30 Jaar SWOCC en de Toekomst van Merkcommunicatie
We laten zien welke functies het merk vervult, vroeger, vandaag en morgen. Een dag vol verdieping, inspiratie én passie.
Date and time
Location
Handelsweg 2
2 Handelsweg 3707 NH Zeist NetherlandsRefund Policy
About this event
- Event lasts 5 hours
In 2025 bestaat SWOCC 30 jaar – een mijlpaal die we vieren met iedereen die onze fascinatie met merken deelt en wetenschap een warm hart toedraagt. Op woensdag 11 juni nodigen we je uit voor een feestelijk en inspirerend event, waarin we samen terugblikken, vooruitkijken én vooral vieren wat SWOCC al drie decennia uniek maakt: het slaan van een brug tussen wetenschap en praktijk op het gebied van merken, communicatie en marketing.
Tijdens deze dag belichten we vanuit verschillende perspectieven de ontwikkeling van merken en hun communicatie. Hiernaast laten we zien hoe wetenschappelijke inzichten het fundament vormen voor effectieve merkstrategie én hoe deze inzichten vertaald worden naar de praktijk.
We staan stil bij de publicaties van Giep Franzen en kijken tegelijkertijd vooruit: hoe ziet de toekomst van merken eruit? Hoe verandert de relatie tussen mens en merk in een tijd van razendsnelle digitale ontwikkelingen, maatschappelijke onrust en een economie in transitie? En hoe blijft het merk relevant als richtinggevend kompas in een snel veranderende wereld?
Met inspirerende keynotes van toonaangevende sprekers, scherpe inzichten uit onderzoek en verrassende visies op het merk van morgen, wordt dit een dag vol verdieping, inspiratie én passie. Vier 30 jaar SWOCC met ons mee – en ontdek hoe wetenschap merken versterkt!
Programma
13.30 – 14.00 uur Inloop
14.00 – 15.10 uur
Ter gelegenheid van ons 30-jarige jubileum staan we stil bij het wetenschappelijke fundament onder het merkcommunicatievak. SWOCC directeur Joost Verhoeven neemt je aan de hand van de verschillende functies van het merk met zevenmijlslaarzen door grofweg 80 jaar merkonderzoek. Uiteraard besteedt hij daarbij in het bijzonder aandacht aan het werk van onze oprichter Giep Franzen, maar voegen daar ook recent werk aan toe.
Het was Giep’s sterke overtuiging dat merken vooral bestaan in het brein van de consument. Daarom zal Roeland Dietvorst (Strategisch consultant & Neurowetenschapper) ons bijpraten over de laatste inzichten in het neuro-onderzoek naar merken en merkcommunicatie.
Margot Bouwman (Brand en business consultant / Owner Strategy Go) sluit het eerste gedeelte van het programma af met een column die ze voorleest over het belang van merkdenken in de praktijk.
15.30 – 17.10 uur
Na de pauze gaan we in gesprek over de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen die het heden en de toekomst van het merkdenken kenmerken: merken en bureaus opereren in de context van maatschappelijke onrust, technologische versnelling, klimaatproblemen en culturele polarisatie. Fons van Dyck (Branding, marketing and Communications advisor/Think BBDO & Vrije Universiteit Brussel) gaat in op de veranderde maatschappelijke context van branding, waarna Mary Hoogerbrugge (Beschermvrouwe SWOCC/Merkspecialist / Oprichter De Positioneerders) haar reflectie geeft op deze presentatie en gaan we in gesprek met de zaal.
Esther Overmars (Merk- en communicatiestrateeg Here) reflecteert tijdens deze bijeenkomst op haar SWOCC-onderzoek uit 2023 naar purpose-gedreven merken. Ze verkende destijds waarom en hoe bedrijven bijdragen aan een betere wereld, en wat het werkelijk betekent om een purpose-gedreven organisatie te zijn. Nu keert ze terug naar deze inzichten, met de blik van vandaag. In een tijd waarin maatschappelijke spanningen toenemen, politieke verhoudingen verschuiven en een ‘war on woke’ wordt uitgeroepen, stelt zij de prikkelende vraag: kan purpose het Trump-tijdvak overleven?
Vanaf 17.10 uur Borrel
We blikken terug op de dag met een netwerkborrel.