Wie al langer in het vak zit, weet dat je niet van een oude gastenlijst kunt uitgaan voor het uitverkopen van je volgende evenement. Zeker nu de evenementenindustrie en -budgetten blijven groeien, is het enorm belangrijk om te focussen op het bereiken van nieuwe bezoekers. Maar hoe doe je dat als je competitie bijvoorbeeld meer budget heeft? En hoe zorg je vervolgens dat die nieuwe bezoekers terug blijven komen? Met onderstaande tips blijft ook jouw business groeien.
 

Zie je bezoekers als stakeholders

Zorg ervoor dat je gasten zich gehoord en gerespecteerd voelen en ze zullen jou de voorkeur blijven geven boven andere organisatoren. Het is belangrijk een persoonlijke connectie te creëren met ticketkopers. Zonder bezoekers, kunnen je evenementen immers niet blijven bestaan. Begrijp wie je doelgroep is, wat deze mensen te besteden hebben en welke onderwerpen voor hén belangrijk zijn. Speel hier tijdig op in bij de productie van je evenement en doe achteraf navraag naar mogelijke verbeterpunten.
 

Focus op diversiteit en bereik een bredere doelgroep

Naast het begrijpen van je huidige doelgroep, is het ook noodzakelijk nieuwe doelgroepen aan te boren. Een belangrijk onderdeel daarvan is de focus op diversiteit; een aspect waar bijna de helft (48%) van de eventplanners in de Benelux zich vanaf 2020 meer op zal gaan richten. Een divers sprekerspanel zorgt niet alleen voor een gevoel van inclusiviteit, maar uiteindelijk ook voor een bredere doelgroep. Het laat de eigen achterban namelijk weten dat ze aanwezig zijn. Maak een duidelijke gedragscode voor alle bezoekers, die je bijvoorbeeld linkt aan de e-tickets. Omschrijf hierin hoe bezoekers zich kunnen gedragen, zodat iedereen zich welkom voelt. Maak ook het registratieproces inclusief, door bijvoorbeeld een genderneutrale optie toe te voegen.
 

Maak gebruik van mond-tot-mondreclame

Mond-tot-mondreclame is nog steeds de beste marketingtechniek, en ook dit is een tactiek waar je als eventplanner op kunt inspelen. Om bezoekers al vóóraf over je evenement te laten communiceren, kun je bijvoorbeeld een promotie opzetten waarbij een vriend of vriendin met korting mee mag, of waarbij beide bezoekers korting krijgen. Zorg ervoor dat je evenement interessant is om te delen. Niet alleen via aantrekkelijke content op social media, maar ook op de dag zelf. Speel bijvoorbeeld in op de huidige Instagram-cultuur door slim over de layout van je evenement en met name de aankleding na te denken. Combineer dit met een unieke hashtag en laat je bezoekers een deel van de promotie doen voor je huidige én volgende editie; hun volgers zullen de volgende keer ook een ticket willen kopen.
 

Denk slim na over je marketing en promotie

Voor doeltreffende marketing en promotie hoef je geen grote advertentiebudgetten te gebruiken. Onderzoek hoe jouw doelgroep zich gedraagt en promoot je evenement niet zomaar op plekken waar veel mensen komen, maar in specifiek uitgekozen omgevingen. Denk aan toegespitste internetpagina’s en accounts op social media of bijvoorbeeld horecagelegenheden waar je doelgroep graag komt. Een andere slimme manier om de juiste doelgroep te bereiken is om een contentsamenwerking aan te gaan met een bedrijf (of zelfs een ander evenement) met gelijke idealen. Wees vooral slimmer dan de competitie; een kleiner budget hoeft dan geen probleem te zijn.

Conclusie

De trends in de evenementenbranche veranderen jaarlijks. Dat kan een uitdaging zijn voor beginnende én doorgewinterde eventplanners, maar het is belangrijk hier juist je kansen te pakken. Maak duidelijk aan je doelgroep waar je als evenement voor staat en luister vooral naar wat je doelgroep wil. Met behulp van het gratis 2020 Pulse Report kun je slim inspelen op de huidige trends binnen het eventlandschap.