Gebruik je Instagram al om je evenementen te promoten? Tegenwoordig is dat hét platform om je naamsbekendheid te vergroten. Om je kanaal en merk een boost te geven kun je wedstrijden in je sociale strategie opnemen. Als je aan je merkbekendheid werkt, zijn winacties op Instagram een geweldige manier om je content te laten delen, liken of reacties te verkrijgen. Maar waar begin je? Om je op weg te helpen, hebben we hieronder 10 tips van evenementen-organisatoren samengesteld.

1. Gebruik hashtags

Het gebruik van hashtags zal de vindbaarheid van je wedstrijd drastisch vergroten. Er zijn een aantal gevestigde hashtags voor Instagram-wedstrijden, waaronder:  #winactie, #winnen, #giveaway en #ticketgiveaway. Je wedstrijd moet ook een hashtag van je merk bevatten om je te helpen de inzendingen en gesprekken over de win-actie bij te houden.

2. Voeg de algemene voorwaarden toe

Het is belangrijk om, voordat je begint, een paar minuten te nemen om de richtlijnen van de Instagram-wedstrijden door te lezen. Je moet in elk geval de regels voor je winactie, eventuele algemene voorwaarden en de vereisten voor deelname goed bekijken. Je moet ook duidelijk maken dat je wedstrijd niet wordt gesponsord of geassocieerd is met Instagram.

3. Werk samen met partners

Door relevante partners te betrekken bij je winactie, kun je je bereik vergroten en profiteren van het verschillende publiek. Degenen die aan de wedstrijd willen deelnemen, kunnen worden doorverwezen naar de pagina’s van de partners om meer informatie te verkrijgen. Zo kunnen alle betrokken partijen gebruik maken van elkaars netwerk.

4. Promoot je Instagram winactie op je eigen pagina

Als je regelmatig post op Instagram (wat je natuurlijk zou moeten doen!), duurt het niet lang voordat je wedstrijd compleet uit het zicht is verdwenen. Door je eigen pagina ook te gebruiken, deel je het automatisch met je eigen contacten die je vast willen helpen met het promoten van je actie! Daarnaast kun je meerdere advertenties maken om je wedstrijd op verschillende dagen te promoten.

5. Maak een mooie graphic, foto of video

Instagram is een visueel platform, dus wedstrijd-afbeeldingen moeten aantrekkelijk en opvallend zijn. Je afbeelding moet ook meteen duidelijk maken dat je prijzen kunt winnen. Dit zorgt dat hij opvalt ten opzichte van de andere berichten in je feed.

6. Laat je aantal volgers groeien

Wanneer je een wedstrijd organiseert, neem jij de beslissingen. Hoewel je je wedstrijd misschien niet te ingewikkeld wilt maken, zullen enkele bepalingen je ROI echt verbeteren. Je kan je deelnemers niet alleen vragen om te liken, volgen en de post te delen met een hashtag, maar ook om bijvoorbeeld vier vrienden te taggen. Dit verhoogt de betrokkenheid van de winactie aanzienlijk en helpt je andere gebruikers aan te trekken die geïnteresseerd kunnen zijn in je evenementen.

7. Gebruik influencers

Als je een nieuw publiek wilt aantrekken, kan je iemand anders de wedstrijd voor je te laten regelen. Kies een micro-influencer met een aanhang die je doelgroep weerspiegelt en zorg voor een prijs die hij of zij kan weggeven. Als ze goed bij je evenement passen, zijn ze misschien zelfs bereid een post te plaatsen in ruil voor gratis kaarten. Vergeet niet dat het ook voor hen voordelig is om hun volgers goede content te bieden, zo wint iedereen!

8. Moedig content aan die door gebruikers is gecreëerd

Hoe makkelijker je het maakt, hoe meer aanmeldingen je krijgt. Als je je echter meer bezighoudt met kwaliteit dan kwantiteit, is het een goed idee om deelnemers te vragen een kleine inspanning te leveren. Mensen actie laten ondernemen, bijvoorbeeld een foto nemen en het met de hashtag van je wedstrijd plaatsen, zal voor meer betrokkenheid zorgen en het aantal volgers laten groeien. Ook kun je dit materiaal gebruiken als promotie! Dit heet ‘user generated content’.

9. Zorg dat een winactie niet te lang duurt

Het probleem met een winactie met een lange looptijd is dat er geen gevoel van urgentie is. Als de winactie drie weken duurt, zijn mensen eerder geneigd om het tot het laatste moment uit te stellen, en uiteindelijk vergeten ze gewoon om mee te doen. Doorgaans duren de meeste winacties op Instagram gemiddeld een week, maar een flash-wedstrijd van een paar dagen kan ook zeer effectief zijn. Vergeet niet om de sluitingsdatum van de winactie duidelijk te vermelden.

10. Betrek sponsoren bij je winacties

Wil je je wedstrijd-deelname op Instagram nog grootser aanpakken? Waarom geen andere belanghebbenden bij het evenement betrekken? Vraag aan sponsoren of ze een prijs willen uitreiken of met je willen samenwerken om echt iets tofs aan te bieden. Betrokkenheid verkrijgen van sponsoren helpt je niet alleen om prijzen te financieren. Ook helpt het je je bereik te vergroten door de promotie van de sponsoren naar het publiek . Ondertussen kunnen winacties sponsoren helpen hun marketinginspanningen ten volle te benutten.

Conclusie

Of je nu kiest voor een re-post-, upload-, tag-, commentaar- of een volg-wedstrijd (of een combinatie van meerdere), je kunt helemaal viral gaan op social media door een prijs in te zetten. Volg de tips voor maximale betrokkenheid, en voor meer wedstrijd-ideeën op Instagram, zoek naar de hashtags van de wedstrijden om te bekijken wat andere merken doen.

Op zoek naar meer marketing-ideeën voor je evenement?  Bekijk dan ons Instagram handboek voor eventmarketing.