepunt?

  • De keynotespreker
  • De workshop
  • De catering
  • Anders, namelijk _______________________

Pro tip: als je multiple-choice niet de optie biedt waar je deelnemers naar op zoek zijn, kunnen ze ontmoedigd raken. Voeg de optie ‘anders, namelijk’ toe zodat je ruimte laat voor eigen invulling.

2. Vragen met veronderstellingen

Ga er niet vanuit dat iets waar is. Het maakt het antwoorden van je vraag moeilijk en verwarrend. Als je een lijst opties geeft om uit te kiezen, voeg dan altijd een optie ‘anders’ toe, zeker voor persoonlijke informatie zoals demografische gegevens.

Fout Goed

Waar heb je je auto geparkeerd?                                                                

  • De straat
  • De parkeergarage
  • Het parkeerterrein

Hoe ben je naar het evenement gekomen?

    • Met de auto
    • Met het openbaar vervoer
    • Een gedeelde rit
    • Lopend
    • Anders, namelijk _______________________

Pro tip: als je toch wilt weten waar de automobilisten hebben geparkeerd, gebruik dan een handige truc die SurveyMonkey “oversla-logica” noemt. Dit mechanisme stelt je in staat om mensen alleen de vragen te tonen die voor hen relevant zijn. Bijvoorbeeld:

Vraag: Hoe ben je naar het evenement gekomen?
Als ze antwoorden: “Ik ben met de auto”, stel dan een selectieve vervolgvraag:                                                                                                            

Waar heb je geparkeerd?

  • In de aangewezen parkeerplaats van het evenement
  • Op een andere parkeerplaats of garage
  • Op straat
Als ze kiezen voor ‘Ik ben met het openbaar vervoer gekomen’, sla je de parkeervraag dus over of stel je een andere vraag. Bijvoorbeeld:

Welke O.V. dienst heb je gebruikt?

    • Bus
    • Trein
    • Anders namelijk _______________________

‘Oversla-logica’ helpt om je enquête zo kort en relevant mogelijk te houden.

3. Tweeledige vragen stellen

Twee vragen die in één vraag verstopt zitten. Probeer in je pogingen om je enquête kort en krachtig te houden niet in de val te lopen om twee verschillende vragen te proberen samen te voegen. Je kunt er niet vanuit gaan dat het antwoord op beide vragen hetzelfde is.

Fout Goed
Waren de medewerkers vriendelijk en professioneel?

  • Ja
  • Nee
Waren de medewerkers vriendelijk?                                                  

  • Ja
  • Nee

Waren de medewerkers professioneel?

  • Ja
  • Nee

Het is heel goed mogelijk dat je personeel vriendelijk was, maar niet professioneel, of andersom.

4. Absolute vragen stellen

Wanneer je je respondenten stuurt te antwoorden dat zij “altijd” of “nooit” iets doen, is de kans op onnauwkeurige antwoorden groter. Mensen zijn complex en hun gedrag is niet altijd consistent. Maak het niet complexer door ze te dwingen een standpunt in te nemen.

Fout Goed
Geef je altijd je visitekaartje als je iemand tijdens een zakelijk evenement ontmoet?                                            

  • Ja
  • Nee
Hoe waarschijnlijk is het dat je je visitekaartje geeft aan iemand die je tijdens een zakelijk evenement ontmoet?

  • Erg waarschijnlijk
  • Waarschijnlijk
  • Niet zo waarschijnlijk


5. Jargon-achtige taal gebruiken

Ga er niet vanuit dat de deelnemers aan je enquête bekend zijn met nieuwe afkortingen en slang. Gebruik duidelijke, eenvoudige taal die iedereen zal begrijpen.

Fout Goed
Ben je geïnteresseerd in de ROI van AI?                                                                                                                                                                                                                          Ben je geïnteresseerd in meer informatie over kunstmatige intelligentie (AI) en het rendement op de investering (Return on Investment – ROI)?

 

6. Te persoonlijke vragen stellen

Mensen zullen minder snel vragen beantwoorden die opdringerig of bedreigend aanvoelen. Stel in plaats daarvan vragen die je nauwkeurige informatie geven en ervoor zorgen dat je tegelijkertijd toch binnen de privacy grenzen blijft.

Fout Goed
Wat is je adres?                                                                 Welke buurt geeft het best aan waar je woont?

 

7. Je punt niet duidelijk maken

Een van de belangrijkste regels van verhalen vertellen is dat je de sleutel tot het verhaal al aan het begin benadrukt. Je moet mensen snel boeien als je wilt dat ze opletten.

Op dezelfde manier stelt SurveyMonkey voor om je belangrijkste onderzoeksvraag als eerste te stellen. Sterker nog, ze stellen voor dat je die vraag al in de e-mail zelf opneemt. Die vraag moet zowel eenvoudig als uitnodigend zijn om te beantwoorden, bijvoorbeeld:

Hoe tevreden was je over het algemeen met dit evenement?

Het plaatsen van je eerste enquêtevraag in de e-mail is een methode waarmee je het aantal respondenten met wel 20% kunt verhogen. Dat is dus zeker het proberen waard.

8. Zoveel mogelijk vragen op één scherm plaatsen

SurveyMonkey beveelt één tot maximaal vijf vragen per pagina aan. Aangezien het systeem telkens de gegevens verzamelt wanneer de gebruiker op “volgende” klikt, zorgt deze methode ervoor dat je zoveel mogelijk antwoorden opslaat, zelfs als je respondenten niet de volledige enquête invullen.

9. De ‘tone of voice’ van je merk vergeten

Als je keurige merk plotseling gebruik maakt van hipster-jargon in de tekst van een enquête, ziet dat er natuurlijk erg vreemd uit. Je bezoekers zullen denken dat er iets mis is. Hoe consequenter je in je taal en je toon bent op elk platform, hoe herkenbaarder en betrouwbaarder de “stem van je merk” is.

 

Wil je meer tips over het opstellen en uitsturen van enquêtes? Download dan dit ebook: De ultieme gids voor enquêtes: Insider tips van SurveyMonkey.