Gratis

CoderDojo Klein Brabant - 16/12/2017

Evenementgegevens

Deel dit evenement

Datum en tijd

Locatie

Locatie

Syneton BVBA

390 Puursesteenweg

2880 Bornem

Belgium

Kaart bekijken

Beschrijving van het evenement

Beschrijving

Over CoderDojo
CoderDojo  organiseert evenementen, de zogenaamde "Dojo's". Op die Dojo's leren meisjes en jongens programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen enzovoort. Ze ontmoeten gelijkgestemde deelnemers en laten elkaar zien waaraan ze gewerkt hebben. CoderDojo maakt van ontwikkelen en programmeren een superleuke, keigezellige en megatoffe leerervaring.

Dojo's worden op vrijwillige basis opgezet en gerund door mentors met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen. CoderDojo legt sterk de nadruk op open source en vrije software. De beweging heeft een snel groeiend netwerk van leden en vrijwilligers wereldwijd. 

CoderDojo heeft maar één regel: "Above all: be cool!".

Praktisch informatie
Je kan deelnemen tussen 7 en 18 jaar. Ben je  jonger dan 12 jaar dan word je het best begeleid door (een van) je ouders. Je ouders hoeven niet de hele tijd aanwezig te zijn, maar moeten wel in de buurt blijven zodat we hen kunnen contacteren. We appreciëren het als ouders een halfuur voor het einde van de Dojo terugkeren om het toonmoment mee te maken en de vrijwilligers achteraf wat te helpen bij het opruimen.

Je dient te beschikken over een laptop. De coaches zullen ervoor zorgen dat alle benodigde software geïnstalleerd zal worden of zullen je vooraf laten weten als je iets specifieks nodig hebt. Heb je echt geen laptop, geef dit aan en dan zal CoderDojo proberen een draagbare computer te voorzien.


Registreren & Annuleren
Het inschrijvingsformulier zal voornamelijk persoonlijke gegevens verzamelen over de minderjarige deelnemer. In enkele gevallen zal ook bijkomende informatie over de ouder/voogd worden gevraagd, en dat zal dan ook expliciteit vermeld worden. We vragen bij de inschrijving aan alle deelnemers om een e-mailadres en telefoonnummer van de ouders of voogd op te geven. Indien nodig  zal CoderDojo  rechtstreeks contact opnemen met de ouders of voogd.

We waarderen dat deelnemers de tijd nemen om hun bestelling actueel te houden, en als je niet aanwezig kan zijn, is het gemakkelijk om jouw inschrijving te annuleren vanuit jouw Eventbrite account. Meld je aan bij Eventbrite.com, ga naar de pagina tickets, en zoek uw bestelling. Klik op jouw bestelling om gedetailleerde informatie te bekijken, en selecteer vervolgens "Order annuleren" om uw inschrijving te annuleren. Je zal een e-mail ontvangen om de annulering te bevestigen. Blijkt dat niet meteen te lukken, dan kan je ons altijd contacteren via city@coderdojobelgium.be.

Trajecten
Er zijn verschillende trajecten waaraan je kan deelnemen. Dit kan je zelf kiezen, maar zorg ervoor dat je je van tevoren hebt ingeschreven om een vlotte werking te kunnen garanderen.

Scratch
Logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren. Hierbij maakt de gebruikte programmeertaal zelfs niet uit. Scratch maakt het makkelijk om de logica van het programmeren te begrijpen door zijn speelse presentatie, die vergelijkbaar is met Legoblokjes. Je kan met Scratch allerlei games en verhaaltjes maken: ideaal om je creativiteit los te laten! Voor het Scratch-traject heb je geen voorkennis nodig. Het is dan ook een goed idee om hiermee te beginnen als je voor het eerst naar een Dojo komt. De andere trajecten gaan er vanuit dat je al een paar keer Scratch hebt gevolgd.

Lego Mindstorms/Makerbot mbots
LEGO Mindstorms (Robotics Invention Systems) is een uitbreiding op de LEGO-bouwsteentjes. De basis van Mindstorms is een centrale besturingsmodule waarmee zelfgebouwde creaties uitgerust kunnen worden met elektromotoren en sensoren die onder ander tast, licht, rotatie, afstand, geluidsvolume en temperatuur waarnemen. Deze kunnen door middel van de software worden geprogrammeerd met een computer. Zo kan men op zichzelf werkende LEGO-creaties maken. mBot is een eenvoudig te gebruiken robot om ervaring op te doen met grafisch programmeren, elektronica en robotica.

Arduino/Raspberry Pi
Een modern apparaat werkt met digitale I/O-poorten: data kan ingelezen worden & componenten aangestuurd worden. Dit kan in beperkte mate vergeleken worden met AND-, OR-, NOT-, NAND-, NOR-, XOR- en XNOR-poorten om zowel het probleemoplossend als logisch denken te stimuleren, waarbij beide een belangrijk onderdeel zijn in het kader van het leren programmeren en elektronische componenten samen te voegen tot een werkende robot.

HTML/CSS
Eén van de basistalen van het internet om een website te ontwerpen is HTML en CSS. HTML zorgt voor de structuur van informatie, terwijl CSS voor een aantrekkelijk visueel geheel zal zorgen. Op die manier is het mogelijk om een eigen website te maken, en zorgen wij ervoor dat dit bereikbaar is via het internet.

Appinventor voor meisjes only van 11 to 16

Met App Inventor kan je net zoals bij Scratch (ook van MIT) programma’s maken door blokken code in elkaar te klikken. Dat gaat heel eenvoudig alhoewel App Inventor wel een stukje ingewikkelder is dan Scratch. Het mooie van App Inventor is dat je een smartphone of tablet draadloos kan verbinden (over wifi) met je pc of laptop. Alles wat je programmeert kan je dan direct uitproberen. Klaar terwijl je er aan werkt!


Vragen
Contacteer ons via kleinbrabant@coderdojobelgium.be! See you soon!

Door inschrijving en deelname aan de CoderDojo- activiteiten, gaat u als ouder of voogd ermee akkoord dat er beeldmateriaal kan genomen worden van uw kinderen en dat dit beeldmateriaal kan gebruikt worden voor publicatie in het kader van bekendmaking/marketing van CoderDojo. Indien u hiermee niet akkoord bent, kan u dit laten weten via:  kleinbrabant@coderdojobelgium.be.

Evenement is gebasseerd op REF:EBCT-NL-V2.


Delen met vrienden

Datum en tijd

Locatie

Syneton BVBA

390 Puursesteenweg

2880 Bornem

Belgium

Kaart bekijken

Sla dit evenement op

Evenement opgeslagen