Online Tracking: Het Net Sluit Zich
Hoe nemen we afscheid van online tracking? Experts van de UvA, het Rathenau en DPG Media over de weg naar een cookieloos, ethisch internet.
Date and time
Location
Pension Homeland
5 Kattenburgerstraat 1018 JA Amsterdam NetherlandsGood to know
Highlights
- 2 hours
- ALL AGES
- In person
- Paid venue parking
- Doors at 6:30 PM
About this event
Op donderdag 9 oktober organiseert The Privacy Collective een publieksbijeenkomst over de weg naar een internet zonder online tracking. Sprekers van het Rathenau Instituut, de Universiteit van Amsterdam, The Privacy Collective en DPG Media komen aan het woord over de schadelijke impact van online tracking en privacyvriendelijke advertentiemethoden. Geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd de avond gratis bij te wonen.
Online tracking leidt tot massasurveillance, online manipulatie en discriminatie en vormt in meerdere opzichten een bedreiging van onze publieke waarden. Tegelijkertijd is het een hardnekkig fenomeen dat diep verweven is met het verdienmodel van het internet: online advertenties.
Groeiende bewustwording, lopende rechtszaken en strengere regels zorgen ervoor dat dit verdienmodel steeds meer onder druk komt te staan. De sprekers van de avond zullen ingaan op vragen als: Hoe kunnen we overstappen naar een cookieloos, privacyvriendelijk internet met ethische advertentiemethoden? Wat kunnen burgers en NGO’s doen om voor online privacy op te komen, en wat is er nodig voor de advertentiebranche om deze transitie te kunnen maken?
Programma
Rathenau Instituut over “De prijs van gratis internet”
Het Rathenau Instituut presenteert de bevindingen van haar recente onderzoek naar de schadelijke impact van online tracking en profilering op publieke waarden. Daarbij is aandacht voor de dominante rol van tracking in de online advertentiemarkt, juridische en maatschappelijke knelpunten, en drie mogelijke wegen naar een privacyvriendelijk alternatief, zoals betere handhaving en contextual advertising.
Fabio Votta (Universiteit van Amsterdam) over politieke microtargeting
Dr. Fabio Votta doet aan de UvA onderzoek naar politieke microtargeting. Hij legt uit hoe campagneteams en social mediabedrijven data van burgers gebruiken om gerichte advertenties te maken, vaak met ondoorzichtige algoritmen. Hij bespreekt de rol van sociale mediaplatforms, de recente stopzetting van politieke advertenties door Meta in de EU, en de impact op eerlijke verkiezingen.
Christiaan Alberdingk Thijm (The Privacy Collective / bureau Brandeis) over de juridische strijd tegen online tracking
Christiaan Alberdingk Thijm leidt met advocatenkantoor bureau Brandeis de collectieve rechtszaak die The Privacy Collective voert tegen cookiehandelaren Salesforce en Oracle. Hij deelt updates over deze pionierende zaak en bespreekt verschillende juridische ontwikkelingen die het adtech-systeem hoe langer hoe meer meer onder druk zetten.
Bert Verschelde (DPG Media) over de transitie naar privacyvriendelijk adverteren
Bert Verschelde is Director Privacy & DPO bij DPG Nederland en België en legt uit hoe DPG Media overstapt naar privacyvriendelijke advertentiemethoden, zoals contextual advertising en datagebruik met geïnformeerde toestemming. Hij bespreekt de afhankelijkheid van adtech-giganten, de obstakels voor adverteerders, en hoe de branche kan transformeren naar een duurzamere aanpak.
Paneldiscussie
Met sprekers van de avond en ruimte voor vragen uit het publiek.
Borrel
Netwerkgelegenheid met drankjes.
Organized by
Followers
--
Events
--
Hosting
--