Gratis

CoderDojo Torhout - 09/12/2017

Evenementgegevens

Deel dit evenement

Datum en tijd

Locatie

Locatie

Campus Eureka

Rijselstraat 110

8820 Torhout

Belgium

Kaart bekijken

Beschrijving van het evenement

Beschrijving

INSCHRIJVINGEN STARTEN OP ZATERDAG 9u 3 WEKEN VOOR DE DAG VAN HET EVENEMENT (VOORBEELD: EVENEMENT OP ZATERDAG 22/04/17, DAN STARTEN INSCHRIJVINGEN OP ZATERDAG 01/04/17 9u).


Over CoderDojo


CoderDojo  organiseert evenementen, de zogenaamde "Dojo's". Op die Dojo's leren jongens en meisjes programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen enzovoort. Ze ontmoeten gelijkgestemde deelnemers en laten elkaar zien waaraan ze gewerkt hebben. CoderDojo maakt van ontwikkelen en programmeren een superleuke, keigezellige en megatoffe leerervaring.


Dojo's worden op vrijwillige basis opgezet en gerund door mentors met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen. CoderDojo legt sterk de nadruk op open source en vrije software. De beweging heeft een snel groeiend netwerk van leden en vrijwilligers wereldwijd. 


CoderDojo heeft maar één regel: "Above all: be cool!".

Praktisch informatie

Deelnemers tussen 7 en 18 jaar zijn toegelaten. Deelnemers jonger dan 12 worden het best begeleid door een ouder. De ouders hoeven niet de hele tijd aanwezig te zijn, maar moeten wel in de buurt blijven zodat we hen kunnen contacteren.


Het aantal plaatsen is beperkt. Wil je bijvoorbeeld 2 kinderen inschrijven dan zal je twee aparte inschrijvingen moeten doen. We vragen bij de inschrijving wel aan alle deelnemers om een e-mailadres en telefoonnummer van de ouders of voogd op te geven. Indien nodig zal CoderDojo Torhout rechtstreeks contact opnemen met de ouders of voogd. Bij dringende gevallen kan u CoderDojo Torhout bereiken op 0499 60 15 80.


Indien zou blijken dat de deelnemer niet aanwezig zou kunnen zijn, dan kan u dat melden via torhout@coderdojobelgium.be, waarna het ticket geannuleerd zal worden. Bij eventueel meerdere niet-aangekondigde afwezigheden, behouden de organisatoren zich het recht het kind niet langer toe te laten. De organisatoren zien het als een basisvorm van respect: zo geef je de kans aan iemand van de wachtlijst om toch nog te kunnen deelnemen.


De deelnemer dient te beschikken over een laptop. De coaches zullen ervoor zorgen dat alle benodigde software geïnstalleerd zal worden. Zorg ervoor dat de gebruikersnaam/wachtwoord gekend is om software te kunnen installeren. Indien je geen laptop hebt, dan kan je er misschien een lenen van je broer, ouders, familie, … . Indien ook dat niet lukt dan zal CoderDojo Torhout proberen om een (draagbare) computer te voorzien. LET OP: het aantal computers dat wij ter beschikking hebben is beperkt. Vraag dus best bij inschrijving of er nog een computer beschikbaar is om de dag zelf niet teleurgesteld huiswaarts te moeten keren. Sowieso geven we de voorkeur aan een laptop omdat de deelnemer dan eventueel thuis verder kan werken aan zijn/haar project.


Trajecten


Er zijn verschillende trajecten waaraan kan deelgenomen worden. Dit kan u steeds zelf bepalen, maar zorg ervoor dat u zich heeft ingeschreven om een vlotte werking te kunnen garanderen. We doen er alles aan om voor een vlotte organisatie te zorgen maar afhankelijk van het materiaal, aanwezige coaches en kinderen, ... behouden we het recht om een traject alsnog te annuleren.

Indien de deelnemer weinig tot geen programmeerervaring heeft dan start hij/zij met Scratch. Pas wanneer de coaches vinden dat de deelnemer voldoende ervaring heeft opgedaan kan hij/zij een ander traject volgen.


