Net als organisatoren wereldwijd houden we zorgvuldig in de gaten hoe de situatie rondom het coronavirus zich ontwikkelt. In deze complexe en emotionele tijd is onze prioriteit het welzijn van jou, je team en je bezoekers.

We vinden het belangrijk dat je voorbereid bent op onverwachte situaties. Daar hoort ook bij dat je middelen beschikbaar hebt voor het geval je bezoekers restitutie aan moet bieden. We hebben daarom besloten om vooruitbetalingen voor je vast te houden. Dit geldt voor alle bestaande en toekomstige evenementen in je Eventbrite-account.

Lees verder voor meer informatie over uitbetalingen en hoe we je middelen precies bewaren. Daarnaast delen we de voordelen van een uitbetaling na afloop van je evenement, voor jezelf en voor je team.

Dit zijn vooruitbetalingen (of ‘geplande uitbetalingen’)

Als je gebruikmaakt van de Eventbrite-betalingsverwerking, ontvang je de uitbetaling van je verkochte tickets normaal gesproken 5 werkdagen na je evenement. Je kunt de middelen die tot dat moment in je account staan, als reserve zien. Daardoor worden bezoekers altijd terugbetaald als dat nodig is.

In sommige gevallen betaalt Eventbrite een deel hiervan al voor het evenement uit. We noemen deze voorschotten ‘geplande uitbetalingen’ of ‘vooruitbetalingen’. Ze worden dagelijks, wekelijks of maandelijks verwerkt en er geldt een maximumbedrag.

Als je vooruitbetalingen hebt gekregen, ontvang je nog één laatste uitbetaling na je evenement. Denk hierbij aan de opbrengst van alle tickets die je sinds de laatste uitbetaling hebt verkocht, bedragen boven het maximum en eventuele reserves.

COVID-19 en vooruitbetalingen

Door de verspreiding van het nieuwe coronavirus zien we dat meer evenementen worden geannuleerd of uitgesteld. Ook het aantal restitutieaanvragen neemt toe. Daarom hebben we besloten om alle organisatoren automatisch te verplaatsen naar ons standaard uitbetalingsschema. Dit betekent dat je de benodigde middelen in je account hebt voor onverwachte situaties en veranderingen in je evenementenplanning. Krijg je te maken met annuleringen of restituties? Die handel je zonder problemen af.

In onze Handelsovereenkomst vind je alle details over de voordelen hiervan.

De opbrengsten van verkochte tickets staan op een aparte rekening

Eventbrite heeft meerdere bankrekeningen: één voor operationele doeleinden en één voor organisatoren. Hierdoor houden we onze middelen en jouw opbrengsten van de verkochte tickets gescheiden. De door ons verwerkte opbrengsten van jouw verkochte tickets worden na afloop van het evenement op een door jou opgegeven bankrekening gezet.

De voordelen van uitbetalingen achteraf

Door het pauzeren van vooruitbetalingen beschik je altijd over voldoende middelen. Ze staan veilig in je account en zijn direct beschikbaar in het geval je moet restitueren. Zo kom je niet voor onplezierige verrassingen te staan. Jij bent zelf verantwoordelijk voor het afhandelen van restituties en geschillen met je bezoekers, maar in sommige gevallen moet Eventbrite zorgen dat restitutie mogelijk is. Het gaat dan bijvoorbeeld om geannuleerde of aanzienlijk gewijzigde evenementen, of evenementen met een grote kans op verlies door terugboekingen. Op deze manier loop je niet het risico dat je restituties uit eigen zak hoeft te betalen.

De voordelen van restitutie

Zelfs als je er niet van overtuigd bent dat een restitutie terecht is, is het soms toch de beste optie. Een bezoeker die geen restitutie ontvangt, kan namelijk besluiten zijn ticket terug te boeken bij zijn creditcardmaatschappij. Beslist de maatschappij in het voordeel van de bezoeker? Dan ben je het bedrag van je ticket kwijt en betaal je ook nog eens een boete. Door proactief te restitueren voorkom je extra verlies van terugboekingskosten en toeslagen.

Lees ook dit artikel in ons Helpcentrum voor meer tips over het voorkomen van terugboekingen.