Gratis

CM DIGITAL TALKS: De loyale bezoeker, klant, fan en donateur

Venster Acties en details

Gratis

Evenementdetails

Deel dit evenement

Datum en tijd

Beschrijving van het evenement
Centraal Museum Utrecht - Digital Talks: De loyale bezoeker, klant, fan en donateur

Over dit evenement

Al jaren zien de meeste musea een homogene groep vaste bezoekers naar hun tentoonstellingen en collectie opstellingen komen. De hoogopgeleide, vitale senior. Ondertussen richten veel musea net als bedrijven en instellingen de focus op het aantrekken van nieuwe, vaak jonge, doelgroepen. Dat is natuurlijk belangrijk, maar hoe koester je jouw trouwe achterban en zorg je dat ze ook in de nabije toekomst blijven komen? Hoe zet je hen in om je museum meer zichtbaar te maken voor nieuwkomers? Welke middelen en strategieën gebruik je daar voor?

Commercieel directeur van Ajax, Menno Geelen, weet hier wel antwoord op. De Amsterdamse voetbalclub heeft een trouwe fanbase. We zijn nieuwsgierig naar de manier waarop Geelen de omvang en diversiteit van de fanbase laat groeien, door ook nieuwe doelgroepen aan te spreken. En hoe houdt Ajax alle relaties – van fanatieke supporters tot sponsors – betrokken? Ook wanneer je als club bijvoorbeeld tegenvallende prestaties levert of fans tijdens de pandemie niet fysiek aanwezig mogen zijn om hun club aan te moedigen? En hoe laat je de harten smelten van niet alleen alle Ajax-fans maar ook alle voetballiefhebbers wereldwijd?

Een ‘heel andere tak van sport’ rond klantenbinding realiseerde Jan van Hövell, oprichter van het humanitaire sportmerk KLABU. Tijdens zijn stage in een vluchtelingenkamp zag hij de grote wens onder de jongere vluchtelingen om te sporten en zo hun verveling en trauma tegen te gaan. Maar er ontbrak hen aan van alles. In Kenia creëerde hij met de lokale vluchtelingengemeenschap een sportbibliotheek en clubhuis waar de vluchtelingen, jong en oud en los van welke religie en afkomst dan ook, elkaar spelenderwijs konden ontmoeten. Nu volgen nieuwe KLABU clubs in vluchtelingenkampen op Lesbos (Griekenland) en ook in Cox’s Bazar (Bangladesh) in samenwerking met de voetbalclub Paris Saint-Germain. In Nederland lanceerde KLABU de verkoop van speciaal ontworpen sportkleding die de projecten van KLABU ondersteunt. Van Hövell deelt zijn aanpak met ons en vertelt hoe hij een nieuwe en hechte club met een beperkt budget en mogelijkheden bij elkaar heeft gebracht en houdt.

Merel Schöffel zal als directeur van digital agency Trive (samenwerkingspartner Centraal Museum) meer vertellen over het project Digitale Innovaties voor Publiek. Zij gaat daarbij in op human centered design aanpak bij het doelgroeponderzoek dat momenteel plaatsvindt in het Centraal Museum.

Moderator is Inge Diepman, onder meer bekend als presentator van het televisieprogramma B&W en Het Zwarte Schaap (Vara) en verschillende radioprogramma’s.

DIGITALE INNOVATIES PUBLIEK

Dit is de eerste in een reeks (online) events waarbij kennis en ervaring wordt gedeeld met collega’s en geïnteresseerden, die willen weten hoe culturele instellingen hun relevantie en impact kunnen vergroten. Deze events zijn onderdeel van het praktijkgerichte onderzoek ‘digitale innovaties voor het publiek’. Een meerjarig praktijkonderzoek van het Centraal Museum Utrecht dat met steun van Fonds21 nieuwe digitale strategieën en middelen ontwikkelt om via kunst en cultuur meer impact te genereren in de samenleving.

Delen met vrienden

Datum en tijd

{ _('Organizer Image')}

Organisator Centraal Museum

Organisator van CM DIGITAL TALKS: De loyale bezoeker, klant, fan en donateur

Sla dit evenement op

Evenement opgeslagen