Digital Esoterism
Event Information
About this event
[English below]
Met Digital Esoterism onderzoekt Ginevra Petrozzi de rol van hekserij, waarzeggerij, magie en het lot in ons digitale tijdperk. De magische kunst van het voorspellen gaf de mens van oudsher een gevoel van controle over de ongrijpbare, raadselachtige toekomst. Een inzicht in de wereld van morgen – die misschien niet te veranderen viel, maar waar je je in ieder geval op kon voorbereiden. Hoewel door de jaren het idee dat het lot ons leven bepaalt plaats heeft gemaakt voor de rationele gedachte dat onze daden leidend zijn, lijkt tegenwoordig Big Data de nieuwe, oncontroleerbare macht te worden die onze toekomstscenario’s voorspelt. Daarbij krijgen algoritmes en data de rol van moderne waarzegger toebedeeld.
Hoe kunnen eeuwenoude waarzeg-technieken ons helpen tegenwicht te bieden aan deze vorm van surveillancekapitalisme? En hoe kunnen we magische kennis inzetten als anti-kapitalistisch en politiek instrument om de controle die Big Data uitoefent over onze toekomst te ontrafelen en onze keuzevrijheid terug te winnen? Met deze vragen studeerde 'digital witch' Ginevra Petrozzi dit jaar af aan de master Social Design van Design Academy Eindhoven.
In de context van MU’s huidige expo Real Feelings: Emotion and Technology, verzorgt Ginevra Petrozzi van 27 augustus t/m 3 september tweemaal per dag een Tarotlezing over Verleden-Heden-Toekomst. Tarot interpreteert en ontrafelt tekens die voor onze ogen verschijnen; het leert ons over patroonherkenning, het onderbewuste en biedt handvaten bij de verbeelding van onze toekomst. Tijdens de sessies zet Ginevra Tarot in een digitaal perspectief en leest onze realiteit aan de hand van onze smartphones, zoals je een Tarotkaart zou lezen. Ads gebaseerd op je Google zoekhistorie, voorgestelde Instagram posts gelinkt aan online interesses: wat zeggen deze moderne tekens, deze geautomatiseerde stroom aan content waar algoritmes onze telefoons dagelijks mee vullen, over ons en onze toekomst?
NB: om de lezing bij te wonen heb je een actief social media account (Instagram, Facebook, Twitter, etc) nodig dat geautomatiseerde voorspellingen genereert.
--
With Digital Esoterism, Ginevra Petrozzi investigates the role of witchcraft, divination, magic and fate in the digital age. Traditionally, the magic art of foreseeing the future allowed agency over an intangible, mysterious future impossible to control. A sneak peek into the world of tomorrow - if one couldn't change it, at least one could be prepared. Whereas throughout the years the idea of fate defining the course of life shifted to the rational thought that our actions shape our destiny, nowadays Big Data seems to become the new, uncontrollable power that predicts our future scenario’s. In which algorithms and data are assigned the role of modern fortune teller.
How can centuries-old divination tools help us to fight against the oppressions operated by this form of Surveillance Capitalism? How can we use magical knowledge as anti-capitalist and political tools to unravel the control of Big Data? Restoring our sense of freedom and giving our future its open possibilities back. With these questions, ‘digital witch’ Ginevra Petrozzi graduated this year from the master’s Social Design at Design Academy Eindhoven.
In the context of MU’s current exhibition Real Feelings: Emotion and Technology, Ginevra will give a Tarot reading twice a day from 27 August till 3 September about Past-Present-Future. Tarot interprets and unravels signs that present themselves before one’s eyes. They teach about pattern recognition, the unconscious, and offer tools to imagine other narrations of futures. During the session, Ginevra places Tarot in a digital perspective and reads our realities using our smartphones, like you would read a Tarot card. Ads based on your Google search history, suggested Instagram posts linked to online interests: what do these modern signs, this automated flow of content algorithms fill our phones with daily, say about us and our future?
Note that in order to attend the reading you need to have an active social account that generates automated predictions ( Instagram, Facebook, Twitter, ..)