
Sandberg@Mediapark Masterclass 2018 Eindpresentatie
Evenementdetails
Beschrijving
De Sandberg@Mediapark Masterclass, een samenwerking met Beeld en Geluid, het instituut voor mediacultuur, is een creatieve broedplaats, waar makers uit verschillende disciplines de ruimte krijgen om te experimenteren - essentieel voor vernieuwing in het medialandschap. Aan de hand van een door de teams zelf geformuleerde onderzoeksvraag exploreren zij dit jaar het thema Technologie als Religie.
Geloof in technologie begint religieuze vormen aan te nemen: het belooft ons antwoorden, wijsheid en zelfs het eeuwige leven. Algoritmes kennen ons straks beter dan wij onszelf. Keren wij ons tot technologie voor onze levensvragen? Worden algoritmes onze nieuwe orakels?
De teams verkennen het thema tijdens inspirerende werksessies, workshops en lezingen. Zij worden begeleid door van Rogier Klomp en Anna Pedroli.
Na een inleiding van Annelys de Vet (hoofd Ontwerpen Sandberg Instituut), Juliette Jansen Programmacoördinator voor makers - afdeling toegang, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid) en Rogier Klomp en Anna Pedroli (begeleiders van de masterclass), zullen de volgende antidisciplinaire teams op 24 mei hun projecten voor het eerst publiekelijk presenteren:
OPERATION XX
Reshaping our history. Operation XX kaart de algoritmische bias in Google Search aan.
Merel Barends (stripmaker/illustrator)
& Hasna El Maroudi (journalist/columnist)
DOPE
Begrijp hoe lichaamseigen dope jouw keuzes beïnvloedt.
Winny de Jong (datajournalist)
& Arnoud Traa (geluidsontwerper/componist)
BACK TO THE FRICTION; LOOKING FOR ADVENTURE & BOREDOM IN A DIGITAL LIFE
Wat raken we kwijt als we ons leven laten sturen door de algoritmes van alle digitale diensten die we gebruiken? En hoe krijgen we dat terug?
Martijn Kieft (programmamaker)
& Leon van Oord (VR regisseur)
JIN
Kan de recente feministische revolutie in Rojava (Noord-Syrië) bijdragen aan een omwenteling in de westerse wereld?
Reber Dosky (filmmaker)
& Klasien van de Zandschulp (interaction designer/digital storyteller)
THE BLOCKCHAIN ROLLERCOASTER
Play the Program
Stap in voor een dolle rit door de wondere wereld van de blockchain.
Frank Bosma (creative coder)
& Dorian de Rijk (filmmaker/kunstenaar)
THE SINEATER
Kruip in de huid van de mensen die het internet schoon houden, in een rauw vormgegeven online game.
Cyanne van den Houten (ontwerper/mediakunstenaar)
& Frederique Melman (researcher/maker)
DROOMROBOTS
Een hybride documentaire over de mythische relatie tussen mens en robot.
Selby Gildemacher (ontwerper/kunstenaar)
& Dirk Vis (ontwerper/schrijver)
SUCK AT FIRST DATE?
'Suck at first date?' is een spel dat mensen op hun eerste date de kans biedt openlijk te spreken over hun onzekerheden.
Jelle Klumpenaar (Youtube specialist)
& Janna Ullrich (ontwerper/kunstenaar)
Ga voor meer informatie naar www.sandbergmediapark.nl