Digital Detox
Datum en tijd
Digital Detox
Over dit evenement
Uit een onderzoek van ResueTime onder 11.000 mensen bleek dat mensen gemiddeld 3 uur en 15 minuten per dag spenderen aan de telefoon. Gemiddeld zitten we daarmee meer dan een maand per jaar op onze telefoon.
Ouders van jonge kinderen zoeken naar manieren om de 'schermtijd' van hun kinderen te verlagen. Werkgevers zoeken naar mogelijkheden om werknemers minder 'online' te laten zijn. Werknemers zoeken naar manieren om echt vrij te zijn en niet constant met hun werk bezig te zijn. Kortom: we zoeken naar manieren om te 'digital detoxen'.
We leven dus steeds digitaler. Bij DW zijn we natuurlijk niet vies van een beetje digitalisering, we worden er juist enthousiast van. Maar we zien ook een tegenbeweging ontstaan. Overheden voeren wetgevingen in die bedrijven verbieden te mailen naar hun personeel buiten werktijden. Bedrijven bedenken diensten en producten die 'offline tijd' mogelijk maken. Digitale oplossingen worden ingezet om mensen juist aan het bewegen te krijgen.
Tijdens deze editie van DW staan we stil bij deze beweging genaamd 'Digital Detox'. We introduceren deze ontwikkeling door verschillende voorbeelden te laten zien. Enerzijds de 'antibeweging' die voor minder online gedrag zorgt. Maar ook juist de inzet van digitale oplossingen om mensen aan te zetten tot gezond gedrag.
Laat je informeren en inspireren om jouw digitale gedrag onder controle te krijgen. Of om in ieder geval op de hoogte te zijn van deze interessante tegenbeweging in een steeds digitalere wereld.
Sprekers:
Doortje Smithuijsen, Filosoof en Journalist
Peter Kortenhoeven (CEO PWXR)
Andreas Tober, PR Manager & Woordvoerder Hersenstichting
Host:
Bart Meulepas, Strategy & Innovation Director Happy Horizon