Journalism Day 7 oktober

Venster Acties

Ticketverkoop eindigt binnenkort

Journalism Day 7 oktober

Ja, ik kom ook naar Journalism Day op 7 oktober in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Waar en wanneer

Locatie

Beeld & Geluid 1 Media Parkboulevard 1217 WE Hilversum Netherlands

Kaart en routebeschrijving

Zo werkt het

Beleid voor refunds

Neem contact op met de organisator om een restitutie aan te vragen.
Eventbrite-kosten zijn niet restitueerbaar.

Over dit evenement

Let op dit is alleen een ticket voor de dag. Wil je meedoen met een workshop? Meld je dan aan via de onderstaande links.

‘Hooggeëerd Publiek!’ is het thema van de Journalism Day, op vrijdag 7 oktober tijdens Dutch Media Week. Een dag waarin pers en publiek met elkaar in gesprek gaan en samen gaan zoeken naar nieuwe vormen, beelden en inhoud rondom verhalen in en voorbij het nieuws. Met als doel de kloof tussen publiek en pers te verkleinen en de relatie te verbeteren.

Ochtend: Inspiratie Talks (10.00 - 12.00 uur )

De kloof tussen pers en publiek kan wel een positieve impuls krijgen. Sommige groepen voelen zich ongezien en ongehoord. Enkelen uiten dat op een manier waarop de pers zich steeds onveiliger voelt om verslag te doen van het nieuws. En dat nieuws brengen en kunnen duiden is hard nodig. Zowel in deze complexe wereld als in een democratisch land.

Inmiddels zijn er talrijke nieuwe initiatieven ontstaan bij kranten en omroepen waarbij pers en publiek elkaar (weer) vinden. Een paar van deze parels komen aan bod in de ochtend, onder de noemer ‘Talks’. Wat dacht je van: nieuws en achtergronden brengen op de plek waar je publiek al zit, bijvoorbeeld het gameplatform Twitch? (3optwitch van NTR). Of met behulp van data de portefeuilles van je redactie omgooien, in overleg met je doelgroep? En, last but not least: nieuws brengen voor een laaggeletterd publiek, hoe doe je dat?

De dag wordt geleid door Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter van De Correspondent, mediacolumnist bij NRC en podcastmaker over media, cultuur en technologie (De POM podcast).

Middag: Workshops (12.45 - 16.00 uur)

In de middag kunnen alle deelnemers kiezen voor deelname aan een workshop:

Workshop 1: Design Thinking. Leer hoe je de kans op succes met het verzinnen van nieuwe formats of series kunt vergroten door ideeën te verzinnen mét je doelgroep: maak kennis en test dit via de vijf stappen van de Design Thinking Methode. Meld je hier aan.

Workshop 2: Leer nieuws maken voor én met een laaggeletterd publiek. Meld je hier aan.

Workshop 3: Beeldvorming. Leer via eenvoudige trucs en nieuwe inzichten hoe het deel van het publiek die zich nu ongezien voelt ook ‘in the picture’ kunnen komen in de media. Meld je hier aan.

Voorafgaand aan de Workshop 3 over Beeldvorming is er een gesprek met de volgende gasten: Cigdem Yuksel, Jelle van der Ster, Peter Boer, Karin Hollaar en Danielle Arets.

Leer van initiatieven en ervaringen van collega’s, mediamakers en onderzoekers: Fontys Hogeschool, nu.nl, NTR, Redactie 3opTwitch, NOS, NOS Stories, NRC, RTV Drenthe, Pointer (KRO-NCRV) en de start-ups SETUP, Trive en Tolkie.

Meer gedetailleerde informatie over de workshop en de exacte tijden van het dagprogramma van vrijdag 7 oktober vind je op onze website.

Hier lees je ook meer over de Talkshow ‘Hooggeëerd Publiek’ op donderdag 6 oktober, o.l.v. Roderick Veelo, m.m.v. Sophie van Oostvoorn (audience - engagement redacteur bij NRC), Pim Peterse (Pointer, KRO-NCRV), Sheily Belhaj (NOS Stories) en Dink Binnendijk (RTV Drenthe).

Take-away

De Dag van de Journalistiek wordt voor de eerste keer gehouden tijdens het jaarlijks terugkerende Dutch Media Week. Doel van deze dag is om even uit je dagelijkse routine te stappen en op een afstandje gezamenlijk bepaalde onderdelen van het vak Journalistiek opnieuw te bekijken. Wat kan anders, beter, en wat kunnen we leren van elkaar? We doen dit door gesprekken onderling aan te gaan en te luisteren. En samen kennis en ervaring te delen met vakgenoten én de kijker, luisteraar en lezer. In het voorjaar van 2023 krijgt dit event een vervolg, kijken we verder en blikken we terug, wederom met pers en publiek.

Voor wie

Deze Dag van de Journalistiek is onder meer bedoeld voor (foto)journalisten, leidinggevenden in de pers, beeldmakers, (online) redacteuren, beeldredacteuren, verslaggevers, designers, developers, studenten Journalistiek, graphic-designers bij nieuwsprogramma’s & talkshows.

En voor kijkers, luisteraars en lezers die zich betrokken voelen bij het nieuws en een open gesprek aan willen gaan voor onderzoek naar de Journalistiek van Morgen. We hopen op een zo divers mogelijk publiek.

Vrijdag 7 oktober 2022 - 9.30- 18.00 uur

Toegang is gratis, aanmelden verplicht.

Locatie: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Media Parkboulevard 1, Hilversum.

Ticketverkoop eindigt binnenkort