Vioolrecital Ann Cnop

Venster Acties

Vioolrecital Ann Cnop

Vioolrecital Ann Cnop, Viool - Thomas Boodts, Piano

Waar en wanneer

Datum en tijd

Locatie

Huis De Min Huis De Min Sint-Katelijnestraat 63 2800 Mechelen Belgium

Kaart en routebeschrijving

Zo werkt het

Beleid voor refunds

Neem contact op met de organisator om een restitutie aan te vragen.
Eventbrite-kosten zijn niet restitueerbaar.

Over dit evenement

  • 2 uren
  • eTicket voor mobiel

Vioolrecital

Ann Cnop, Viool - Thomas Boodts, Piano

Ann Cnop is vanaf zeer jonge leeftijd reeds gepassioneerd door muziek.

Op 7-jarige leeftijd is ze onafscheidelijk van haar viool en voelt ze zich reeds thuis op een podium. Haar tienerjaren brengt ze door in het Mechelse Stedelijk Conservatorium waar ze vioolessen neemt bij Frans Vos en kamermuziek volgt bij Florent Van de Vondel.

Tijdens deze periode neemt ze met succes deel aan de Herman Krebbers-Wedstrijd voor viool en behaalt ze de eerste prijs in de Willem Kerstens Kamermuziekwedstrijd. Ann krijgt daardoor ook de kans om als soliste met verschillende orkesten te werken en doet zo ruime orkestervaring op.

Op 17-jarige leeftijd kiest ze voor het Lemmensinstituut te Leuven om haar hogere studies aan te vatten. Ze studeert viool bij Elisa Kawaguti. Ze haalt haar Master (magna cum laude) en zet haar studie verder voor barokviool aan het Brusselse Conservatorium bij Sigiswald Kuijken. Ze eindigt haar studies met een volgende Master (magna cum laude) en krijgt de Ingeborg Köberle-Prijs, jaarlijks uitgereikt aan de twee meest beloftevolle studenten.

Ann is de afgelopen jaren een veel gevraagde soliste en kamermusicus op internationale podia van Mexico tot Japan. Met La Petite Bande speelde ze onder meer Bach's vioolconcerti en Mozart's Symphonie Concertante.

Met Il Fondamento soleerde ze in het vioolconcerto van Mendelssohn.

Ann is concertmeester van het Duitse orkest Concerto Foscari (Hannover) en is vaak aan het werk te zien in duo met Luc Devos (piano) en met haar strijkkwartet Quatuor a4.

Sinds enkele jaren doet zij onderzoek naar de uitvoeringspraktijk in de Romantiek. Dat is ook het onderwerp van haar doctoraatsthesis aan de UGent: “Das Freispiel”. “Onderzoek naar de viooltechniek in de negentiende eeuw, toegepast op het Duitse repertoire”. Sinds September 2019 is Ann Doctor in de Kunsten van de Universiteit Gent.

In 2020 richt ze, als eerste en enige vrouwelijke artistiek leider in Vlaanderen, Le Pavillon de Musique op, een ensemble dat zich richt op de herontdekking van ongekend repertoire uit de barok.

Sinds 2008 is zij tevens concertmeester van het wereldvermaarde Belgische orkest La Petite Bande onder leiding van Sigiswald Kuijken. Zij zijn na 50 jaar nog steeds het bekendste orkest en daarmee ook een belangrijk exportproduct van België. Ann wordt beschouwd als zijn opvolger, net zoals haar gezelschap Le Pavillon de Musique en zal zodoende dé ambassadeur van de Oude muziek in Vlaanderen zijn., met alle bijhorende nationale-en internationale uitstraling.

In oktober 2021 was Ann curator van de eerste editie van het Early Music Festival Mechelen.

Ann is als onderzoeker en specialist Oude Muziek verbonden aan Klara en is regelmatig te horen in reportages en interviews.

Thomas Boodts begon zijn muzikale studies op 5-jarige leeftijd met viool.

Na lessen bij zijn vader studeerde hij aan het Conservatorium van Antwerpen. Daarnaast volgde hij lessen aan de Imola Piano Academy in Italië en de Jiri Hlinka Piano Academy in Noorwegen bij Christian Ihle Hadland en Leif Ove Andsnes.

Thomas specialiseert zich in het bespelen van historische instrumenten, met de focus op het vroeg romantisch repertoire. Zo is Thomas verbonden aan het museum Vleeshuis Klank van de Stad te Antwerpen als ambassadeur/promotor binnen de klavierinstrumenten. Zijn eigen collectie omvat een Pleyel vleugelpianoforte uit 1846, een Girikowsky Weense pianoforte uit 1826, een Erard vleugelpiano uit 1850, een kopie naar Silbermann 1747,... Hij verzorgde meerdere expertises en samenwerkingen rond restauraties en opnames voor verschillende musea en collecties in binnen–en buitenland.