Scratch

Het logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren, waarbij de gebruikte programmeertaal zelfs niet uitmaakt. Een speelse presentatie maakt het makkelijk om de benodigde logica te bevatten en het eindresultaat wordt enkel beperkt door hun eigen creativiteit. De overige aangeboden trajecten gaan er vanuit dat de programmatische logica aanwezig is door Scratch.

App Inventor

Via App Inventor kunnen kinderen zelf apps maken voor hun Android telefoon. Het is een ideale overstap om de kennis van het programmeren uit te breiden naar databanken, communicatie met andere toestellen, mogelijkheden van het toestel zoals GPS, stappenteller, ... Alles gebeurt via de browser (bij voorkeur Chrome) en er hoeft geen software lokaal op de laptop te worden geïnstalleerd.

De kinderen moeten voor dit traject een eigen Android smartphone of tablet mee hebben en om het eigen programma te kunnen draaien, moet er (tijdelijk) ongekende bronnen worden aangeschakeld.

Opstartende trajecten

Dankzij sponsoring van CERA en Kiwanis Houtland zijn we blij te kunnen melden dat we binnenkort aan de slag kunnen gaan met Lego Mindstorms, mBots en Arduino. Momenteel is het nog niet mogelijk om voor deze trajecten in te schrijven. Er zullen eerst een aantal demo's gegeven worden en de kinderen kunnen hier al eens van proeven op voorwaarde dat de coaches vinden dat het kind klaar is om dit te doen.

Lego Mindstorms

Dit is de ideale instap naar robotica. De kinderen leren op een grafische en eenvoudige manier hoe ze de Lego Mindstorms robot moeten leren parkeren, een lijn volgen tot zelfs het oplossen van de Rubik's kubus.

Arduino

Arduino is een kleine computer waarmee het kind de stap naar electronica/domotica zet. Dit kan gaan van een lichtje aan te sturen, over het detecteren van aanwezigheid tot een volledig autonoom anti-inbraaksysteem of simulatie van een treinovergang. Arduino kan zowel in een professionele C++ omgeving of een grafische Scratch omgeving worden aangeleerd.

mBot

Dit behoort tot de mogelijkheden als je al een ervaren scratcher bent en eens wil kennis maken met robotica. Een mBot is een bestuurbare robot (wagentje) met allerhande sensoren om aan te sturen en dit alles kan via Scratch!

Toekomstige trajecten (momenteel dus niet actief)

Minecraft

Een belangrijk onderdeel in Minecraft is het gebruik van de zogenaamde 'Redstone'-blokken, waarmee het mogelijk is om logische schakelingen te ontwerpen om bepaalde zaken in dit spel te automatiseren & interactief te maken. Dit kan vergeleken worden met AND-, OR-, NOT-, NAND-, NOR-, XOR- en XNOR-poorten om zowel het probleemoplossend als logisch denken te stimuleren, waarbij beide een belangrijk onderdeel zijn in het kader van het leren programmeren.

De kinderen moeten voor dit traject een eigen laptop mee hebben met officiële licentie van de Minecraft client software.

HTML/CSS

Eén van de basistalen van het internet om een website te ontwerpen is HTML en CSS. HTML zorgt voor de structuur van informatie, terwijl CSS voor een aantrekkelijk visueel geheel zal zorgen. Op die manier is het mogelijk om een eigen website te maken, en zorgen wij ervoor dat dit bereikbaar is via het internet.

3D modeling & printing

Hier leer je een 3D-figuur ontwerpen in het softwarepakket Blender. Bekijk uiteindelijk je virtueel gemaakte figuur in het echt nadat het geprint is met onze 3D-printer.

Vragen


Contacteer ons viatorhout@coderdojobelgium.be! See you soon!

Door inschrijving en deelname aan de CoderDojo- activiteiten, gaat u als ouder of voogd ermee akkoord dat er beeldmateriaal kan genomen worden van uw kinderen en dat dit beeldmateriaal kan gebruikt worden voor publicatie in het kader van bekendmaking/marketing van CoderDojo. Indien u hiermee niet akkoord bent, kan u dit laten weten via:torhout@coderdojobelgium.be.



Delen met vrienden

Datum en tijd

Locatie

Campus Eureka

Rijselstraat 110

8820 Torhout

Belgium

Kaart bekijken

Sla dit evenement op

Evenement opgeslagen