Dit is een gastblog geschreven door Emily Wiseheart, content manager bij Constant Contact.

Vandaag de dag is het mogelijk evenementen bij te wonen vanaf elke denkbare locatie te wereld, zo lang je maar een internetverbinding hebt. Het beste aan online evenementen is de mogelijkheid om veel meer mensen te bereiken dan enkel die in je eigen omgeving. Zo kun je interacteren met een publiek dat je anders nooit had kunnen bereiken.

Overweeg daarom eens om een online evenement te organiseren.

De voordelen van een online evenement

Een virtuele workshop of webinar is eenvoudiger te managen dan een evenement op locatie. Het is daarnaast goedkoper, maar zeker niet minder effectief. Een online evenement is een manier om je netwerk uit te breiden en je lijst met contacten op te bouwen. Hieronder vind je de voordelen van een online evenement op een rijtje:

Minder verkeer

Je hoeft geen uitnodigingen te printen of te versturen en geen fysieke kaartjes te verkopen. Daarnaast heb je geen locatie nodig voor een online evenement. Ook voor je bezoekers is een digitaal evenement minder gedoe. Ze hoeven zich geen zorgen te maken over reistijd en parkeerkosten, en hoeven geen rekening te houden met dresscodes. Zonder broek netwerken? Online events maken het mogelijk.

Zo ook voor het bijwonen van een evenement op een datum of tijdstip dat eigenlijk niet goed uitkomt. Virtuele evenementen kun je opnemen, waardoor bezoekers die het evenement niet live kunnen bijwonen toch jouw content te zien krijgen- wanneer het hun uitkomt

Live interactie

Een bijkomend voordeel van een online evenement is de hoeveelheid interactie die mogelijk is met je bezoekers. Omdat iedereen gelijke aandacht krijgt, is er genoeg ruimte om vragen te beantwoorden. Een virtuele vraag veroorzaakt misschien minder zenuwen dan het stellen  van een vraag in een microfoon, terwijl de rest van het publiek je aankijkt.

Afhankelijk van welke tool je gebruikt om je online evenement te organiseren, kun je multiple choice-vragen stellen of aanwezigen vragen laten beantwoorden in een chatbox. Zo kun je ook waardevolle informatie verzamelen over je bezoekers, die je in de toekomst kunt gebruiken om je bedrijfsstrategie verder te ontwikkelen.

Lager budget

Evenementen op locatie kosten vaak een stuk meer dan online evenementen. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van eten en drinken voor 300 bezoekers, het printen van promotiematerialen of het aannemen van personeel. Voor het organiseren van een online evenement zijn minder mensen nodig. Promotie verloopt digitaal via e-mail, en bezoekers hebben zelf eten in huis of in op kantoor. 

Ideeën voor je volgende (of eerste) online evenement

Hoewel veel online evenementen draaien om bewustwording of inspiratie, zijn ook andere  doelen mogelijk. Het verzamelen van leads bijvoorbeeld, of het promoten van producten. Je kunt met een online evenement geld inzamelen, of bezoekers laten betalen voor toegang tot kennis. (online bibliotheek)

Wat het doel ook is, je evenement moet voldoende waarde hebben om te zorgen dat bezoekers zich zullen inschrijven. Hieronder vind je voorbeelden van online evenementen om je te helpen bepalen welk type het beste past bij jouw bedrijf of non-profitorganisatie.

Bijvoorbeeld

  • Geef een workshop waarin je jouw expertise deelt;
  • Interview een influencer uit jouw vakgebied;
  • Houd een masterclass waarin je laat zien hoe jouw meest populaire cupcake wordt gemaakt;
  • Deel een serie trainingen over het bijhouden van je voor- of achtertuin;
  • Organiseer een vraag-en-antwoordsessie met jouw bedrijf als onderwerp;
  • Demonstreer je nieuwste product;
  • Geef een webinar waarin je bezoekers inspireert te doneren voor jouw goede doel.

Zo promoot je jouw online evenement

Zoals we eerder noemden, is een van de voordelen van een online evenement dat je alle marketing online kunt uitvoeren. Een handig onderdeel van online marketing is geautomatiseerde marketing. Je kunt alle marketingtaken die je normaliter stuk voor stuk zou moeten uitvoeren, opnemen in een geautomatiseerd proces. E-mailmarketing is daar een populair voorbeeld van. 

Dit zijn een aantal manieren waarop je jouw virtuele evenement online kunt promoten:

  • Stuur per e-mail een uitnodiging naar je lijst met contacten;
  • Promoot je evenement op social media;
  • Laat bezoekers zich online registreren of online toegang kopen;
  • Zet de registratielink op je website en voeg hem toe aan je nieuwsbrief.

Ben je bang dat geautomatiseerde marketing onpersoonlijk over zal komen? Geen zorgen!Geautomatiseerde marketing maakt het juist mogelijk om informatie te personaliseren en ervoor te zorgen dat je publiek de meest relevante content ontvangt.

E-mailmarketing kun je inzetten door bijvoorbeeld een serie geautomatiseerde berichten te versturen over de loop van een bepaalde periode. Hieronder vind je inspiratie voor het maken van je eigen reeks geautomatiseerde e-mails:

1. Welkomstberichten

Bedank klanten voor hun inschrijving door een geautomatiseerde welkomstmail te sturen. Daarin zet je de details van het evenement, contactinformatie en aanbiedingen /promoties die je op het moment hebt lopen.

2. Uitnodigingen

Stel een serie e-mails in waarin lezers worden uitgenodigd voor je evenement, wje moedigt ze hierin aan om zich in te schrijven ‘voordat het te laat is’. Maak steeds duidelijk dat de inschrijfperiode tot een einde loopt naarmate de datum van het evenement dichterbij komt.

3. Herinneringen

Stuur in de weken en dagen in aanloop naar het evenement herinneringen om ervoor te zorgen dat bezoekers alle nodige informatie bij de hand hebben.

4. Follow-ups

Bedank bezoekers na afloop van het evenement voor het bijwonen ervan. Stuur de opname van het evenement mee met deze e-mail, en nodig ze alvast uit voor volgende evenementen. Bezoekers waarderen extra/ pro actieve interactie, en zo vergroot je de kans dat ze zich zullen inschrijven voor je volgende evenement.

 

Online evenementen leiden tot echte verbinding

Evenementen brengen mensen dichter tot elkaar. Breng jouw merk en je publiek bij elkaar met een online evenement. Het zou jammer zijn om de kans op potentiële verkoop en interactie te laten gaan. Zeker wanneer het om bezoekers gaat die je met een evenement op locatie niet zou bereiken.