Eindejaarssymposium

Eindejaarssymposium

Van SWOCC

Op 18 november organiseert SWOCC het eindejaarssymposium 2025.

Datum en tijd

Locatie

CREA

170 Nieuwe Achtergracht 1018 WV Amsterdam Netherlands

Goed om te weten

Belangrijkste punten

  • 4 uur 30 minuten
  • Fysiek

Restitutiebeleid

Restitutie tot 7 dagen voor het evenement

Over dit evenement

Other

Programma

Opdrachtgevers en bureaus: it takes two to tango!

Uit onderzoek én in de praktijk blijkt telkens weer: merken floreren bij een sterke en gelijkwaardige samenwerking tussen opdrachtgever en bureau. Wat is het geheim daarvan en wat kun je leren van voorbeelden uit architectuur en kunst? Welke rollen en verantwoordelijkheden hebben beide partijen daarbij? En welke danspassen horen daarbij: tango of Weense wals? Henriette van Swinderen geeft antwoord op deze vragen en geeft inzicht in de principes die ten grondslag liggen aan succesvolle samenwerkingen.

Als merken gaan dansen: succesvol samenwerken tussen klanten en bureaus

Wie aan sterke merken en effectieve reclame denkt, denkt niet meteen aan samenwerken. Toch is vrijwel elke campagne het product van een intensieve samenwerking tussen een klant en vaak meerdere bureaus. Daan Muntinga schetst aan de hand van uitgebreid literatuuronderzoek en gesprekken met professionals de contouren en condities van succesvol samenwerken. Hiernaast lanceren we vandaag de SWOCC-publicatie ‘Als merken gaan dansen: succesvol samenwerken tussen klanten en bureaus’.

De Praktijk van creatieve samenwerking: Zo bouw je aan campagnes met impact

Impactvolle campagnes ontstaan niet vanzelf. Ze zijn meestal het resultaat van een zorgvuldig opgebouwd samenspel tussen marketeers, creatieve bureaus en mediaprofessionals. Wanneer er onderling vertrouwen is, het proces helder wordt geregisseerd en alle expertises op het juiste moment samenkomen, ontstaan de optimale omstandigheden voor werk dat echt het verschil maakt.

In deze presentatie geeft Katja een inkijkje in hoe je zo’n samenwerking vormgeeft in de praktijk, bouwt aan een sterke cultuur binnen je team en met je bureaus, en op deze manier als opdrachtgever de drijvende kracht wordt achter uitzonderlijke resultaten.

Brand-related User Generated Content op visuele sociale media

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan merkgerelateerde content op sociale media, vaak gedeeld door vrienden en familie. Maar hoe herkennen zij overtuigingsstrategieën in deze posts? En wat betekent dit voor merken? Marie-Selien Fakkert (Universiteit van Amsterdam) ontrafelt de dynamiek tussen merken en consumenten in het visuele tijdperk van sociale media. Deze bevindingen komen uit haar SWOCC publicatie (92: De overtuigingskracht van Brand-related User Generated Content).

Misinformatie wetenschappelijk ontrafeld

Steeds meer merken krijgen te maken met misleidende of onjuiste informatie die zich razendsnel verspreidt via sociale media. Hoe bepaalt een merk of het wel of niet moet reageren? Welke reactiestrategieën werken en welke juist niet? En maakt het uit om welk type misinformatie het gaat? SWOCC-onderzoekers Charlotte van Hooijdonk (Universiteit Utrech) en Marloes van Moort (Universiteit Utrecht), Yvette Linders (Radboud Universiteit Nijmegen) en Christine Liebrecht (Tilburg University) en Renske van Enshot (Universiteit Tilburg) laten zien hoe merken misinformatie kunnen signaleren, effectief kunnen weerleggen en hun reputatie kunnen beschermen.

Misinformatie vanuit de adviespraktijk

Misinformatie is dagelijkse realiteit. Of het nu gaat om opzettelijke laster, onbedoelde misinterpretatie of AI-gegenereerde deepfakes. Algoritmes van sociale media versterken emotionele en negatieve content, waardoor misinformatie een katalysator is voor wantrouwen. En juist in een tijd waarin transparantie en betrouwbaarheid voor consumenten steeds belangrijker worden, is dat een tijdbom onder het merkvertrouwen. Voorbereiden is dus cruciaal voor iedere merkmanager!

  • Afsluiting
  • Borrel

Georganiseerd door

SWOCC

Volgers

--

Evenementen

--

Georganiseerd door

--

€ 80
nov. 18 · 13:30 GMT+1