Cross Media Café - Nederlandse Datakluis: laat data voor jou werken

Venster Acties

Cross Media Café - Nederlandse Datakluis: laat data voor jou werken

Vijf grote mediaspelers slaan de handen ineen en ontwikkelen persoonlijke datakluis.

Waar en wanneer

Datum en tijd

Locatie

Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid Media Parkboulevard 1 1217 WE Hilversum Netherlands

Kaart en routebeschrijving

Zo werkt het

Over dit evenement

  • 1 uur 30 minuten
  • eTicket voor mobiel

*Let op: het Cross Media Café is ditmaal op maandag ipv dinsdag*

Alle mediabedrijven zoeken al jaren naar mogelijkheden om samen een vuist te maken tegen de dominantie van Big Tech. Vijf grote Nederlandse mediaspelers, DPG Media, Mediahuis, de NPO, RTL en Talpa Network, hebben de handen ineengeslagen en onderzoeken samen de mogelijkheden voor een nieuwe data-infrastructuur. Uitgangspunt is daarbij dat de gebruiker eigenaar is van zijn data en zelf kan beslissen met wie welke gegevens gedeeld worden in een zogenaamde persoonlijke datakluis. Wat betekent dit initiatief voor de Nederlandse mediawereld en daarbuiten?

In dit Cross Media Café zal het team van de Stichting Nederlandse Datakluis de plannen presenteren en voeren we daarbij een gesprek over de rol van decentrale dataopslag en de bestaande initiatieven in binnen- en buitenland.

Sprekers

  • Martijn van Dam, Stichting Nederlandse Datakluis - Martijn van Dam is bestuurslid van de Stichting Nederlandse Datakluis, een samenwerkingsverband van DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network om een nieuwe data-infrastructuur te onderzoeken. Met een persoonlijke datakluis kan de gebruiker de volledige controle over de toegang tot zijn of haar gegevens krijgen. Dat zorgt voor betere privacybescherming en kan tegelijk zorgen voor veel betere personalisatie van diensten en advertenties omdat de gebruiker echt zelf kan bepalen wat hij of zij wil delen met wie, wanneer en voor hoe lang.
  • Arno Otto, Talpa Network - Arno Otto is als Chief Transformation Officer binnen de directie van Talpa Network verantwoordelijk voor de transformatie strategie. Hij was eerder Managing Director bij DoubleClick (nu Google), VNU (nu Sanoma) en United Internet (Duitsland). Bij RTL zorgde hij onder andere voor de digitale transitie naar video on demand (Videoland) en voor zijn aantreden bij Talpa gaf hij leiding aan de digitale ad-tech stack van ProSiebenSat1 (Duitsland). Hij is voorzitter van de industrietafel van Nederlandse media bedrijven, die het initiatief tot de Datakluis genomen hebben.
  • Simone van der Burg, Waag Futurelab - Simone van der Burg is Head of Programme van de groep 'Code' bij Waag. Code doet maak-onderzoek naar digitale technologie, die een duurzame en rechtvaardige samenleving ondersteunt. Het Future Internet Lab van Waag bevraagt de macht van grote tech bedrijven op het internet, die data verzamelen van gebruikers en daarmee veel geld verdienen. Als antwoord daarop zoekt Waag naar alternatieve manieren om het internet in te richten, die betrouwbaar, eerlijk en transparant met data omgaan. Om publieke waarden als uitgangspunt te nemen, ontwerpt Waag volgens het zogenaamde 'de Public Stack model' die uitgaat van publieke waarden, in plaats van de 'Private Stack' die grote tech bedrijven hanteren.
  • Peter Olsthoorn, Onderzoeksjournalist - Dr. Peter Olsthoorn is journalist en wetenschappelijk onderzoeker, en de oprichter van Netkwesties, een magazine over internet en samenleving. Hij promoveerde in 2021 met het boek 'Baas over eigen data'. Eerder publiceerde hij 'Big Data voor fraudebestrijding, 'Privacy bestaat niet: doe er je voordeel mee' en boeken over de macht van Google en Facebook. De relatie tussen consumenten en data verzamelaars staat centraal in zijn werk voor dag- en vakbladen.
  • Esther de Loof, SolidLab - Esther de Loof is Business Developer & Operational Director bij SolidLab, dat onderzoek doet naar de ontwikkeling van gedecentraliseerde datakluizen als bouwsteen van een innovatieve, datagedreven economie in Vlaanderen. Hiervoor leidde zij het eerste project waar de Solid opzet werd toegepast. Het idee achter Solid – een initatief van Tim Berners-Lee, de uitvinder van het world wide web - is om apps en data van elkaar los te koppelen. Het middel daartoe is een gedecentraliseerde datakluis waarin mensen hun persoonlijke gegevens kunnen opslaan, zodat ze daarna zelf kunnen beslissen met wie ze die delen.
  • Dimitri Heikamp, DPG Media - Dimitri Heikamp is directeur DPG Media Network bij DPG Media. Met 80 media merken, bijna 6000 werknemers, en 15 miljoen kijkers, lezers, online bezoekers en luisteraars is DPG Media een van de grootste mediabedrijven in Nederland. Tevens zijn ze onderdeel van de Stichting Nederlandse Datakluis.

Praktische informatie

Het Cross Media Café zal plaatsvinden op maandag 13 februari en is gratis fysiek bij te wonen of te volgen via een livestream.

De bijeenkomst duurt van 15.30 - 17.00 uur. Er is geen pauze tussendoor. Vanaf 17.00 uur is er voor de fysieke bezoekers een gezellige netwerkborrel!

Heb jij een vraag voor een van de sprekers? Mail dan naar communicatie@mediaperspectives.nl. Er is een chatfunctie tijdens de livestream, dus je kan ook ter plekke je vraag stellen!