Je leert:
- Het verschil tussen (persoonlijk)leiderschap en management
- Om projecten, programma’s en processen te leiden in platte organisaties
- Overtuigend te presenteren en communiceren
- Hoe je met jouw set aan kwaliteiten en vaardigheden anderen meeneemt in jouw ideeën
- Hoe met gedeelde doelen leiderschap in een groep roteert
- Om de motivatie onder collega’s te verhogen
- Eerlijk en effectief samen te werken om gedeelde doelen te bereiken
Organisaties besteden veel aandacht aan leiderschapsontwikkeling. Maar als je geen ‘manager’, ‘lead’ of ‘chief’ in je titel hebt, is een leiderschapstraining niet het eerste waar je aan denkt. Onterecht, want leiderschap gaat niet alleen over je functie. Leiderschap groeit ook vanuit ervaring, expertise en visie.
Werknemers binnen een organisatie zien informele leiders als de moeite waard om naar te luisteren en dus ook te volgen. Hoewel informele leiders formeel geen machtspositie hebben binnen hun organisatie en niet dicteren wie hen volgt, beïnvloeden zij toch de acties en gedachten van de mensen om hen heen.