Fai bei Sogni - Diner - Vincere

Fai bei Sogni - Diner - Vincere

Dit kaartje is voor de twee films Fai bei Sogni en Vincere plus de Indonesische maaltijd.

Door Filmhuis Parklaan

Datum en tijd

zon, 20 nov. 2022 15:00 - 22:00 CET

Locatie

Filmhuis Parklaan

Parklaan 7 3972 JX Driebergen-Rijsenburg Netherlands

Beleid voor refunds

Geen refunds

Over dit evenement

Film 1: Fai bei sogni - Marco Bellocchio (2016)

Hoe reageert een negenjarige jongen – enig kind, op het overlijden van zijn moeder? Bokkig en vol ongeloof, toont Marco Bellocchio (‘Vincere’) ons in ‘Sweet Dreams’ (‘Fa bei sogni’). Onderkoeld en toch ontroerend, en zo moet het ook, want de tranen van een kind kunnen een film eerder breken dan maken.

Zo laat Bellocchio ons kennismaken met de vroegwijze Massimo, aan wie het goed hechten is. De acteerprestatie van Nicolò Cabras (Massimo als kind) speelt daarbij een rol, maar ook de haast kloosterlijke kilte waarmee het moederloze huishouden wordt geportretteerd.

Vader (Guido Caprino) reageert zijn frustratie af op Massimo. Pijn zonder effectbejag is het, met tussendoor tv-kijken of bidden. Terwijl het emotionele leven voor een groot deel afsterft, gaan de zichtbare rituelen door, zoals in de meeste culturen na het overlijden van een gezinslid. Dit gegeven blijft in de eerste helft van ‘Sweet Dreams’ intrigeren: voelbare spanning wanneer Massimo een stuk pleisterwerk van het plafond schiet met zijn voetbal; dan weer de malende benen van een doordeweekse zwemles.

‘Sweet Dreams’ is gebaseerd op de autobiografische roman ‘Fa bei sogni’ van Massimo Gramellini, gereputeerd oorlogsjournalist van dagblad La Stampa.

Bellocchio wist zich met ‘Vincere’ (over de minnares van Mussolini) ook al vaardig in te graven in de tijdgeest, en dat doet hij in deze film ook, zonder daarbij de niet-Italiaan te vervreemden

ImdB 6,5 2h14 min.

Klik hier en bekijk de trailer.

Film 2: Vincere - Marco Bellocchio (2010)

Marco Bellocchio is de Italiaanse regisseur die eind jaren '60 bekendheid verwierf met Fist in His Pocket, een studie over een familie die zo disfunctioneel is dat een van hen alle anderen probeert te vermoorden. In Bellocchio’s Vincere is een ander soort moorddadige familie te zien: een verslag van het trieste leven van Ida Dalser, Mussolini's minnares, moeder van zijn kind, en - volgens sommige bronnen - zijn eerste vrouw. Het is echt een dramatisch verhaal: Dalser was verliefd op de jonge, vurige Mussolini, toen een rijzende ster van de socialistische fractie, en hun zoon werd geboren in 1915.

Ondertussen trouwde Mussolini in hetzelfde jaar met Rachele Guidi, en ze waren nog steeds getrouwd toen hij in 1922 aan de macht kwam. Dalser werd gedwongen opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis omdat ze luidkeels bleef beweren dat de dictator haar echtgenoot was; maar er is nooit enig papierwerk geleverd om dit te bewijzen. Zij stierf in 1937 - waarschijnlijk een geval van institutionele moord - terwijl haar zoon vijf jaar later stierf.

Bellocchio stort zich op deze lang onderdrukte politieke hete aardappel; en in de eerste helft, met Filippo Timi die de jonge Duce met groot effect kanaliseert, wordt ons gevraagd Mussolini's politieke ambitie te zien als een verlengstuk van zijn seksuele drift. ("Vincere", winnen, is in beide gevallen van toepassing.) Het tempo verandert wanneer Mussolini aan de macht komt en uit het leven van Dalser en ook uit de film verdwijnt - hoewel Timi kortstondig weer opduikt als Mussolini junior.

Klik hier en bekijk de trailer.

3: Het Diner

Toko Sin maakt voor ons een indische maaltijd met ook vegetarische hoofdgerechten welke tussen de films in het filmhuis wordt geserveerd. Inbegrepen zijn een consumptie en koffie.

4. Wie is Marco Bellocchio?

Marco Bellocchio (1939) is een van de provocateurs van de Italiaanse cinema. Zijn gitzwarte debuut I pugni in tasca (1965) injecteerde een dosis gif in het neorealisme van de jaren zestig en stond daarmee aan de wieg van de opborrelende studentenprotesten. Sindsdien kenmerkten zijn films zich vooral door politiek engagement, destructieve relaties en compromisloze erotiek. Weinig daarvan vindt zijn weg naar Fai bei sogni (Sweet Dreams), een adaptatie van de gelijknamige bestseller-memoires van Massimo Gramellini.

Hoe heeft uw eigen jeugd uw werk beïnvloed? "Net als in mijn eigen leven zit er een spanning in mijn films tussen het zoeken naar iets wat betekenis aan je leven kan geven en de noodzaak je eigen kern te vinden. Ik ben geobsedeerd door verandering. Daardoor sympathiseer ik vaak met radicale politieke bewegingen. Eén ding dat de meeste van mijn personages gemeen hebben is dat ze verandering juist tegenhouden, terwijl ze het eigenlijk nodig hebben om een stap voorwaarts te zetten in hun ontwikkeling. Ik denk dat hierin de betekenis van het leven schuilt."

Uw eerdere films waren vaak zeer politiek. Deze is een stuk intiemer. Probeert u de politiek achter u te laten? "Niet al mijn films waren politiek! Zelfs Vincere [een bio­grafische film over Ida Dalser, de eerste vrouw van Mussolini] gaat niet over politiek, maar over een vrouw die langzaam haar verstand verliest. Over emotionele relaties dus. Het klopt wel dat ik minder geïnteresseerd ben in politiek dan vroeger, maar personages gingen altijd al voor politiek. Ik ben er nooit op uit geweest een film te maken tegen de kerk of de christen-democraten of voor de socialisten. Het begint allemaal bij psychologie, lang voordat de politiek om de hoek komt kijken."

Beste Filmfan,

Hartelijk welkom, fijn dat u naar de film komt. In verband met Corona/COVID 19 hebben we een aantal maatregelen genomen om er voor iedereen een prettige en veilige voorstelling van te maken.

Voordat u naar de film komt, beantwoord dan de volgende vragen:

  • Heeft u nu Corona/COVID 19?
  • Heeft u nu huisgenoten/gezinsleden met corona?
  • Bent u genezen van corona korter dan 2 weken geleden?
  • Heeft u één of meerdere van de volgende symptomen: verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid, koorts (meer dan 38 graden Celsius)?
  • Heeft u huisgenoten/gezinsleden met deze symptomen?
  • Bent u in thuisisolatie?
  • Woont u in een verpleeghuis of instelling voor mensen met een verstandelijke beperking?

Heeft u een van de vragen met ja beantwoord op de dag van de voorstelling? Dan mag u niet naar het Filmhuis komen.

Op de avond van de voorstelling gaat het ook anders dan anders:

  • Neemt u uw e-ticket (papier of digitaal) mee?
  • Wilt u bij binnenkomst uw handen minimaal 30 seconden ontsmetten? Er zijn ontsmettingsmiddelen voorhanden.
  • Na afloop kunt u weer napraten, klinken en een glaasje drinken.

Georganiseerd door

Verkoop beëindigd