Thomas volgde lessen en/of masterclasses op zowel hedendaagse als historische instrumenten bij o.a.Jacques De Tiège, Piet Kuijken, Claire Chevallier, Mai Shigeoka, Bart van Oort, Vitaly Samoshko, Eliane Rodrigues, Anton Kuerti, Eero Heinonen, Piero Rattalino, Polina Leschenko, Daniel Blumenthal, Christian Ihle Hadland, Leif Ove Andsnes. Thomas is een veelgevraagd zangbegeleider voor wedstrijden en audities. Hij verzorgde workshops in de serie Udo Reinemann lied Masterclasses te Brussel in De Munt/La Monnaie wat zorgde voor samenwerkingen met gerenommeerde docenten/solisten als Maciej Pikulski,Christine Schäfer, Barbara Bonney, Christianne Stotijn, Malcolm Martineau, Roger Vignoles, Christoph Prégardien, Kristiane Karg en anderen.

Naast solo loopt de voorstelling ‘Sand & Chopin, une invitation, un faire-part’ met actrice Antje De Boeck en het kamermuziekprogramma ‘Pour Ysaÿe’ met violiste Ann Cnop.

“...die kombination aus atemberaubender Fingerfertigkeit und TiefsterEmpfindung.” Freier Schweizer Zeitung

PROGRAMMA:

Pour Ysaÿe

Eugène Ysaÿe wordt aanzien als één van de beste violisten aller tijden.

Zijn reputatie als “enfant terrible”heeft hij nooit van zicht af kunnen schudden, hij bleef een eeuwige rebel. Gelukkig maar! Zijn vastberadenheid in het introduceren van een nieuwe stijl in het viool spelen, trok een nieuwe generatie violisten de 20e eeuw in.

Zowel Guillaume Lekeu als César Franck droegen hun vioolsonates aan Ysaÿe op

.Franck’s sonate voor viool en piano (1886) pronkt op de lijst van meest gekende kamermuziekwerken. Ysaÿe nam zowel de officieuze als de officiële première voor zijn rekening. Aan beide events hangt een spectaculair verhaal vast, waarbij hij zijn reputatie alle eer aandeed.

Lekeu schreef zijn sonate voor viool en piano (1893)in zijn prille 20’er jaren. Ysaÿe speelde eveneens de eerste uitvoering. Die werd in de Belgische pers laaiend enthousiast onthaald.

Joseph Jongen ontmoette als jonge man Ysaÿe in Berlijn. Daaruit ontstond een levenslange vriendschap met zowel Eugène als zijn zoon Gabrièl.

In 1917 schreef Jongen 2 Aquarelles. Wij brengen daaruit zijn Légende Naïve (1917).

Om het programma af te sluiten, laten we Ysaÿe zelf aan het woord.

Het prachtige Rêve d’enfant (1894) droeg hij op aan zijn zoon Antoine.

Guillaume Lekeu: Sonate pour piano et violon

I.Très modéré

II.Très lent

III.Très animé

Joseph Jongen: Légende naïve(uit Aquarelles)

César Franck: Sonate pour violon et piano FWV 8 en La majeure

I.Allegro ben Moderato

II.Allegro

III.Recitativo–FantasiaIV.Allegretto poco mosso

Eugène Ysaÿe: Rêve d’enfant

Ann Cnop, viool

Thomas Boodts, piano

Vioolrecital

Zondag 5 maart 2023

15 u. Huis De Min

Sint-Katelijnestraat 63

2800 Mechelen

Volwassenen: € 25,00

-26 jaar: € 20,00

Leerlingen Stedelijk Conservatorium/Muziekschool Wonderful World: € 15,00

Presentatie: Veerle Deknopper

Steun onze concerten

Internationale Muziekschool & Concertorganisatie Wonderful World VZW werkt zonder toelagen of sponsoring. Mogen we u vragen een vrije bijdrage te storten op onze rekening.

U kan ook een bedrag overmaken op onderstaand banknummer met vermelding van "donatie" op naam van:

Internationale Muziekschool & Concertorganisatie Wonderful World VZW:

IBAN BE57 7330 2038 9935

BIC: KREDBEBB

Internationale Muziekschool & Concertorganisatie Wonderful World | Sint-Katelijnestraat 63 - 2800 Mechelen

Bel ons 0468 13 44 46, of stuur een email

Maandag - vrijdag doorlopend van 10u tot 22u | Zaterdag doorlopend van 08u tot 21u | Zondag gesloten