"De stad als school." Kansen voor Heerlen Noord
Date and time
Zouden we de stad zelf, bijvoorbeeld Heerlen-Noord, als school kunnen zien? Een nieuwe visie op samen leren.
About this event
Filosofie over leren, werken en de toekomst
Een theaterdirecteur die gepassioneerd kan vertellen over kunst en cultuur, een voorzitter van een voetbalvereniging die veel ervaring heeft met het werken met vrijwilligers. De tuinman die zijn kennis over de flora en fauna wil delen. Je hoeft maar net iets verder te kijken dan de klaslokalen van een school om te zien dat er enorm veel kennis, ervaring en kunde in een stad aanwezig is waardoor leren en ontwikkelen voor iedereen binnen handbereik is.
Dat roept meteen de vraag op: zouden we de stad zelf, bijvoorbeeld Heerlen-Noord, als school kunnen zien? Een school zonder klaslokalen, schoolborden en lesprogramma’s, maar een school in de vorm van een lerend netwerk… een City of Learning. Maar wat vraagt dit van een stad, inwoners en organisaties en wat levert dit idee op voor de stad, haar inwoners en organisaties? Dit idee zouden we heel graag met u willen verkennen.
Wij zijn Anneloes van Delft en Marlies Elderenbosch, onderwijskundige adviseurs van CINOP en Jacques Giesbertz, initiatiefnemer van Burgers en Heerlen Noord en o.a. GildePlus.
Hypothese
Wij zijn ervan overtuigd dat de kracht van ontwikkelen zit in het leren voor, door en met elkaar. Leren komt echt tot stand als wordt aangesloten bij de persoonlijke behoefte en leefwereld van de inwoners. Daarom dient leren niet uitsluitend in een schoolse omgeving plaats te vinden, maar juist ook daarbuiten door de mensen met wie inwoners van een stad met elkaar in verbinding staan. De kennis, kunde, tijd, passie en netwerken van ons allen, gebruiken we nog veel te weinig.
Onze hypothese is dat onze-stad-als-school-gedachte een impuls kan geven aan het leren en ontwikkelen in een gebied. Er is aangetoond dat volwassenen die, gedurende hun leven nieuwe kennis, vaardigheden en ervaringen blijven verwerven - binnen een breed scala aan contexten – beter toegerust zijn om zich aan te passen aan veranderingen in hun omgeving, nu en in de toekomst. Dit biedt een oplossingsrichting voor grote maatschappelijke uitdagingen, met name in gebieden waar het niet goed gesteld is met de leefbaarheid en veiligheid. Dit is in bijzonder van belang voor de 16 stedelijke vernieuwingsgebieden, waaronder Heerlen-Noord. Hier is het aantal kwetsbare bewoners hoog, veel mensen zijn eenzaam, hebben een slechte gezondheid, voelen zich niet veilig in de wijk, zijn veelal laag opgeleid en er is sprake van geringe arbeidsparticipatie met als gevolg een betrekkelijk laag inkomen.
Een lerende gemeenschap valt of staat bij de lerenden die deze gemeenschap vormen, zowel op het niveau van beleid, uitvoering en deelname. Het vormen van een lerende gemeenschap creëert voor Heerlen-Noord allerlei mogelijkheden die zowel de leefbaarheid en veiligheid verbeteren, als de zelfredzaamheid en toerusting op de arbeidsmarkt van inwoners vergroten. Het vormen van een lerende gemeenschap vraagt om een aanpak die begint bij bewoners en ondernemers.
Programma van de avond
Introductie en kennismaking
Toelichting concept "De stad als school." & "Cities of Learning."
Interactieve sessie. Uw mening. Kansen voor Heerlen-Noord
Mogelijk opzet/ structuur/ pilot?
Participatie
Gegevens
• Locatie Cultuurhuis Heerlen
• Datum dinsdag 12 juli 2022
• Tijd start 19:00 tot 21:00 uur