Metaverse: wordt een fictieve online wereld onze nieuwe realiteit?
Evenementdetails
Over dit evenement
De metaverse. Volgens experts niet alleen een trend, maar een fundamentele wijziging van de wereld waar wij nu in leven. Het is de toekomst van web 3.0, maar wat is het eigenlijk?
Als we Wikipedia mogen geloven, is het “een geheel netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren”. Het is speeltuin waar online en offline met elkaar verweven is, waarbij de verwachte mogelijkheden eindeloos zijn. Maar waarom voelt het zo ongrijpbaar? En hoe kun je hier als bedrijf op inspelen?
Je eerste stappen in de Metaverse zet je met jouw unieke digitale avatar. Dit is zelf een NFT - non-fungible token - of deze kun je kleden met unieke NFT’s om jouw online identiteit goed neer te zetten. Zo heeft Gucci een tas als NFT uitgebracht die inmiddels $800 duurder is dan de daadwerkelijke fysieke tas.
Mark Zuckerberg zet er met Meta niet voor niets vol op in. Hij ziet het als de opvolger van het huidige (mobiele) internet. En met hem andere techgiganten uit de media, gaming en entertainment industrie.
Kortom, er zijn veel signalen dat de metaverse groot gaat worden in 2022. Het is niet de vraag of dit de toekomst wordt, maar hoe jij hierop kunt inspelen. Hoog tijd dus om hier (dieper) op in te duiken en je eerste digitale stappen te zetten in de metaverse.
=== ===
Naam host: L☻dy
Functie: Creative Concepter / Digital Philosopher
L☻dy is de host van deze editie en houdt van gesprekken over de toekomst van (digitale) creativiteit, post-reality en de metaverse. Hij gaf eerder workshops over concepting, lezingen over zijn perspectief op de wereld en voerde discussies over bedreigingen en kansen die nieuwe technologieën ons brengen.
---
Spreker 1: Sander Duivestein
Functie: Trend analyst
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/sanderduivestein
Sander Duivestein is spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur en columnist over de impact van digitale technologie op mensen, bedrijven en onze maatschappij. Als veelgevraagde gast in diverse radio- en televisieprogramma's vertelt hij ons over de huidige internetcultuur die steeds bepalender wordt en over de manier waarop we spelen, wonen, leven en werken.
Roblox, Animal Crossing, Fortnite, Cryptopunks, Dogecoin, Bored Apes, Tiktok, NFTs, influencers, virtual humans, deepfakes, headless brands, creator economy en de metaverse zijn begrippen die de revue in zijn keynote passeren.
---
Spreker 2: Ceren Doganay Karaca
Functie: Agency Development Lead bij Meta (Facebook)
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/ceren-doganay-karaca-aa5575/
Ceren Doganay Karaca trad in mei 2013 in dienst bij Meta om te zorgen voor het strategische partnerschap met WPP in EMEA . Dit doet ze, door initiatieven en programma’s op te bouwen die wederzijdse groei en impact stimuleren.
Deze Engelstalige spreekster begon haar marketingcarrière in 2000 bij een film- en marketingbedrijf dat samenwerkte met Warner Bros. In 2005 maakte ze de overstap naar de wereld van media en reclame, bij bureaus als ZenithOptimedia, OMD en WPP’s Mindshare Worldwide. Daar beheerde Ceren budgetten van honderden miljoenen voor wereldwijde adverteerders op internationale markten. Daarbij won ze meerdere prijzen tijdens haar ambtstermijn bij bureaus. Bij Meta ontving ze tot nu toe meerdere ‘Power of Partnership Awards’ en is ze de co-leider van het London Social Good Committee.
---
Spreker 3: Ruud Dankers
Functie: Creative Lead bij TDE
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/ruuddankers
Ruud Dankers is Creative lead bij TDE, digital creative agency in sports. Zijn liefde voor emerging technologies past hij toe in concepten en campagnes voor clubs en merken binnen de sport. Met Momentible verkocht TDE NFT's namens PSV, Eliud Kipchoge en Wout van Aert.