Gratis

Meerdere data

CoderDojo Gent Oktober 2017

Evenementgegevens

Deel dit evenement

Datum en tijd

Locatie

Locatie

Digipolis Gent

Bellevue 1

9050 Gent

Belgium

Kaart bekijken

Beschrijving van het evenement

Beschrijving

Over CoderDojo

CoderDojo organiseert evenementen, de zogenoemde "Dojo's". Op die Dojo's leren meisjes en jongens programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen, enz. Ze ontmoeten gelijkgestemde deelnemers en laten elkaar zien waaraan ze gewerkt hebben. CoderDojo maakt van ontwikkelen en programmeren een superleuke, keigezellige en megatoffe leerervaring.

Dojo's worden gerund door vrijwilligers met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen. CoderDojo legt sterk de nadruk op open source en vrije software. De beweging heeft een wereldwijd en snel groeiend netwerk van leden en vrijwilligers. 

CoderDojo heeft maar één regel: "Above all: be cool!".

Praktisch informatie

Voor wie

Voor kinderen en jongeren tussen 7 en 18 jaar.

Kinderen jonger dan 12 worden begeleid door een ouder of andere volwassene. Die moet niet de hele tijd aanwezig zijn, maar wel in de buurt blijven zodat we hen kunnen contacteren bij problemen. Op het inschrijfformulier geef je naam, mailadres en telefoonnummer van de verantwoordelijke volwassene op.

Waar

Digipolis, Bellevue 1, Ledeberg (Gent). Een routebeschrijving vind je hier: www.digipolis.be/digipolis-gent

Wanneer

De Dojo's zijn telkens op zaterdag van 10 tot 12.45 uur. Nieuwe kinderen komen best al om 9.45 uur zodat we de tijd hebben om hen wegwijs te maken.

Inschrijven

Deelnemen aan een CoderDojo is gratis. Je schrijft voor elke sessie apart in.

Bij inschrijving kies je welk traject je wil volgen: Scratch, Arduino, Mindstorms of Python. Meer uitleg over de trajecten vind je onderaan deze pagina.

Het aantal plaatsen is beperkt en we willen iedereen de kans geven om deel te nemen. Daarom kan elk kind maximum één keer per maand een CoderDojo volgen in Gent of De Pinte. Als je je abonneert op onze nieuwsbrief, krijg je telkens een seintje als de inschrijvingen voor de volgende maand geopend zijn.

Annuleren

We verwachten dat je ons laat weten als je toch niet kan komen. Doe dit minstens twee dagen vooraf, dan kunnen we de kinderen die op de wachtlijst staan contacteren.

Annuleren kan via Eventbrite (ga naar je ticketpagina en klik op 'order annuleren') of via mail naar gent@coderdojobelgium.be

Meebrengen: laptop en lekkers

Ieder kind heeft een laptop nodig. Je brengt die zelf mee. De coaches zullen je helpen om de nodige software te installeren.

Kan je echt geen laptop meebrengen? Geef dit aan bij inschrijving. We hebben een beperkt aantal laptops voor wie er zelf geen heeft.

We voorzien water en frisdrank tijdens de Dojo. Er is ook koffie en thee voor de ouders. We vragen aan de deelnemers om iets lekkers mee te nemen dat we delen met de hele groep (cake, koekjes, fruit, ...)

Toonmoment om 12.20 uur

Op de inschrijvings site zal je zien dat de tijden nu veranderd zijn van 9:45-12:45. We beginnen nog altijd echt om 10:00, maar we merkten dat de meesten onder jullie pas na 10:00 aankwamen en dus de introductie misten. We eindigen nog altijd met een toon-moment om 12:20 zodat we om 12:45 de zaal verlaten. Tijdens het toon-moment mogen kinderen tonen op groot scherm wat ze gemaakt hebben. Ouders zijn hierbij van harte uitgenodigd.

Foto's en filmpjes

Door inschrijving en deelname aan de CoderDojo-activiteiten, ga je er als ouder of voogd mee akkoord dat er foto's en filmpjes van je kinderen worden gemaakt en dat dit beeldmateriaal kan gebruikt worden voor publicatie in het kader van bekendmaking/marketing van CoderDojo. Als je hiermee niet akkoord gaat, kan je dit laten weten via gent@coderdojobelgium.be.


Trajecten

Je kunt deelnemen aan verschillende trajecten. Per sessie kan je aan één traject deelnemen.
Kom je voor de eerste keer? Dan kies je voor Scratch. Om over te stappen naar de andere trajecten moet je al enkele keren Scratch gedaan hebben.

Scratch
Logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren. Hierbij maakt de gebruikte programmeertaal zelfs niet uit. Scratch maakt het makkelijk om de logica van het programmeren te begrijpen door zijn speelse presentatie, die vergelijkbaar is met Legoblokjes. Je kan met Scratch allerlei games en verhaaltjes maken: ideaal om je creativiteit los te laten! Voor het Scratch-traject heb je geen voorkennis nodig.

Arduino
Een modern apparaat werkt met digitale I/O-poorten om data in te lezen en componenten aan te sturen. Dit kan in beperkte mate vergeleken worden met AND-, OR-, NOT-, NAND-, NOR-, XOR- en XNOR-poorten om zowel het probleemoplossend als logisch denken te stimuleren, waarbij beide een belangrijk onderdeel zijn in het kader van het leren programmeren en elektronische componenten samen te voegen tot een werkende robot.

Mindstorms
Gebaseerd op Lego blokken programmeren we sensoren, motoren via een intelligente besturingsmodule: de "brick".

Python

We vervangen Java door Python, een leuke programmeertaal met veel mogelijkheden.

Pinkie
Niet alle ninja's die zich inschreven voor Arduino, Mindstorms of Java in het verleden waren daar echt klaar voor. Daarom hebben we voor alle ninja's die willen doorstromen naar Arduino, Mindstorms of Python een leuke oefening voorzien waarmee jullie kunnen bewijzen wat jullie kunnen. Als jullie de oefening met
Pinkie kunnen vlot afwerken zijn jullie super ninja's !

Nog vragen?

Contacteer ons via gent@coderdojobelgium.be! See you soon!


Evenement is gebasseerd op REF:EBCT-NL-V2.


Delen met vrienden

Locatie

Digipolis Gent

Bellevue 1

9050 Gent

Belgium

Kaart bekijken

Sla dit evenement op

Evenement opgeslagen