Gratis

CoderDojo Roeselare - 16/09/2017

Evenementgegevens

Deel dit evenement

Datum en tijd

Locatie

Locatie

Burgerschool - OLC

Kattenstraat 4

8000 Roeselare

Belgium

Kaart bekijken

Beschrijving van het evenement

Beschrijving

A. Over CoderDojo

CoderDojo  organiseert evenementen, de zogenaamde "Dojo's". Op die Dojo's leren jongens en meisjes programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen enzovoort. Ze ontmoeten gelijkgestemde deelnemers en laten elkaar zien waaraan ze gewerkt hebben. CoderDojo maakt van ontwikkelen en programmeren een superleuke, keigezellige en megatoffe leerervaring.

Coderdojo houdt de sessies gratis en werkt 100% op vrijwilligers met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen. CoderDojo legt sterk de nadruk op eerbied voor elkaar en de sessies zijn open voor iedereen, onafhankelijk van hun financieel vermogen, huidskleur of talenkennis. Er staat wel een spaarpotje waar de ouders naar godvrucht en vermogen een donatie kunnen instoppen en de opbrengst hiervan gaan integraal terug naar de kinderen. Hiermee verzorgen de organisatoren voor wat catering en aanschaf van educatief materiaal (zoals Arduino, Raspberry Pi, Lego Mindstorms, ...). 

CoderDojo heeft maar één regel: "Above all: be cool!".

B. Praktisch informatie

Deelnemers tussen 7 en 18 jaar zijn toegelaten. Deelnemers jonger dan 12 worden het best begeleid door een ouder. De ouders hoeven niet de hele tijd aanwezig te zijn, maar moeten wel in de buurt blijven zodat we hen kunnen contacteren.

Indien zou blijken dat de deelnemer niet aanwezig kan zijn, dan kan u zelf het ticket annuleren of eventueel via mail melden aan roeselare@coderdojobelgium.be, waarna de plaats terug wordt vrijgegeven. Bij eventueel meerdere niet-aangekondigde afwezigheden, behouden de organisatoren zich het recht het kind niet langer toe te laten. De organisatoren zien het als een basisvorm van respect omdat er in mogelijke gevallen kinderen op de wachtlijst staan.

We vragen bij de inschrijving wel aan alle deelnemers om een e-mailadres en telefoonnummer van de ouders of voogd op te geven. Indien nodig kan CoderDojo Roeselare dan ook rechtstreeks contact opnemen met de ouders of voogd. Bij dringend contact met Coderdojo Roeselare, kan er gebeld worden naar 0473/13.13.41.

De deelnemer heeft bij voorkeur een eigen laptop mee. De coaches zullen ervoor zorgen dat alle benodigde software geïnstalleerd zal worden. Zorg eventueel dat de rechten/paswoord voor het eventueel installeren van bijkomende software gekend zijn. Als de deelnemer zijn eigen laptop meebrengt, is het eenvoudiger indien de deelnemer thuis wil verder te werken aan een project. Indien de deelnemer geen eigen laptop heeft, dan heeft de Burgerschool vaste computers ter beschikking staan die CoderDojo Roeselare mag gebruiken. Merk op dat er voor bepaalde trajecten bijkomende hardware nodig is of waar een eigen laptop met voorgeïnstalleerd software de enige optie is.

We zitten in het OLC van de Burgerschool. De ingang is aan de overkant van de receptie en de deur zal open staan. Op het einde van de gang is er om de hoek een trap waarmee naar het eerste verdiep kan worden gegaan. Net bovenaan de trap is het OLC en er zal een coach klaar staan om het kind een warme welkom te heten, een badge te geven en af te punten op de aanwezigheidslijsten. We vragen aan de ouders om tegen 11:30 terug aanwezig te zijn omdat rond die tijd de Show & Tell start. Tijdens de S&T mag het kind aan de aanwezigen tonen wat ze tijdens de sessie hebben gemaakt en de aanwezigheid van de ouder doet hun steeds veel plezier.

C. Trajecten

Er zijn verschillende trajecten waaraan kan deelgenomen worden. Dit kan u steeds zelf bepalen, maar zorg ervoor dat u zich heeft ingeschreven om een vlotte werking te kunnen garanderen. We doen er alles aan om voor een vlotte organisatie te zorgen maar afhankelijk van het materiaal, aanwezige coaches en kinderen, ... behouden we het recht om een traject alsnog te annuleren.


Scratch
Het logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren, waarbij de gebruikte programmeertaal zelfs niet uitmaakt. Een speelse presentatie, vergelijkbaar met Lego, maakt het makkelijk om de benodigde logica te bevatten en het eindresultaat wordt enkel beperkt door hun eigen creativiteit. De overige aangeboden trajecten gaan er vanuit dat de programmatische logica aanwezig is door Scratch.

We raden aan dat het kind eerst enkele sessies in Scracth deelneemt vooraleer een ander traject (Arduino, App Inventor, Minecraft, ...) te kiezen.


Arduino
Arduino is een kleine computer waarmee het kind de stap naar electronica/domotica zet. Dit kan gaan van een lichtje aan te sturen, over het detecteren van aanwezigheid tot een volledig autonoom anti-inbraaksysteem of simulatie van een treinovergang. Arduino kan zowel in een professionele C++ omgeving of een grafische Scratch omgeving worden aangeleerd.


Lego Mindstorms
Dit is de ideale instap naar robotica. De kinderen leren op een grafische en eenvoudige manier hoe ze de Lego Mindstorms robot moeten leren parkeren, een witte lijn volgen tot zelfs het oplossen van de Rubik cubus.


Minecraft
Minecraft is HOT bij tieners maar in plaats van uren te spelen en elkaar een loer draaien in de multiplayer wereld, leren ze hoe ze hun doelen sneller bereiken via code. Afhankelijk van de groep kan dit via javascript zijn (die ook tijdens het browsen op het internet wordt gebruikt), als commando-blokken of via een grafische Scratch omgeving.

De kinderen moeten voor dit traject een eigen laptop mee hebben met officiële licentie van de Minecraft client software. Voor beginnende Minecrafters moet de browser Google Chrome zijn geïnstalleerd of de toestemming zijn om door de coaches te worden geïnstalleerd.


Android App Inventor
Via App Inventor kunnen kinderen zelf apps maken voor hun Android telefoon. Het is een ideale overstap om de kennis van het programmeren uit te breiden naar databanken, communicatie met andere toestellen, mogelijkheden van het toestel zoals GPS, stappenteller, ... Alles gebeurt via de browser (bij voorkeur Chrome) en er hoeft geen software lokaal op de laptop te worden geïnstalleerd.

De kinderen moeten voor dit traject een eigen Android smartphone of tablet mee hebben en om het eigen programma te kunnen draaien, moet er (tijdelijk) ongekende bronnen worden aangeschakeld.

D. Vragen

Contacteer ons viaroeselare@coderdojobelgium.be! See you soon!

Door inschrijving en deelname aan de CoderDojo- activiteiten, gaat u als ouder of voogd ermee akkoord dat er beeldmateriaal kan genomen worden van uw kinderen en dat dit beeldmateriaal kan gebruikt worden voor publicatie in het kader van bekendmaking/marketing van CoderDojo. Indien u hiermee niet akkoord bent, kan u dit laten weten via:roesealare@coderdojobelgium.be.

Delen met vrienden

Datum en tijd

Locatie

Burgerschool - OLC

Kattenstraat 4

8000 Roeselare

Belgium

Kaart bekijken

Sla dit evenement op

Evenement opgeslagen