Academic Autonomy in the Digital Age
- ALL AGES
Are universities truly steering their own digital destinies - or are we moving towards an ecosystem shaped by global tech giants?
Date and time
Location
Polak Building
50 Burgemeester Oudlaan 3062 PA Rotterdam NetherlandsAgenda
3:30 PM - 4:00 PM
walk in, coffee/ tea
4:00 PM - 4:20 PM
Welcome and introduction pitch panel members
4:20 PM - 4:50 PM
Panel discussion
Kim van Sparrentak
Ilyaz Nasrullah
Jet de Ranitz
Wout van Wijngaarden
4:50 PM - 5:10 PM
Q & A
5:10 PM - 6:00 PM
Networking drinks
About this event
- Event lasts 2 hours 30 minutes
- ALL AGES
- Paid venue parking
[ENGLISH]
Join us for Academic Autonomy in the Digital Age: A Stakeholder Dialogue, an open debate that brings together leading voices from European policy, journalism, industry, and academia.
Our panel:
- Kim van Sparrentak, Member of the European Parliament
- Ilyaz Nasrullah, Digital Strategist and Tech Columnist
- Jet de Ranitz, Public Sector Director, Microsoft
- Wout van Wijngaarden, CIO, Erasmus University Rotterdam
Hosts: Vanessa Abel and Jos van Dongen
Each speaker will share their perspective on digital sovereignty in higher education, followed by a lively panel discussion exploring the opportunities and challenges ahead.
Why this debate matters:
As universities accelerate digital transformation, they increasingly rely on commercial platforms-especially integrated solutions from providers like Microsoft. These platforms offer robust, user-friendly tools that have become essential for teaching, research, and administration. At the same time, this reliance raises important questions about academic freedom, data autonomy, and Europe’s capacity to shape its own digital future.
Key topics we’ll explore:
- How can universities maximize the benefits of advanced digital platforms while safeguarding their autonomy and public values?
- What does digital sovereignty mean in a world where integrated solutions are difficult to replicate, and how can universities maintain flexibility?
- How are European regulations and initiatives shaping the relationship between higher education and big tech?
- What collective strategies can universities pursue-such as sector-wide procurement or open-source collaboration-to balance innovation with independence
- How can industry and academia work together to ensure digital infrastructure is secure, ethical, and aligned with European values?
This event is your chance to engage with leaders shaping the digital landscape of academia. Whether you’re a student, researcher, policymaker, or IT professional, your insights are vital to this conversation.
Save your seat and help us chart the course for academic autonomy in the digital age.
#DigitalSovereignty #AcademicFreedom #HigherEd #TechPolicy
Please be aware that by attending this event you consent to being filmed and photographed. These visuals may be used for promotional purposes, including but not limited to social media, website content, marketing materials, and press releases.
[NEDERLANDS]
Varen universiteiten werkelijk hun eigen digitale koers – of bewegen we naar een ecosysteem dat wordt gecontroleerd door wereldwijde techgiganten?
We nodigen je graag uit voor Academische Autonomie in het Digitale Tijdperk: Een Stakeholderdiscussie, een open debat waarin toonaangevende stemmen uit de Europese politiek, journalistiek, het bedrijfsleven en de academische wereld samenkomen.
Ons panel:
- Kim van Sparrentak, Lid van het Europees Parlement
- Ilyaz Nasrullah, Digital strateeg en Tech Columnist
- Jet de Ranitz, Directeur Publieke Sector, Microsoft
- Wout van Wijngaarden, CIO, Erasmus Universiteit Rotterdam
Hosts: Vanessa Abel en Jos van Dongen
Elke spreker deelt zijn of haar visie op digitale soevereiniteit in het hoger onderwijs, gevolgd door een levendige paneldiscussie over de kansen en uitdagingen die voor ons liggen.
Waarom dit debat belangrijk is:
Nu universiteiten hun digitale transformatie versnellen, vertrouwen zij steeds vaker op commerciële platforms – met name de geïntegreerde oplossingen van aanbieders als Microsoft. Deze platforms bieden robuuste, gebruiksvriendelijke tools die essentieel zijn geworden voor onderwijs, onderzoek en administratie. Tegelijkertijd roept deze afhankelijkheid belangrijke vragen op over academische vrijheid, data-autonomie en Europa’s vermogen om haar eigen digitale toekomst vorm te geven.
Onderwerpen die we bespreken:
- Hoe kunnen universiteiten optimaal profiteren van geavanceerde digitale platforms, terwijl zij hun autonomie en publieke waarden waarborgen?
- Wat betekent digitale soevereiniteit in een wereld waarin geïntegreerde oplossingen moeilijk te repliceren zijn, en hoe behouden universiteiten hun flexibiliteit?
- Hoe beïnvloeden Europese regelgeving en initiatieven de relatie tussen het hoger onderwijs en big tech?
- Welke collectieve strategieën kunnen universiteiten volgen – zoals sectorbrede inkoop of open source-samenwerking – om innovatie en onafhankelijkheid in balans te brengen?
- Hoe kunnen industrie en academische wereld samenwerken om digitale infrastructuur veilig, ethisch en in lijn met Europese waarden te houden?
Dit evenement biedt jou de kans om in gesprek te gaan met leiders die het digitale landschap van de academische wereld vormgeven. Of je nu student, onderzoeker, beleidsmaker of IT-professional bent – jouw inzichten zijn onmisbaar in deze discussie.
Reserveer je plek en help mee om de koers voor academische autonomie in het digitale tijdperk uit te zetten.
#DigitaleSoevereiniteit #AcademischeVrijheid #HogerOnderwijs #TechBeleid
Door deel te nemen aan dit evenement, geeft u toestemming om gefilmd en gefotografeerd te worden. Deze beelden kunnen worden gebruikt voor promotionele doeleinden, waaronder maar niet beperkt tot sociale media, websites, marketingmateriaal en persberichten.
Organized by
Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA):
- Facilitates multi-disciplinary research and innovation based on 16 expert practices on data analytics and AI
- Offers infrastructure for data, analytics and AI in collaboration with tech partners
- Facilitates hands-on education to students and executives;
- Organizes top class-exclusive events, seminars and summits
- Offers a learning community among public and private organizations, academia and students